مجسمه داوودِ – فلورانس -ایتالیا

مجسمه داوود بين سال‌هاي ١٥٠١-١٥٠٤ توسط ميكلانژ ساخته شد.

ارتفاع این مجسمه ٥/١٧ متر می‌باشد و یکی از شاهكارهاي عصر رنسانس است که پرتره يكي از قهرمانان كتاب مقدس به نام داوود كه در حال تفكر است.

بعضي معتقدند مجسمه داوودِ برای قبل از جنگ جالوت است و عده اي ديگر بر اين تصور كه داوودِ بعد از جالوت مي‌باشد. جالوت يكي از پنج ايالت فلسطين است كه داوود بر آن پيروز شد.

اين مجسمه نماد شهر فلورانس در ایتالیا است و حكايت از دفاع آزادی خواهانه بومي ِجمهوري فلورانس مستقل بوده و از هر سو توسط ايالت رقيب و خاندان مديچي تهديد مي‌شده است.

چشمان مجسمه بانگاهي مملو از اخطار به سوي رم ظل زده است. اين مجسمه تا سال١٨٧٣در فضاي باز قرار داشته است و درجريان شورشي در١٥٧١ آسيب ديد.

درحال حاضر این مجسمه در گالري آكادمي هنرهاي فلورانس نگه‌داري مي‌شود.

 

 

کاریز-آژانی-مسافرتی

 

ابتدا دوناتلّو و شاگردش اگوستينو ٢ مجسمه از١٢ مجسمه روايات شده عهد قديم را روي ديوار كليساي سانتا ماريا دل فيوره ساختند، سپس اگوستينو قراردادساخت داوود را بست كه فقط پاها و مچ و قسمتي از لباس و فضاي بين دوپاي مجسمه را تراشيد.

دوسال بعد دوناتلو از دنيا رفت وشاگردش به دلايل نامعلومي دست از كار كشيد و با انتونيو روسلّو قراردادي بسته شد.

اين سنگ مرمر كه از كارّرا (شمال توسكاني) به فلورانس آورده شد و ٢٥ سال دست نخورده رها شد و جزو دارايي‌هاي كليسا به حساب مي‌آيد، غولي كه بر روي دو پا سوار است و ميكلانژ ٢٦ ساله اين پروژه را به دست گرفت كه ٣ سال طول كشيد.

بدن جوان زيبا و قوي برروي يك پا تكيه كرده است و پاي ديگر درحال ريلكس است، لذا شانه‌ها و ران‌ها در زاويه متضاد هم قرار دارند و بالا تنه حالت S شكل به خودگرفته است.

اين مجسمه سمبل قدرت و زييايي نیز بوده كه تناسب در آن رعايت نشده چون براي بيننده‌اي كه از پايين به ديوار بلند كليسا كه مجسمه در ابتدا بر روي آن قرار داشته نگاه مي‌كند ايجاد خطاي ديد كند لذا بالا تنه‌اش بزرگتر است تا متناسب بنظر برسد و اينكه از سبك منيريست‌ها  manierist در ساختش تبعيت شده است.

 

 

فلورانس-ایتالیا-کاریز

 

به روایت جناب مصنعی لیدر توانمند کاریز

One Reply to “مجسمه داوودِ – فلورانس -ایتالیا”

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید