آژانس کاریز

با اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه آشنا شوید

هر روزه حدود ۸ میلیون نفر با هواپیما در سراسر دنیا سفر می‌کنند. هواپیما و سفر هوایی امکان سفر به سرتاسر دنیا را فراهم کرده و به راحتی می‌توان با هواپیما به هرکجای این کره خاکی سفر کنید.

از وقتی بلیط هواپیما را رزرو می‌کنید تا وقتی سوار هواپیما می‌شوید مدام با اصطلاحات خاصی روبرو می‌شوید که ممکن است معنای برخی از آن‌ها را ندانید.

در صنعت هواپیمایی کلمات و اصطلاحات زیادی وجود دارد که همه‌ی افراد با آن‌ها آشنا نیستند در ادامه مطلب ما در آژانس کاریز اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه و هنگام سوار شدن به هواپیما را به شما معرفی می‌کنیم.

 

آژانس کاریز

 

ایرلاین (Airline)

واژه ایرلاین را در زندگی روزمره زیاد شنیده‌اید و در سفر با هواپیما قطعا با این اصطلاح  برخورد خواهید کرد. ایرلاین یکی از پرکاربردترین اصطلاحات هواپیمایی است و به شرکتی اطلاق می‌شود که صاحب هواپیما است.

ایرلاین معادل انگلیسی شرکت هواپیمایی است و معمولا در کنار نام آن شرکت آورده می‌شود.

اِرایول (Arrival)

اِرایول یکی از اصطلاحات فرودگاهی است که برای پروازهای ورودی استفاده می‌شود و در داخل فرودگاه ، اِرایول به منطقه ورود هواپیما و مسافران آن در فرودگاه اختصاص‌ یافته است.

معمولا تابلویی با عنوان Arrival Board در فرودگاه وجود دارد که نشان می‌دهد چه پروازهایی در چه زمان‌هایی به مقصد می‌رسند.

 

گِیت (Gate)

یکی از رایج‌ترین اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه و هنگام سوار شدن به هواپیما، گِیت است. بعد از ارائه بلیط هواپیما و دریافت کارت پرواز، برای سوار شدن به هواپیما باید به شماره گیتی که روی کارت پرواز نوشته شده مراجعه کنید.

در فرودگاه‌ها چندین گیت وجود دارد و هر پرواز از یک گیت مشخص انجام می‌شود. گیت‌ها معمولا با شماره مشخص می‌شوند و هر گیت محلی برای انتظار مسافران دارد.

 

 

آژانس کاریز

 

دیپارچِر (Departure)

 Departure به پروازهایی گفته می‌شود که از فرودگاه خارج می‌شوند. هنگامی که برای سفر آماده می‌شوید باید تا زمان سوار شدن به هواپیما وقتتان را در سالن استراحت یا departures lounge سپری کنید.

برای پروازهای خروجی نیز مانند پروازهای ورودی، تابلویی با عنوان Departures Board وجود دارد که زمان انجام پروازها را در فرودگاه نشان می‌دهد.

 

لِی اُووِر  (layover)

این اصطلاح را می‌توان توقف بین راه یا بین پرواز ترجمه کرد. در پروازهای با توقف، مسافران باید از هواپیما پیاده شوند و بعد از مدتی دوباره سوار هواپیما شوند تا به مقصد نهایی برسند.

گاهی این توقف تنها چند دقیقه است و گاهی مسافران باید ساعت‌ها در فرودگاه بین راه توقف کنند. به چنین وضعیتی لی اوور می‌گویند.

 

بَگیج (Baggage)

اصطلاح بَگیج برای هر نوع وسیله‌ی سفر، ازجمله کیف، چمدان و غیره که در هواپیما حمل می‌شود، به کار می‌رود.

 

بردینگ تایم (Boarding time)

بردینگ تایم به زمانی گفته می‌شود که fi مسافران اجازه ورود به هواپیما را می‌دهند.

 

 

آژانس کاریز

 

بُردینگ پَس (Boarding pass)

پس از اینکه به فرودگاه مراجعه نمودید و چمدان و بارتان را تحویل کانتر ایرلاینی دادید که قصد سفر با آن را دارید و به این ترتیب ایرلاین را از حضور خود در فرودگاه مطلع کردید، کارتی با عوان کارت پرواز به شما داده می‌شود که در آن اطلاعات پرواز از قبیل مبدا، مقصد، شماره پرواز، شماره گیت، شماره صندلی و زمان حرکت هواپیما نوشته شده است. این کارت مجوز ورود به هواپیما را به شما می‌دهد.

 

چِک-این (check-in)

اصطلاح چِک-این در فرودگاه به روند تأیید حضور مسافران در پرواز اشاره دارد. امروزه انجام روند چک-این به دلیل صرفه‌جویی در هزینه و وقت به‌صورت آنلاین رایج شده است. بااین‌حال، اکثر شرکت‌های هواپیمایی همچنان در فرودگاه با کارکنان شرکت هواپیمایی این روند را انجام می‌دهند.

 

دیلیِ (Delay)

این اصطلاح معنایی مخالف آن تایم دارد و به معنای تاخیر در پرواز است. وقتی پروازی دیلِی دارد یعنی پرواز یا فرودش با تاخیر و دیرتر از زمانبندی انجام می‌شود.

 

 

آژانس کاریز

 

وان وِی (One-way)

زمانیکه هنگام خرید بلیط هواپیما درخواست بلیط یکطرفه یا One-way می‌کنید بدین معنا است که نمی‌خواهید به مبدا سفر خود بازگردید و یا زمانی برای بازگشت انتخاب نکرده‌اید.

در مقابلِ این بلیط، return ticket یا همان بلیط برگشت وجود دارد. اگر می‌خواهید هر دو بلیط رفت و برگشت را یکجا خریداری کنید به این نوع بلیط Round-trip ticket گفته می‌شود.

 

استاپ اُور (Stopover/ layover)

اگر پروازتان دور برد است، قبل از رسیدن به مقصد، معمولا باید توقفی کوتاه در کشوری دیگر داشته باشید. به این توقف Stopover یا layover گفته می‌شود.

 

فِلایت  (flights)

فلایت یا همان پرواز به سفری گفته می‌شود که هواپیما بین یک مبدا و مقصد انجام می‌دهد. معمولا هر پرواز با یک شماره مشخص می‌شود و برای دریافت اطلاعات پرواز باید شماره پرواز را بدانید.

کاستِمز (customs)

کاستِمز اصطلاحی است که برای گمرک استفاده می‌شود و مسافران قبل از ورود به یک کشور، باید با یک افسر گمرک ملاقات کنند. در این بخش از فرودگاه آن‌ها بررسی می‌کنند که آیا مسافران اشیای غیرقانونی مانند اسلحه گرم، مواد مخدر یا پول بیش‌ از حد به کشور وارد نکرده باشند.

آژانس کاریز

 

 

کری آن لاگِیج (carry-on luggage)

اصطلاح کری آن لاگِیج مربوط به حمل چمدان یا کیف‌دستی مسافر بوده که اجازه دارد با خود به داخل هواپیما ببرد. این کیف‌ها معمولاً باید در اندازه مشخصی باشند و کمتر از 8 کیلوگرم وزن داشته باشند.

 

لیکوئیدز (Liquids)

به هر جسم مایعی مثل بطری آب و یا شیشه عطر لیکوئیدز گفته می‌شود. تمامی فرودگاه‌ها از ورود مسافرانی که بیشتر از ۱۰۰ میلی لیتر مایعات با خود حمل کنند، جلوگیری خواهند نمود.

همچنین تمامی مایعاتی که با خود به داخل هواپیما می‌برید باید در پوششی پلاستیکی قرار گرفته باشند.

لاگِیج استوریِج (luggage storage)

اگر چند ساعتی در فرودگاه هستید و می‌خواهید چمدان‌ها و وسایلتان را به جایی امانت بسپارید می‌توانید به بخش لاگِیج استوریج یا بخش امانات فرودگاه مراجعه کنید.

این بخش به ویژه در زمان توقف هواپیما در فرودگاه بین راه (لی اوور) به کارتان می‌آید و یکی از اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه به شمار می‌رود. با تحویل چمدان‌ها به این بخش می‌توانید سبک بار به گردش در شهر و اطراف بپردازید.

 

 

آژانس کاریز

 

فِرَگیل (fragile)

زمانی که هنگام پرواز مسافران اجسام شکستنی با خود حمل می‌کنند با چسباندن برچسب فِرَگیل به مأموران خدماتی نشان می‌دهد که برای جابجایی چمدان‌ها، باید کمی مراقب چمدان‌ها و اجسام باشند.

 

لاست اَند فاند  (lost and found)

امیدواریم هیچگاه در هیچ سفری مجبور نشوید به این قسمت مراجعه نمائید. لاست اند فاند به معنای بخش اشیاء و چمدان‌های گمشده و پیدا شده می‌باشد. چمدان‌های گم شده در فرودگاه و در هواپیما به این قسمت تحویل داده می‌شوند، بنابراین اگر خدای ناکرده وسیله‌ای را گم کردید می‌توانید به این بخش مراجعه کنید.

آیدِنتیفیکِیشِن (Identification)

اطلاعات شناسایی یا Identification که با نام اختصاری ID نیز شناخته می‌شود همان مدارک رسمی از جمله پاسپورت و کارت ملی هستند که هویت شما را نشان می‌دهند. هنگام پروازهای خارجی باید پاسپورت و در پروازهای داخلی باید کارت ملی همراه داشته باشید.

آژانس کاریز

 

فِرست کِلَس (first class)

اصطلاح فِرست کِلَس به گران‌ترین کلاس پرواز اشاره دارد. در قسمت فِرست کِلَس هواپیما فضای زیادی برای جابجایی وجود دارد. صندلی‌ها بزرگ‌تر و خدمات بهتر است.

 

اکونومی کِلَس (economy class)

اکونومی کِلَس یکی دیگر از کلاس‌های پرواز است که نسبت به دیگر کلاس‌ها قیمت ارزان‌تری دارد و به همین دلیل اغلب مسافران از آن استفاده می‌کنند.

 

ترمینال (terminal) 

ترمینال مسافربری در فرودگاه نیز کاربرد زیادی دارد و گاهی ممکن است مفهوم ترمینال را با فرودگاه اشتباه کنیم. این اصطلاح نیز یکی از اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه است و به ساختمان بزرگی گفته می‌شود که مسافران در هنگام سوار شدن و پیاده شدن از هواپیما وارد آن می‌شوند.

ترمینال بخشی از فرودگاه است و ممکن است یک یا چند ترمینال در فرودگاه وجود داشته باشند. در فرودگاه‌های بزرگ معمولا چندین ترمینال وجود دارد و گاهی یک ترمینال به پروازهای داخلی و ترمینال دیگر به پروازهای خارجی اختصاص پیدا می‌کند.

 

اُوِرسایزد بَگِیج/ اُوِروِیت بَگِیج (Oversized baggage/Overweight baggage)

هنگام سفر با هواپیما هر مسافری مجاز به حمل میزان باری است که ایرلاین مورد نظر تعیین کرده است. بنابراین اگر میزان بارتان از مقدار تعیین شده بیشتر باشد و یا وسیله‌ای سنگین همراهتان حمل می‌کنید در کانتر چک این باید برای حمل بار، هزینه اضافی به ایرلاین پرداخت کنید.

 

آژانس کاریز

 

آشنایی با اصطلاحات سفر – گردشگری

اصطلاحاتی که در سفر کاربرد دارند

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید