روز جهانی زمین پاک – دوم اردیبهشت ماه

بهترین کمک بشر به کره زمین لذت بردن از  زمینی پاک و تمیز است تا با هر دم و بازدم ریه‌هایمان پر از اکسیژن شود و انگیزه بیشتری برای نجات این سیاره آبی داشته باشیم.

اگرچه تمامی روزها باید برای ما روز جهانی زمین پاک باشد اما نامگذاری یک روز در تقویم جهانی که در تاریخ ۲۲ آوریل و همزمان با دوم اردیبهشت ماه است به نام روز جهانی زمین پاک نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

این نامگذاری باعث می‌شود تا حداقل شاید به بهانه مناسبت‌های تقویمی ملی یا جهانی روز جهانی زمین پاک را که به عنوان نمادی از ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از محیط زیست و روز دوستی با این سیاره آبی باشد را فراموش نکنیم.

دوستی با زمین به معنی امن نگاه داشتن طبیعت بیکران این سیاره آبی و پاک نگه داشتن آن از هرگونه آلودگی‌های زیست مخیطی و شیمیایی است.

هرچند در حال حاضر گروه‌های فعال محیط زیست محیطی در ایام خاصی از سال اقدام به فرهنگ سازی برای دوستی با این سیاره آبی می کنند اما روز جهانی زمین پاک به دلیل ثبت آن در تقدیم جهانی به نوعی روی صحبت خود را به تمامی انسان‌های کره زمین قرار داده است.

ما نیز به نوبه خود در کاریز وظیفه خود می‌دانیم بر اهمیت این موضوع تاکید نمائیم.

 

کاریز

 

فلسفه برگزاری روز زمین، پاک نگهداشتن زمین از آلودگی و پاکسازی آن از آلاینده ها است و آنچه در این روز بر ما واجب است کم کردن حتی ذره‌ای از آلودگی خود بر این زمین است ولی شاید ایرانیان در برابر این روز مسئولیتی بس بیشتر از سایر ملت‌ها داشته باشند و آن به سبب پیشینه و پشتوانه بزرگی به نام فرهنگ ایرانی است که در جای جای آن احترام به زمین و پدیده‌های طبیعی را مشاهده می‌کنیم.

قرن‌ها پیش ایرانیان باستان نه تنها به معنی واقعی پاسداری از زمین را تجربه می‌کردند بلکه روزی را نیز به نام روز زمین جشن می‌گرفتند و امروز جهانیان به این نکته رسیده‌اند که اگر می‌خواهند فرزندانشان نیز از نعمت زندگی در زمین برخوردار باشند باید اندکی با زمین مهربان تر باشند و روزی را به نام زمین نامگذاری کرده‌اند.

مطابق سالنمای ایران باستان، سومین روز اردیبهشت از سالنمای زرتشتیان و دوم اردیبهشت از تاریخ هجری خورشیدی مطابق با جشن اردیبهشتگان یا گلستان جشن می‌باشد که روز زمین هم نامیده می‌شود.

 

کاریز

 

آلوده نکردن چهار عنصر «آب ، باد ، خاک و آتش» یعنی آلوده نکردن محیط زیست و پاک نگه‌داشتن آن و همچنین پاک نگه داشتن تن و جامه و پاکی روان از ویژگی‌های این جشن می‌باشد.
این جشن را می‌توان جشن محیط زیست دانست که به نوعی با روز زمین پاک مرتبط می‌شود.
در ایران هم زمان با دیگر کشورهایی جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می‌شود و نخستین روز این هفته دوم اردیبهشت ماه  به نام روز زمین پاک نامگذاری شده است.

 

کاریز

 

هر چند دو است که به دلیل حضور میهمان ناخوانده‌ای که به همه کشورهای جهان سرزده و تعداد زیادی را خانه نشین کرده است، رعایت فاصله اجتماعی از اهم اقدامات پیشگیرانه است و لذا امکان برگزاری همایش و جشنواره‌های حضوری وجود نداشته، جشن‌های روز جهانی زمین پاک در جای جای دنیا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

البته شعار روز جهانی زمین پاک احیای زمین تعیین شده که سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به شرایط اقلیمی کشور افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ پایدار را به آن اضافه کرده است و شعار ملی کشور  احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ پایدار تعیین شد.

کاریز شما را به حفظ و نگهداری از این میراث همگانی دعوت می‌کند.

 

کاریز

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید