کاریز

درباره بیابان گُبی چه می‌دانید؟

بیابان گبی در جاده ابریشم قرار گرفته و بخش اعظمی از امپراتوری مغول ، را تشکیل می‌دهد.

بیابان گُبی که پنجمین بیابان بزرگ جهان است یک منطقه بیابانی بزرگ در شمال چین و جنوب مغولستان است.

همچنین این بیابان با مساحتی نزدیک به ۱۳۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع بزرگترین بیابان قاره‌ی آسیا می‌باشد.

بیابان گبی بسیار سرد استو از این رو جزو بیابان‌های سرد دنیا است ولی به ندرت در آن برف دیده می‌شود. این بیابان بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است و میزان بارندگی در آن تا ۱۹۰ میلی‌متر در هر سال می‌رسد.

تعداد زیادی دریاچهٔ نمک و مناطق کم ارتفاع در بیابان گبی شرقی وجود دارد.

همچنین تخم دایناسور برای اولین بار در این بیابان شناسایی شده‌ است و این بیابان یکی از منابع مهم سوخت‌های فسیلی با ارزش می‌باشد.

گبی همچنین شهرهای مهمی برای توقف و استراحت بازرگانانی که از اروپا به چین سفر می‌کنند را در خود جای داده است.

ماکوپولو، جهانگرد مشهور ایتالیایی ، با شهرهای افسانه‌ای گبی در حماسهٔ ۲۴ سال سفر خود در آسیا در راه بازگشت به ونیز برخورد کرده و آن‌را در کتاب سفرهای خود ذکر کرده است.

کاریز

مناطق حفاظت شده گبی

این بیابان از سایر بیابان‌ها ، شن کم‌تری دارد. در عوض بیابان عمدتاً پوشیده شده از سنگ برهنه است. به این دلیل است که در اکثر مواقع باد به صورت شلاقی از بیابان عبور می‌کند.

گبی به پنج منطقهٔ مجزای زیست‌محیطی تقسیم می‌شود:

بیابان‌های استپ شرقی گبی : این منطقه شامل مناطق شرقی است که مساحتی در حدود ۲۸۱۸۰۰ کیلومتر مربع دارد. این منطقه از بخش درونی فلات مغولستان در شمال چین تا خود مغولستان امتداد پیدا می‌کند. تعداد زیادی دریاچهٔ نمک و مناطق کم ارتفاع در گبی شرقی همچون کوه یین وجود دارد.

 

فلات نیمه کویری آلاشان : این ناحیه در منطقهٔ غربی و جنوب غربی بیابان استپ شرقی واقع شده است. بسیاری از این فلات‌ها از حوضه‌های بیابانی و رشته کوه‌های کم ارتفاع تشکیل شده است.

 

کاریز

 

دریاچه‌های دره استپ کویری گبی : این ناحیه بین کوه‌های خانگای و گبی محدودهٔ آلاتای در شمال فلات آلاشان واقع شده است.

 

حوزهٔ نیمه بیابانی جونغاریا : بین رشته کوه تیان شان در جنوب و کوه‌های آلتای در شمال واقع شده است. این منطقه از گوشهٔ جنوب شرقی در مغولستان تا چین گسترش یافته است و بخش‌های شمالی استان سین کیانگ در چین را پوشش می‌دهد.

 

رشته‌کوه‌های تیان‌شان : به عنوان مرز میان حوضهٔ جونغاریا و بیابان تکله مکان در غرب عمل می‌کند. تلکه مکان به علت دارا بودن حوضهٔ شنی و احاطه شدن توسط رشته کوه‌های بلند به صورت جدا از گبی به شمار می‌آید.

صحرای گبی طی فرایندی به نام کویرزایی در حال گسترش می‌باشد. این بیابان در حال گسترش به سمت مراتع چین می‌باشد.

 

کاریز

گونه‌های گبی

از نظر پوشش گیاهی این بیابان دارای گیاهانی شامل درخت اشنان ، پیاز وحشی ، بوته زار صحرا و علف می‌باشد.

همچنین گبی خانه گونه‌های مختلف حیوانات از قبیل آهوی دم سیاه ، شتر باختری ، گرگ‌ها، موش خرمای وحشی اروپایی مخطط ، الاغ‌های وحشی مغولی ، خرس قهوه‌ای، پلنگ برفی و آبچیلیک می‌باشد.

 

کاریز

 

 

کویر سفید ، کویری اسرارآمیز‌ در مصر

 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید