آژانس کاریز

آشنایی با اصطلاحات سفر – گردشگری

مهمترین چالشی که اغلب گردشگران قبل و هنگام سفر به خصوص در سفرهای خارجی با آن مواجه هستند، عدم آشنایی با لغات و اصطلاحات تخصصی گردشگری است.

این اصطلاحات که اغلب به زبان انگلیسی بیان می‌شوند و بسیار پرکاربرد نیز می‌باشند، ممکن است در مکان‌های بی شماری نظیر آژانس‌های مسافرتی، فرودگاه‌ها، هنگام حضور در هواپیما، هتل و سایت‌های گردشگری به گوشتان بخورد.

به این ترتیب تنها، زمانی که از آنها اطلاعات کافی داشته باشید، می‌توانید بیشترین بهره را از امکانات موجود در سفر خود ببرید و راه هرگونه سوء استفاده ناشی از عدم آگاهیتان را ببندید آژانس کاریز شما را با این اصطلاحات آشنا می‌کند.

 

 

آژانس کاریز

 

فصل شلوغى High Season
فصل خلوتى  Low Season

واژه “فصل” یا سیزن اصطلاحاً مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صنعت گردشگری به دوره‌ای از سال اطلاق می‌شود.

High Season به فصل‌های شلوغ و پرگردشگر سال می‌گویند که با توجه به تعطیلات عید، زمان برگزاری جشنواره‌ها یا بسته به آب‌و‌هوای منطقه موردنظر متفاوت است.

معمولاً این فصول برای مقاصد گوناگون ، متفاوت و حتی متضاد می‌باشد به عنوان نمونه در بازار ایران کشور ترکیه در فصل زمستان در Low Season قرار دارد حال آنکه کشور امارات متحده عربی – دبی در High Season است.

در فصل خلوتی Low Season موسسات مرتبط با گردشگری به خاطر گذار از این فصل و جلوگیری از لطمات ناشی از رکود بازار معمولاً امتیازاتی را به مسافران ارائه می‌دهند که برخی از آن‌ها بسیار مقرون به صرفه و هیجان انگیز است.

 

 

آژانس کاریز

 

واچر (Voucher)

واچر به سندی گفته می‌‍‌شود که در ازای پرداخت پول، دریافت می‌گردد. این اصطلاح در گردشگری بسیار رایج است و زمانی به کار می‌رود که شما هزینه رزرو بلیط هواپیما یا هتل را پرداخت کرده باشید. آژانس‌های مسافرتی در قبال پرداخت این پول به شما رسیدی را ارائه می‌کنند که به آن واچر بلیط یا واچر هتل می‌گویند.

دریافت واچر هتل به معنای تایید رزرو اتاق موردنظر است که در آن مشخصات مسافر، نام هتل، نوع اتاق و تاریخ اقامت درج شده است.

شاتل (shuttle)

شاتل در صنعت گردشگری به خدمات حمل‌ونقل رایگان گفته می‌شود. به این معنی که مسافر پس از خروج از فرودگاه می‌تواند از سرویس حمل‌ونقل رایگان برای رسیدن به هتل استفاده نماید.

برخی از هتل‌ها برای راحتی مسافران شاتل فرودگاهی را در امکانات ویژه هتل قرار می‌دهند. شاتل‌ها تنها بین مسیر هتل تا فرودگاه و بالعکس فعالیت ندارند، بلکه با توجه به امکانات هتل و خواست مسافر می‌توانند برای مسیرهای مختلف و بازدید از جاذبه‌های گردشگری نیز ارائه شوند.

رزرواسیون (Reservation)

عمل تشخیص و ثبت نام تور و یا اقامتگاهتان، تاریخ آغاز و پایان استفاده از تور و اقامت را شامل می‌گردد. این عملکرد معمولا با پیش پرداخت صورت می گیرد. این کار در هتل‌ها برای رزرو اتاق نیز قابل انجام است که به آن رزرواسیون هتل گفته می‌شود.

رزرواسیون تا ساعت و تاریخی مشخص و بدون هیچگونه مسئولیت خاصی بنام شما انجام میگردد و اگر تا ساعت و تاریخ مشخص شده جواب مثبت ندهید این رزرواسیون کنسل می‌شود.

 

 

آژانس کاریز

 

 

پرواز چارتری (Charter Flight )

یعنی پروازی که بنا به سفارش چارتر کننده در بعضی از مسیرها برقرار می‌گردد و ممکن است برای یک مقطع بسیار کوتاه زمانی برنامه ریزی شده باشد مثل ایام نوروز و یا برای مقاطع طولانی‌تر مثل تابستان . در بعضی از مسیرهای پروازی مثل دبی و استانبول به واسطه وجود تقاضا ، پروازهای چارتری بطور سالیانه نیز وجود دارد.

یکی از مشخصه‌های اصلی اینگونه پروازها ریسک ناشی از پر یا خالی بودن پرواز است که مستقیماً متوجه چارتر کننده بوده و در هر شرایطی چارتر دهنده هزینه کامل را دریافت خواهد کرد به همین دلیل است که معمولاً چنین پروازهایی غیر قابل کنسل کردن و تغییر تاریخ می‌باشد.

نباید فراموش کرد که به هرحال مسئولیت حمل و نقل داخلی و بین المللى اشخاص و لوازم شخصى و یا کالا به استناد کنوانسیون ورشو و پروتکل لاهه و کنوانسیون گوادالاخارا و پروتکل گواتمالا به عهده ایرلاین بوده و در این خصوص چارتر کننده هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.

بنابراین مسئولیت بروز مواردی چون تاخیر در پرواز ، گم شدن بار مسافر ، لغو پرواز ، بروز حوادث غیر مترقبه برای مسافرین و هواپیما و . . . به عهده ایرلاین بوده و چارتر کننده پاسخگو نخواهد بود.

انواع چارتر

Full Charter: یعنی اجاره کلیه صندلی‌های یک پرواز در مسیر خاص و برای دوره‌ای مشخص توسط چارتر کننده.
Seat Charter: یعنی اجاره تعداد محدودی صندلی از یک پرواز در مسیر خاص و برای دوره ای مشخص توسط چارتر کننده. لازم به ذکر است که بسته به سیاست های کاری چارتر دهندگان و تقاضای چارترکنندگان ، سیت چارتر انواع مختلفی به شرح ذیل دارد:
سیت چارتر بصورت شناور : در این حالت چارتر کننده متعهد است تعداد مشخصی صندلی را بصورت رفت و برگشت در یک مسیر پروازی در طی یک دوره معین مثلاً یک ماهه به فروش برساند . در این روش معمولاًرعایت فاصله زمانی مشخص بین تاریخ رفت و تاریخ برگشت بلیط های صادره ضروری نمی‌باشد .
سیت چارتر بک تو بک Back To Back : در این حالت چارتر کننده متعهد است تعداد مشخصی صندلی را بصورت رفت و برگشت در یک مسیر پروازی و در هر پرواز به فروش برساند . بدیهی است در این روش رعایت فاصله زمانی مشخص بین تاریخ رفت و تاریخ برگشت بلیط های صادره ضروری است .
سیت چارتر بصورت Block Seat : در این حالت چارتر کننده متعهد است تعداد مشخصی صندلی را بصورت رفت و برگشت با تاریخ مشخص در یک مسیر پروازی و برای یک پرواز مشخص به فروش برساند.

 

 

آژانس کاریز

 

 

لیدر تور

لیدر تور مسئول تنظیم تورو بجای آورده شدن تمام مفاد قرارداد سیاحت، تامین گردش‌های داخل شهری، تورهای تاریخی وتفریحی، قبول نمایندگی کامل شرکت توریستی بوده و از تجربه و اطمینان بخشی کامل بر خوردار است.

راهنمای محلی

این راهنما در خلال گردش شما، در مورد مناطق مختلف اطلاعات کافی در اختیارتان قرار داده و دارای اجازه رسمی از طرف موسسات ذیصلاح کشور مقصد هستند.

 

لغات و اصطلاحات رایج و کوتاه

Booking: یک اصطلاح عام برای ذخیره جا می‌باشد.

Optional: انتخابی و به دلخواه هر محصول و خدماتی که شامل نرخ پایه پکیج مسافرتی نمی‌باشد و بنا به نیاز مسافر می‌توان از آن خدمات و یا محصولات استفاده کرد. در بعضی مواقع رایگان و در بعضی منوط به پرداخت هزینه اضافی می‌باشد.

 

آژانس کاریز

راهنمای ویزای شنگن

راهنمای ویزای کانادا

راهنمای اخذ ویزای پرتغال

 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید