آژانس کاریز

تاریخچه پیدایش کوکی

در آمریکا ، یک کلوچه را به عنوان یک کیک نازک ، شیرین و معمولاً کوچک توصیف می‌کنند. طبق تعریف ، یک کلوچه می‌تواند انواع مختلف کیک‌های شیرین دستی ، آردی ، ترد یا نرم باشد.

هر کشور کلمه خاص خود را برای “کوکی” دارد. ما می‌دانیم که به کوکی‌ها در انگلستان و استرالیا بیسکویت گفته می‌شود ، در اسپانیا آن‌ها گالتا هستند.

آلمانی‌ها برای کوکی‌های کریسمس کلمه کاپ کیک یا پلاتزچن می‌نامند و در ایتالیا نام‌های مختلفی برای شناسایی اشکال مختلف کوکی‌ها وجود دارد از جمله بیسکویت آمارتی و غیره.

نام کوکی از کلمه هلندی koekje به معنی “کیک کوچک ” گرفته شده است. بیسکویت از کلمه لاتین bis coctum گرفته شده است ، به معنی “دو بار پخته شده”.

آژانس کاریز

تاریخچه کوکی در ایران

طبق وب سایت What’s Cooking America ، که یک وب سایت معتبر در حوزه تاریخچه غذاها است، قدیمی ترین کیک های سبک کوکی نیز به کشور ایران در قرن هفتم ، برمی‌گردد.

ایران یکی از اولین کشورهایی است که شکر کشت کرد، کیک‌ها و شیرینی‌های مجلل در نسخه‌های بزرگ و کوچک در امپراتوری پارس کاملا شناخته شده بودند.

به گفته مورخان ، شکر یا در مناطق پست بنگال یا جاهای دیگر در جنوب شرقی آسیا نشات گرفته است. شکر به ایران و سپس به دریای مدیترانه شرقی سرایت کرد.

با حمله مسلمانان به اسپانیا ، سپس جنگ‌های صلیبی و تجارت ادویه جات در حال توسعه ، تکنیک‌های پخت و پز و مواد اولیه عربستان به شمال اروپا گسترش یافت.

کوکی اولین بار در قرن هفتم در شهر سیستان پخته شد. از زمان کشف چغندر قند به عنوان یک گیاه شیرین و با صنعتی شدن تولیدات قند و شکر روند پخت انواع شیرینی هرروز متداول تر و مرسوم تر از قبل شد.

این خوراکی خوشمزه خیلی اتفاقی کشف شد. در آن زمان که نان را در تنور می‌پختند برای این‌که مطمئن شوند تنور حسابی گرم شده یک تکه خمیر کوچک داخل تنور می‌‌انداختند و بعد از پخت نان این تکه خمیر هم حسابی برشته و خوش طعم شده بود و آن را می‌خوردند.

بعدها که شکر و کاکائو و سایر چاشنی‌ها وارد صنعت آشپزی شدند این تکه خمیر برشته هم رنگ و لعاب خوشمزه‌‌تری به خودش گرفت و اینگونه بود که کوکی خلق شد.

بعد ازاولین دوره پخت این شیرینی‌ها –کوکی خارجی‌‌ها و کلوچه ما ایرانی‌ها- کوکی در ایران و کشورهای نزدیکش طرفداران بسیاری پیدا کرد.

یک خوراکی لذیذ و خوشمزه که در خاورمیانه آن را با انواع غلات، شهد و عسل و انواع مغز و آجیل فراوان (انواع باقلوا و مسقطی و کلوچه)، در اروپا و ترکیه بیشتر به عنوان صبحانه و بیشتر با انواع میوه فصل مثل انواع تارت و کیک شکلاتی و در قسمت شرقی آسیا با پایه اصلی برنج می‌پزند.

 

 

آژانس کاریز


معرفی چند مدل کوکی

کوکی‌ها از نظر شکل ظاهری‌ به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند از جمله: کوکی مغز دار ، کوکی پرسی ، کوکی یخچالی ، کوکی رولی ، کوکی میله ای کوکی فانتزی (تزیین شده با ای سینگ ، شکلات و ..) کوکی بیسکوییتی ، کوکی ماکارون ، لیدی فینگر ، فورچون کوکی یا شیرینی شانس و … است.

از نظر طعم نیز به کوکی گردویی ،شکلاتی ، موزی ، پرتغالی ، نارگیلی ، خرمایی ، جو پرک ، حلوایی و سایر موارد میتوان اشاره کرد. انواع کوکی را می توان به روش های مختلف بدون فر، تابه ای ، رژیمی ، بدون کره و پروتیینی طبخ نمود.

بیسکویت  Anzac  : این یک بیسکویت ارتش استرالیا است که به آن ویفر Anzac یا Anzac Tile نیز گفته می‌شود. آنها در اصل یک بیسکویت با ماندگاری طولانی و جایگزین نان هستند.

بیسکویت‌ها بسیار سخت هستند و سربازان ترجیح می‌دهند آن‌ها را خرد کرده و به عنوان فرنی استفاده کنند. امروزه آن‌ها به عنوان بیسکویت ملی استرالیا شناخته می‌شوند. روز ANZAC در استرالیا و نیوزیلند در 25 آوریل جشن گرفته می‌شود.

دستورالعمل تهیه این بیسکویت‌ها را می‌توان به اسکاتلند و کیک‌های جو دو سر اسکاتلندی بازگرداند که  روی یک توری پخته می‌شوند. در اوایل دهه 1800 در زمان مهاجرت اسکاتلندی به استرالیا و نیوزیلند ، طبیعی بود که زنان اسکاتلندی دستورالعمل‌های کیک جو دوسر را با خود بیاورند.

آن‌ها احتمالاً در کشتی‌هایی که با آن وارد استرالیا می‌شدند تجهیزات لازم را با خود داشتند.

آژانس کاریز

کوکی فورچون : یک کوکی ویفر خوش طعم چینی-آمریکایی با یک تکه کاغذ داخل آن که روی آن کلمه “ثروت” نوشته شده است. پیام‌های موجود در اولین کوکی‌های ثروت ضرب المثل‌های ساده یا تکه‌های از کتاب مقدس بودند.

برخی از مورخان تصور می‌کنند که الهام بخش کوکی‌های فورچون از قرن 12 و 13 میلادی هنگامی که سربازان چینی پیام های کاغذ برنج را به کیک‌های ماه می‌ریزند برای کمک به هماهنگی دفاع خود در برابر مهاجمان مغول ، می‌آید.

طبق افسانه‌ها ، مغول‌ها طعم رب آجیل نیلوفر را نداشتند. به همین دلیل ، چینی‌ها پیام حاوی تاریخ قیام و دستورالعمل‌های هماهنگی قیام را در وسط کیک‌های ماه خود پنهان کردند.

همچنین این رسم چینی است که وقتی فرزندان به دنیا می‌آیند رول کیک‌هایی را ارسال می‌کنند که در آن پیام تولد کودک را اعلام می‌کنند. تقریباً به مدت 40 سال ، کلوچه‌های ثروت با استفاده از چوب‌های خرد درست می‌شدند.

آژانس کاریز


ماکارون : یک کلوچه کوچک که پوسته ترد و فضای داخلی آن نرم است. ممکن است از بادام ساخته شود ، گرچه نارگیل در ایالات متحده رایج است همچنین ممکن است با قهوه ، شکلات یا ادویه جات طعم دار شوند.

حدوداً در سال 1792 از یک صومعه ایتالیایی سرچشمه گرفتند. در طول انقلاب فرانسه ، تصرف صومعه‌ها در جنوب اروپا ضربات سنگینی به دستور کارملیت‌ها بود. راهبه‌های کارملی برای پرداخت هزینه مسکن خود در هنگام نیاز به پناهندگی در طول انقلاب فرانسه این کوکی‌ها را پختند.

طبق گفته برخی از مورخان ، راهبه‌های کارملی این اصل را دنبال می‌کنند: “بادام برای دخترانی که گوشت نمی‌خورند خوب است.” در طول انقلاب ، دو راهبه که در روستایی به نام نانسی پنهان شده بودند ، ماکارون درست و فروختند.

آن‌ها به “خواهران ماکارون” معروف شدند.

آژانس کاریز


 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید