ونیز زیبا شهری شناور روی آب – ایتالیا

ونیز در خلیجی از تالاب ونتزیا در نزدیکی دریای آدریاتیک قرار گرفته که به شکل جزیره‌ای کوچک است و جزیره‌ها به‌وسیله کانال‌هایی از هم جدا می‌شوند و تردد در این شهر با قایق صورت می‌گیرد.

شهر ونیز همانند بهشت است که اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه جاده‌ای در آن نقش کم رنگی دارند.

ونیز یکی از رمانتیک‌ترین و زیباترین شهر‌های جهان است که خیابان‌‌های آن کانال‌های آب هستند و به دلیل سبک و ساختار خاص این شهر یکی از شهر‌های پرگردشگر جهان نیز شناخته می‌شود که سالانه میلیون‌ها گزدشگر به بازدید از این شهر می‌آیند.

ونیز پایتخت هر دو استان ونزیا و ونتو در شمال ایتالیا است. ونیز شهری جزیره‌ای می‌باشد که زمانی مرکز جمهوری دریایی نیز بوده است. ونیز از نظر زیست محیطی ، معماری و تاریخی بی‌نظیر و جذاب است.

چشم‌انداز درخشان کاخ‌های مرمر و نقاشی دیواری ، برج ناقوس ، و گنبدهایی که در آب‌های درخشان تالاب زیر آسمان آبی آدریاتیک منعکس شده‌اند طوری که گویی شهر را نقاشی کرده‌اند و تشخیص شهر واقعی از آن دشوار است.

این شهر بزرگترین بندر دریایی در اواخر قرون وسطی در اروپا و مرکز ارتباط تجاری و فرهنگی قاره با آسیا بوده است.

ونیز شهری بر روی آب با نزدیک به 120 جزیره و نزدیک به 200 کانال‌ که کوچه پس کوچه‌های ونیز را محاصره کرده‌اند ، می‌باشد.

در واقع در ذهن مسافرانی که از ونیز دیدن کرده‌اند و برای کسانی که هنوز به آن سفر نکرده‌اند، ونیز همانند شهری پر از رمز و راز است زیرا که محال به نظر می‌آید که چنین شهری در یک دره مرجانی از آب‌ها، نیزارها و جنگل‌ها شناور باشد.

تور-ایتالیا-آژانس-کاریز-ونیز

تاریخچه شهر ونیز

با وجود اینکه ونیز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا است، ولی بافت شهری بسیار زیبا و تمیزی دارد و حس نمی‌شود که در یک شهر قدیمی  هستید.

قدمت این شهر ایتالیایی به عصر باستان باز می‌گردد؛ این شهر نخستین سکونتگاه‌ جزیره در تالاب‌ محافظت شده بوده که در آخرین روزهای امپراطوری روم شکل گرفته‌ است.

بین سده‌های 5 و 6 میلادی ، هنگامی که ویزیگوت‌ها ، هون‌ها و لومباردها شروع به غارت شهرهای ونتو مانند آلتینوم و آکوئلیا کردند ، بسیاری از ونتی‌ها به تالاب‌های تیره گریختند.

آن‌ها ابتدا در جزیره Torcello مستقر شدند و سپس به جزایر اطراف و سرانجام در Rivoalto به معنی “بانک بلند” ، کوتاه شده  Rialto گسترش یافتند.

هنگامی که امپراتور ژوستینیان در سال 540 ادعا کرد ساحل شمال شرقی ایتالیا را برای امپراتوری روم شرقی  منطقه امروزی ونتو می‌خواهد نمایندگان منتخب خود را به مقرهای بیزانس منطقه‌ای در راونا فرستاد.

این شورا به پایتخت ، قسطنطنیه استانبول امروزی گزارش داد ، اما با کمرنگ شدن قدرت بیزانس در اوایل قرن 8 ، ونیز از فرصت استفاده کرد.

مردم ونیز در ابتدا اورسو ایپاتو را به عنوان سرپرست خود انتخاب كردند به عبارتی”Duke” یا به ونیزی ، “doge” ، كه بیش از 1000 سال شهر را هدایت می‌كرد.

تور-ایتالیا-آژانس-کاریز-ونیز

او مانند برخی از جانشینانش ، اورسو سعی کرد انتصاب خود را به یک سلطنت موروثی تبدیل کندو سرانجام به دلیل عبور از مرزهای خود ترور شد.

همچنین مدت‌ها ماهیگرانی برای امرار معاش در این مکان حضور داشتند که به آن‌ها ماهیگیران معروف به “مرداب”می‌گفتند.

قرن‌ها ونیز از طریق دیپلماسی حیله‌گرانه و با کمک نیروی دریایی قدرتمند خود توانست بر تجارت دریای مدیترانه سلطه داشته باشد.

ونیز خود را به صحنه تبدیل کرد و با هنر بصری زنده ، موسیقی باروک ، اپرا ، متفکران مستقل و مهمانی‌های بدون موازی مخاطبان جهانی را به خود جذب کرد.

همچنین به دلیل قرار گرفتن در زمین باتلاقی، ساکنان ونیز مجبور شدند خانه‌های مقاوم‌ی بسازند. آن‌ها تصمیم گرفتند که خانه‌ها را روی سکوهایی چوبی بنا کنند که سازه‌ها را محفوظ نگه دارد.

پس از مدتی این جزایر کوچک را با استفاده از پل‌هایی برای یرقراری ارتباط بهتر به هم وصل کردند. این نوع سازه سبب شد که شهر شبیه به شهری شناور روی آب، دیده شود.

ونیز امپراتوری خود را برای مدتی به بریتانیا و هلند واگذار کرد همچنین در سال ۱۷۹۷ تحت سلطه فرانسه و ارتش ناپلئون درآمد اما اتریش جای فرانسه را گرفت.

سرانجام در سال ۱۸۰۵ به در نتیجه جنگ اتریش و فرانسه ، ایتالیا توانست پادشاهی خود را تشکیل دهد.

 

تور-ایتالیا-آژانس-کاریز-ونیز

 

آب و هوای شهر ونیز

به طور کلی ونیز دارای آب و هوای نسبتا مرطوب و گرمسیری می‌باشد. زمستان‌های ونیز بسیار سرد و تابستان‌هایش بسیار گرم و مرطوب است.

زمانی که دمای هوا کم می‌شود امکان بالا آمدن آب در ونیز وجود دارد که در این صورت آب سطح خیابان‌ها را فرا می‌گیرد.

در فصل پاییز و بهار شهر دارای گرمای دلپذیری بوده و شب‌های خنکی دارد. در ماه می دما بطور صورت میانگین به بین 12 و 21 درجه سانتیگراد می‌رسد.

در ماه اکتبر نیز میانگین دما بین 9 و 18 درجه سانتیگراد است. ماه می و اکتبر تقریبا به یک اندازه دارای بارندگی بوده و تنها تفاوت این دو فصل در این شهر در تفاوت هوای آفتابی می‌باشد که در فصل بهار روزهای آفتابی بیشتری را دارا است.

تابستان در ونیزدر ماه جون آغاز می‌شود و به صورت میانگین دارای دمایی مابین 16 و 25 درجه سانتی گراد می‌باشد. درجه دما در ماه جولای و آگست مابین 20 و 30 درجه سانتی گراد است.

ماه جولای آفتابی‌ترین وقت سال با 9 ساعت تابش آفتاب در این شهر است. در فصل تابستان ونیز نه به اندازه بهار و پاییز، اما دارای بارندگی می‌باشد که این امر تحمل گرمای تابستانی را دلچسب‌تر می‌کند.

 

تور-ایتالیا-آژانس-کاریز-ونیز

 

 دانستنی‌های شهر ونیز

ونیز از حدود 118 جزیره کوچک تشکیل شده و آب‌ بیشتر نقاط شهر، کم‌عمق است.

حدود 750 قایق‌ با نام‌های گوندولا در ونیز وجود دارد که وسیله حمل و نقل شهری محسوب می‌شوند.

یکی از نکات جالب درباره ونیز، پل‌های زیبای شهر است که حدود 417 پل دارد و تا قرن شانزدهم پل‌های ونیز پله نداشتند و افراد برای گذشتن از پل‌ها مجبور به گذشتن از روی سطح شیب‌دار با اسب بودند.

یک رسم قدیمی در ونیز این است که عروس و داماد سوار گوندولا می‌شوند و از زیر پل‌های داخل شهر عبور می‌کنند.

نکته جالب دیگر درباره شهر ونیز این است که خیابان‌ها و کوچه‌های شهر نامی ندارند و تنها براساس شماره تلفن تفکیک و شناسایی می‌شوند.

همچنین بیش از 175 کانال آب در ونیز وجود دارد که کانال بزرگ S مانند آن، یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین کانال‌های آب این شهر است و شهر را به دو قسمت تقسیم می‌کند.

ونیز یکی لز بهترین مقاصد گردشگری است که سالانه بیش از 15 میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند و یکی از شهرهای پرجاذبه است که هزینه نگهداری و مراقبت از سازه‌ها و بناهای شهر بسیار گران است.

اگرچه جمعیت این شهر درحال ظاهر نسبت به 50 سال گذشته تقریبا نصف شده است اما همچنان بهترین شهر برای گردشگران می‌باشد.

 

تور-ایتالیا-آژانس-کاریز-ونیز

 

معرفی تالاب ونیز ایتالیا

درباره جاذبه های شهر رم چه میدانید – چشمه عشاق را بهتر بشناسید.

در سفر به ایتالیا، غذاهای معروفش را حتما امتحان کنید.

آشنایی با کلیسای سن پیتر در قلب کشور واتیکان در ایتالیا.

2 Replies to “ونیز زیبا شهری شناور روی آب – ایتالیا”

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید