غذاهای سنتی ژاپن

غذاهای سنتی ژاپن

غذاهای سنتی ژاپن، یکی از موارد مهمی است که قبل از سفر به این کشور باید با آن‌ها آشنا شوید. دلیل اهمیت این موضوع این است که غذاهای ژاپنی تا حد بسیار زیادی خاص و متفاوت هستند. ژاپن یکی از بهترین کشورها از لحاظ غذا نه تنها در آسیا، بلکه در جهان است. این واقعیت که ژاپن از نظر تعداد ستاره‌های میشلن تنها از فرانسه عقب است، خود گویای این موضوع است.

به طور کلی غذاهای سنتی ژاپن مانند سوشی، رامن و تمپورا در کشورهای دیگری غیر از ژاپن نیز سرو می شوند، اما غذاهای کمتر شناخته‌شده استانی مانند فوکاگاوا مشی، کاگا ریوری و بسیاری دیگر، غذاهای محبوبی هستند که باید قبل از سفر به ژاپن با آن‌ها آشنا شوید. تا انتهای این مقاله با کاریز همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره غذاهای سنتی ژاپن بدانید به شما بگوییم.

هر آنچه که باید درباره غذاهای سنتی ژاپن بدانید

آشنایی با غذاهای سنتی ژاپن

غذاهای سنتی ژاپن یا واشوکو با حس تعادل، زیبایی‌شناسی و تازگی مواد تشکیل‌دهنده آن مشخص می‌شود. غذاهای مختلف بسته به فصل سرو می‌شود. برنج یک غذای اصلی در آشپزی ژاپنی است و به میزان کمتر، غذاهای رشته‌ای مانند سوبا و اودون نیز همینطور هستند.

مانند بسیاری از کشورهای آسیایی، برنج با یک یا دو غذای اصلی ترکیب می‌شود تا با تعدادی غذای جانبی همراه شود که معمولاً شامل سوپ میسو و تسوکمونو (سبزیجات کنسرو شده ژاپنی) است. عبارت ichiju-sansai، به معنی “یک سوپ، سه جنبه”، آرایش یک وعده غذایی معمولی ژاپنی را توصیف می‌کند.

زمانی که بودیسم در دوره کوفون به دین رسمی ژاپن تبدیل شد، مصرف گوشت در این کشور محدود گشت. این امر منجر به استفاده حداقلی از ادویه‌ها در آشپزی ژاپنی و افزایش استفاده از ماهی و دیگر انواع غذاهای دریایی به عنوان منبع اصلی پروتئین در غذاهای ژاپنی شد.

در قرن نهم، ماهی کبابی و خام به طور گسترده‌ای در سراسر ژاپن مصرف می‌شد و روش جدیدی برای نگهداری ماهی ابداع شد. این روش ژاپنی برای نگهداری ماهی خام با تخمیر آن در برنج آب‌پز به عنوان اولین شکل سوشی شناخته ‌شود.

تنها زمانی که ژاپن در اواسط تا اواخر قرن نوزدهم به سمت غرب باز شد، گوشت به رژیم غذایی ژاپنی‌ها بازگشت. این امر باعث پیدایش غذاهای گوشتی محبوب ژاپنی امروزی مانند تونکاتسو، واگیو و یاکینیکو شد.

از لحاظ تاریخی، غذاهای سنتی ژاپنی تحت تأثیر غذاهای چینی بوده، اما فرهنگ غذایی مدرن ژاپنی تحت تأثیر غذاهای غربی نیز قرار گرفته است. شما می توانید این تأثیر غربی را در غذاهایی مانند کاری ژاپنی، اسپاگتی، پیتزا و همبرگر ببینید (و بچشید).

بهترین غذاهای سنتی ژاپن

اگر تجربه زیادی با غذاهای سنتی ژاپن ندارید و می‌خواهید محبوب‌ترین غذاها را امتحان کنید، می‌توانید با این غذاهایی که در ادامه معرفی شده‌اند شروع کنید. بهترین غذاهای سنتی ژاپن عبارتند از:

1. سوشی

سوشی یکی از معروف‌ترین غذاهای سنتی ژاپن و اولین چیزی است که مردم هنگام فکر کردن به غذاهای ژاپنی آن را به یاد می‌آورند. برای علاقه‌مندان به سوشی، این چیزی بیش از یک غذا و یک شکل هنری است.

سوشی به خانواده‌ای از غذاهای ارائه شده با برنج سوشی، سرکه و عمدتاً ماهی خام و دیگر انواع غذاهای دریایی اشاره دارد. این غذا را می‌توان با هر نوع ماهی خام تازه درست کرد که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به ماگورو (تون)، شیک (ماهی آزاد)، هاماچی (دم زرد)، سابا (ماهی خال مخالی) و اوناگی (مارماهی آب شیرین) اشاره کرد.

سوشی

انواع رایج‌تر سوشی در ژاپن شامل سوشی ماکی، سوشی نیگیری، چیراشیزوشی و سوشی ایناری است. مردم غیر ژاپنی احتمالاً بیشتر با سوشی نیگیری و سوشی ماکی آشنا هستند.

سوشی نیگیری به توپ‌های برنج مستطیلی شکل که روی آن تکه‌ای از ماهی و انواع دیگر غذاهای دریایی روی آن قرار گرفته اشاره دارد، در حالی که سوشی ماکی نوعی سوشی است که معمولاً به عنوان سوشی رول شناخته می‌شود.

2. ساشیمی

ساشیمی به ماهی خام یا غذاهای دریایی نازک برش داده شده اشاره دارد. حتی می‌تواند به انواع مختلف گوشت خام اشاره کند. این غذا در اصل سوشی منهای برنج سرکه‌دار است. ساشیمی نیز مانند سوشی به عنوان یکی از غذاهای سنتی ژاپن، معمولا با سس سویا مخلوط با واسابی خورده می‌شود.

البته توجه کنید که ساشیمی مرغ از نژاد خاصی از مرغ ژاپنی به نام “مرغ پای آبی” تهیه می‌شود. این نژاد مرغ خطر ابتلا به سالمونلا را کاهش می‌دهد. به دلیل نگرانی‌های آشکار بهداشتی، برای سرو مرغ خام در ژاپن مجوز خاصی لازم است.

3. رامن

رامن مانند سوشی یکی از غذاهای سنتی ژاپن و یکی از بهترین غذاهایی است که می‌توانید در رستوران‌های این کشور بخورید. رامن به سوپ رشته‌ای گفته می‌شود که با چهار جزء اصلی تهیه می‌شود: آبگوشت، تارا (ادویه)، رشته‌های گندم و سس‌های مخصوص.

یکی دیگر از انواع رامن که ممکن است بخواهید در ژاپن امتحان کنید، tsukemen است. Tsukemen به هر سبکی از رامن اشاره دارد که در آن آبگوشت و رشته فرنگی به طور جداگانه سرو می‌شود.

4. تمپورا

تمپورا به یک روش پخت و پز سنتی ژاپنی اشاره دارد که شامل سرخ کردن غذاهای دریایی یا سبزیجات است که در خمیر سبکی که با آب سرد و آرد کیک نرم درست شده، پوشانده می‌شود. خمیر تمپورا به آرامی مخلوط و سرد نگه داشته می‌شود تا هنگام سرخ شدن بافتی ترد و پف دار ایجاد کند. انواع مختلفی از ماهی، غذاهای دریایی و سبزیجات برای تهیه تمپورا در ژاپن استفاده می‌شود، اما میگو محبوب‌ترین آنهاست.

5. اوناگی

اوناگی یکی از غذاهای سنتی ژاپن و متشکل از مارماهی آب شیرین است. البته این غذا نباید با آناگو که آب شور یا مارماهی است اشتباه گرفته شود. برای تهیه اوناگی، مارماهی را بریده و سر و استخوان آن را جدا می‌کنند. سپس گوشت را سیخ می‌کنند و در حالی که با سس کابایاکی (سس سویا شیرین) پوشانده شده‌اند، کباب می‌شوند.

اوناگی

اوناگی کبابی معمولاً به عنوان سوشی در ژاپن یا روی یک بستر برنج در ظرفی به نام unagi donburi یا به اختصار unadon سرو می‌شود. یکی از بهترین غذاهای اوناگی که می‌توانید در ژاپن بخورید، هیتسومابوشی است. هیتسومابوشی به یک غذای مخصوص ناگویا از آناگی کبابی بر روی برنج اشاره دارد که در سه مرحله خورده می‌شود.

6. واگیو

واژه واگیو به هر یک از چهار نژاد گاو ژاپنی، یعنی ژاپنی سیاه، قهوه ای ژاپنی، پولد ژاپنی و شورتورن ژاپنی اشاره دارد. هر گوشت گاو تولید شده از این چهار نژاد گاو به عنوان واگیو شناخته می‌شود، اما همه انواع واگیو برابر نیستند. مطلوب‌ترین واگیو از گاوهای ژاپنی می‌آید که از نظر ژنتیکی مستعد سنگ مرمر شدن شدید هستند، مانند گونه گاو تاجیما که در هیوگو پرورش یافته است. احتمالاً نام آن را با نام کوبی بیف شنیده اید.

واگیو در ژاپن با توجه به جایی که پرورش یافته برندسازی می‌شود، بنابراین کوبه بیف یعنی از کوبه آمده، آسو بیف یعنی از آسو آمده است. هر یک از مارک های واگیو را امتحان کنید دیگر هرگز به گوشت گاو مثل قبل فکر نخواهید کرد. آنها آنقدر نرم هستند که عملاً در دهان شما حل می‌شوند.

7. کوشیاکی / یاکیتوری

بسیاری از غیر ژاپنی‌ها احتمالاً در مورد اصطلاح “یاکیتوری” شنیده‌اند، اما “کوشیاکی” را نه. هر دو این غذاها به عنوان غذاهای سنتی ژاپن شناخته می‌شوند و به سیخ‌های گوشت کبابی معروف در ایزاکایا یا میخانه‌های غیررسمی ژاپنی اشاره دارند. این غذا نیز مانند اودن، یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی در ژاپن است.

کوشیاکی

به بیان دقیق، یاکیتوری به طور خاص به مرغ سیخ شده و کبابی زغالی اشاره دارد، اگرچه اغلب برای توصیف گوشت سیخ‌شده، چه طیور و چه غیر طیور استفاده می‌شود. در واقع اصطلاح عمومی مناسب برای توصیف انواع گوشت کبابی سیخ شده در ژاپن کوشیاکی است. انواع مختلف گوشت و سبزیجات را قبل از کباب شدن روی زغال چوب روی چوب های بامبو یا فلز به سیخ می کشند و با سس تار چاشنی می‌کنند. کوشیاکی یکی از بهترین غذاهای سنتی ژاپنی است که می‌توانید بخورید.

8. تاکویاکی

تاکویاکی یکی از غذاهای مورد علاقه اوزاکا است. این غذا به عنوان یکی از غذاهای سنتی ژاپن، به یک میان وعده توپی شکل ساخته شده از خمیر آرد گندم اطلاق می‌شود که با اختاپوس خرد شده، ضایعات تمپورا، ترشی زنجبیل و پیاز سبز پر شده است. این غذا معمولاً با سس شیرین و خوش‌طعم تاکویاکی، سس مایونز ژاپنی، لیور سبز و تکه‌های ماهی بونیتو سرو می‌شود. مانند اکونومیاکی، تاکویاکی نیز یکی از بهترین غذاهایی است که می‌توانید هنگام بازدید از اوزاکا میل کنید.

9. اوکونومیاکی

اوکونومیاکی یکی دیگر از غذاهای سنتی ژاپن است که به یک پنکیک خوش‌طعم ژاپنی اشاره دارد که با خمیری از آرد، تخم مرغ، داشی و کلم رنده شده مخلوط با موادی مانند گوشت خوک، سبزیجات، میگو، ماهی مرکب و سایر غذاهای دریایی درست می‌شود.

اوکونومیاکی

خمیر و مواد پر شده از دو طرف در تابه سرخ می شوند و سپس با انواع مواد مانند سس قهوه ای شیرین و خوش‌طعم، سس مایونز ژاپنی، جلبک دریایی خشک و تکه‌های ماهی بونیتو تکمیل می‌شوند.

اوکونومیاکی یکی از محبوب‌ترین غذاهای ژاپنی است. این غذا به‌طور گسترده در سراسر ژاپن در دسترس است، اما بیشترین ارتباط را با اوزاکا و هیروشیما دارد.

10. سوپ میسو

سوپ میسو یک سوپ سنتی ژاپنی و یکی از غذاهای سنتی ژاپن است که با داشی، خمیر میسو و هر مواد اختیاری دیگر مانند سبزیجات، توفو، آبرا-آیج (کیسه های توفوی سرخ شده)، ماهی و غذاهای دریایی درست می‌شود. این غذا یک غذای اصلی ژاپنی است که با وعده‌های غذایی زیادی در ژاپن سرو می‌شود.

سوپ میسو نه‌تنها خوشمزه است، بلکه برای شما مفید هم هست. این محصول با دانه های تخمیر شده سویا ساخته می شود که در ژاپن نوعی غذای سالم به شمار می‌رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید