عید پاک – رستاخیز حضرت مسیح

عید پاک یکی از بزرگترین اعیاد مسیحیان است که در یکی از روزهای یکشنبه ماه مارس یا آوریل برگزار می‌شود.

بیشتر مسیحیان بر این باورند که در این روز حضرت مسیح پس از اینکه به صلیب کشیده شد، دوباره زنده شده و از این روز با عنوان رستاخیز حضرت عیسی مسیح یاد می‌شود.

عید پاک مصادف با روز ورود حضرت عیسی به بیت المقدس در اورشلیم بوده که پس از ورود، ایشان توسط سربازان رومی دستگیر شده و پس از تحمل سختی‌ها و شکنجه‌های زیاد به منطقه‌ی دور افتاده‌ای به نام گلکتا تبعید می‌شود.

این جشن به نام‌های عید قیام و یا بیکران نیز شناخته می‌شود همچنین به عید پاک، در انگلیسی Easter ایستر گفته می‌‌شود.

 

کاریز

زمان برگزاری عید پاک

مسیحیان غربی، عید پاک را در اولین یکشنبه بعد از ماه کامل و پس از شروع بهار که در 21 ماه مارس است، جشن می‌گیرند.

به این ترتیب عید پاک بین 22 ماه مارس که مصادف با 2 فروردین است تا 25 ماه آوریل که مصادف با 5 اردیبهشت می‌باشد، برگزار می‌گردد.

مسیحیان ارتدوکس شرقی برای محاسبه زمان این روز از گاهشمار ژولینی استفاده می‌کنند که به این ترتیب معمولاً عید پاک را یک و یا دو هفته پس از مسیحیان غربی که از تقویم میلادی استفاده می‌نمایند، جشن می‌گیرند. 

 

کاریز

 

تاریخچه عید پاک

عید پاک مصادف با روز رستاخیز حضرت عیسی مسیح می‌باشد. بر اساس محتوای کتاب انجیل جدید، حضرت مسیح دو روز قبل از “روز فصح” به صلیب کشیده شد و سه روز پس از این اتفاق در یکشنبه‌ای که ماه در آسمان کامل بود، از قبر بیرون آمد.

پس از اینکه حضرت مسیح دوباره زنده شد، به مدت چهل روز در زمین زندگی کرد و دوباره به آسمان بازگشت.

در گذشته‌های دور، مسیحیان نخستین، عید پاک را همزمان با “عید فصح” جشن می‌گرفتند اما در سال ۳۲۵ هجری قمری پس از اینکه مسیحیت به عنوان دین رسمی رومیان معرفی شد، روز تجلیل از عید پاک را تغییر دادند.

از آن زمان تاکنون روز عید پاک در یکی از روزهای بین ۲۲ مارس تا ۲۵ آوریل جشن گرفته می‌شود و مردم برای عبادت به کلیسا می‌روند و به صورت دسته جمعی به جشن و شادی می‌پردازند.

 

کاریز

نمادهای عید پاک

یکی از نماد عید پاک تخم مرغ‌های رنگ شده و نماد دیگرش خرگوش است.

مردم اعتقاد دارند که خرگوش‌ها در روز عید پاک به لانه مرغ‌ها رفته و تخم مرغ‌های آنان را می‌دزدند.

به همین علت مردم با رنگ کردن تخم مرغ‌ها و پنهان نمودن آن‌ها سعی در جلوگیری از این حرکت خرگوش‌ها دارند. 

ایسترِ بانی یا خرگوش عید پاک به مانند بابانوئل یکی از شخصیت‌های جذاب در بین کودکان است.

کودکان بر این باورند که ایستِر بانی تخم مرغ‌های روز عید را درجایی پنهان کرده و بچه‌ها سبد به دست به دنبال این تخم مرغ‌ها می‌گردند و پس از پیدا کردن آن‌ها که اغلب از شکلات می‌باشند، آن‌ها را در بین خود تقسیم می‌کنند.

همچنین در فرهنگ مسیحی و البته بسیاری از کشورهای دنیا تخم مرغ نماد شروع یک زندگی جدید است.
همانند جوجه پرندگان که با شکستن تخم مرغ و خارج شدن از آن زندگی جدیدی را آغاز می‌کنند.
از این رو مردم پیروزی زندگی بر مرگ که همان زنده شدن حضرت مسیح (ع) است و شروع بهار را با این فلسفه پیوند داده و در این مراسم به همین منظور از تخم مرغ استفاده می‌کنند.
همچنین خرگوش در باور مسیحیت سنتی، نمادی از موجودی است که بدون از دست دادن بکارت، تولید مثل می‌کند و به همین دلیل با داستان تولد مسیح از مریم باکره ارتباط دارد و به همین علت نماد این عید نیز می‌باشد.
کاریز

برخی از رسومات عید پاک

پوشیدن لباس‌های جدید در عید پاک ریشه در لباس‌های مخصوص سفیدی دارد که مسیحیان هنگام تعمید به تن می‌کنند و ا ین رسم به عرفی برای تجلیل از زندگی جدید رواج یافته و امروزه یکی از رسوم مهم عید پاک می‌باشد.

در این جشن از زنبق مدونا که به عنوان نماد پاکی و بی‌گناهی منتسب به حضرت مریم است ، استفاده فراوانی می‌شود ، گل زیبا در دوران عید پاک شکوفه می‌زند و جلوه فوق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورد.

در روز عید پاک اکثر مسیحیان از خوردن گوشت اجتناب می‌کنند و با سبزیجات و میوه روزه می‌گیرند.

روز شنبه قبل عید، روز خانه‌تکانی و نظافت و درست‌کردن غذاهای روز عید است و روز یکشنبه همه اعضای خانواده با هم به کلیسا می‌روند و بعد از به جا آوردن مراسم عبادت برای صرف غذا به منزل برمی‌گردند که معمولا گوشت بره و مخلفات کنار آن را میل می‌کنند.

 

کاریز

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید