ویزای-ایتالی-کاریز

سفر به شهر سوخته پمپی

شهر پمپی یک شهر قدیمی روم باستان است که به آن شهر سوخته نیز می‌گویند. این شهر در دامنه کوه “وسوویوس” یا “وزوو ” در منطقه کامپانیا در نزدیکی ناپل واقع شده است.

پمپی از میراث ثبت شده در یونسکو بوده و از جاذبه‌های گردشگری زیبا و مهم ایتالیا محسوب می‌شود و هر ساله میلیون‌ها بازدید کننده دارد.

قدمت شهر پمپی به قرن هشتم قبل از میلاد می‌رسد ، زمانی که بندر باشکوهی بوده و محل ییلاق ثروتمندان و اشراف روم باستان به شمار می‌رفته.

در 24 اکتبر سال 79 میلادی ، آتشفشان کوه وزوو فوران کرد ، و شهر پمپی را در خاکستر و پوکه دفن کرد و حدود 3000 نفر را کشت. همچنین به مدت 3 روز، آسمان تیره و تار شد بطوری که حتی دیدن خورشید هم امکان پذیر نبود و خاکستر آتشفشانی و

گدازه‌های به ضخامت 3 تا 5  متر ، بر شهر محکوم به نابودی فرو ریخت. تنها ۱۶ سال قبل از فوران آتشفشان، خسارت‌های ناگواری براثر زلزله به شهر وارد شده بود و ساکنان 20 هزار نفری آن، هنوز مشغول بازسازی بناهای خود بودند.

با دیدن اولین نشانه‌های فعالیت آتشفشان، بسیاری از مردم، شهر را ترک کردند. از آن زمان تاکنون پمپی به شهری متروکه تبدیل شده است. اگرچه پمپی یک شهر تاریخی بوده که از لحاظ باستان شناسی بسیار ارزشمند است. اما دانشمندان معتقدند

که امکان فوران دوباره آتشفشان کوه وزوو وجود دارد که خوشبختانه امروزه پیش‌بینی و تخلیه شهر قبل از وقوع اتشفشان امکان‌پذیر است.

 

شهرباستانی پمپی-تور ایتالیا

شکل گیری پمپی

ریشه نام این شهر که از واژه یونانی “پمپو” یا واژه اوسکانی “پمپه” گرفته شده، را قومی به نام “اوسی” که در مرکز ایتالیا می‌زیسته‌اند بنا کرده‌اند و قرارگرفتن در موقعیت منحصربه‌فرد جغرافیایی در خلیج ناپل، آن را به محلی برای عبور و مرور دریانوردان

یونانی و فنیقی تبدیل کرده بود؛ به طوری که پس از مدتی این شهر، گذرگاهی مهم برای کالاهایی شد که از دریا وارد و سپس به رم یا ایتالیا فرستاده می‌شدند.

شهر-پمپی-تور-ایتالیا-کاریز

برخی از جاذبه های پمپی

سالن آمفی تئاتر

این سالن در شرقی ترین گوشه منطقه حفاری شده ، نزدیک ورودی سر در سارنو قرار گرفته. این اولین آمفی تئاتر دائمی در ایتالیا نیز هست و قدمت آن به قرن ۸۰ قبل از میلاد باز می‌گردد. در نزدیکی آن ورزشگاهی نیز وجود دارد که قسمت وسیعی از

روبروی آمفی تئاتر را اشغال کرده است. ردیفی از ستون‌ها از سه طرف، ورزشگاه را احاطه کرده‌اند و استخر شنایی در میانه‌ی آن جای گرفته است.

 

خانه ویتی

خانه‌ ویتی در خیابان ویکولو دی مرکوریو قرار گرفته است و اعتقاد بر این است که این مکان خانه دو برادر بوده است که برده های آزاد شده و بسیار مرفه شده ، بوده است. در این خانه شاهد یکی از کم‌نظیرترین نقاشی‌های دیواری پمپی نیز خواهید بود،

همچنین مجسمه‌ها و تزیینات زیبای مرمرین، ایوان این خانه را زینت بخشیده‌اند. امکان بازدید از این خانه برای عموم مدتی وجود نداشته اما از سال 2017 این امکان به وجود آمده.

 

خانه فاون

این نام از نام مجسمه ای از یک رقص برگرفته شده. این خانه یک نمونه عالی از تلفیق سبکهای معماری ایتالیایی و یونانی تلقی می‌شود و در آن شاهد یک مجموعه کامل از این دوران خواهید بود.

 

در سال ۱۷۴۸ میلادی یک کشاورز که در حال کندن زمین بود به چند مجسمه دست پیدا کرد. در پی یافتن این مجسمه‌ها و افزایش جستجوها، شهر مدفون پمپی هویدا شد. پس از یافتن این شهر، انواع مختلف تابلوهای نقاشی، مجسمه‌ها، سکه، قلم،

آینه، ظروف و… کشف شد که هم‌اکنون در موزه‌ی شهر ناپل نگهداری می‌شوند.

 

شهرباستانی پمپی-تور ایتالیا

 

شهرباستانی پمپی-تور ایتالیا

سوغات پمپی

یک کتاب راهنمای تور به قیمت 5 یورو بخرید ، تا بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد تاریخ جالب شهر ، ساختمان و مصنوعات آن کسب کنید. چیزهای زیادی برای یادگیری از رومی ها و دیدن نحوه زندگی آنها وجود دارد.

هرچند اگر با تور ایتالیا کاریز همراه شوید دیگر نیازی به این کتاب نخواهد داشت.

 

One Reply to “سفر به شهر سوخته پمپی”

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید