موزه لوور پاریس

همه‌چیز درباره موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس، نمادی از تکامل فرهنگ فرانسه در تمام شکوه آن است. موزه لوور که در کرانه رود سن واقع شده، سازه‌ای گسترده به نظر می‌رسد که قرن‌ها برپا بوده و شاهد جنگ و صلح بوده است. نسل‌های متعددی از بازدیدکنندگان، به دلیل اندازه بسیار بزرگ و مجموعه فوق‌العاده آن در حیرت فرو رفته‌اند. برای آن‌که همه‌چیز را درباره موزه لوور پاریس در تور فرانسه بفهمید تا انتهای این مقاله با کاریز همراه باشید.

1. موزه لوور پاریس پربازدیدترین موزه هنر در جهان است

موزه لوور پاریس پربازدیدترین موزه جهان است و پس از آن موزه ملی چین، تیت مدرن در لندن و موزه های واتیکان قرار دارند. این موزه در سال 2018 با عبور از مرز 10 میلیون بازدیدکننده به مقام پربازدیدترین موزه رسید. البته تعداد بازدیدکنندگانی که از موزه لوور دیدن می‌کنند تحت تأثیر همه‌گیری کووید-19 قرار گرفت که موزه را مجبور به تعطیلی 150 روزه در سال 2020 کرد.

در آن سال، بازدیدکنندگان از لوور 72 درصد از سال 2019 کاهش یافت. با وجود این، موزه لوور همچنان میلیون‌ها بازدیدکننده دارد و همچنان پربازدیدترین موزه در جهان است و روزانه حدود 15000 نفر از لوور بازدید می‌کنند.

2. گالری‌های موزه لوور بیش از 15 هکتار است

گالری موزه لوور

موزه لوور پاریس علاوه بر پربازدیدترین موزه جهان، بزرگ‌ترین موزه جهان نیز هست. لوور که در ابتدا به‌عنوان یک قلعه در سال 1190 ساخته شد، در قرن شانزدهم بازسازی شد تا به‌عنوان یک کاخ سلطنتی عمل کند. موزه لوور در طول مدت اقامت خود به‌عنوان یک اقامتگاه سلطنتی، شاهد رشد فوق العاده‌ای بود. امروزه به عنوان یک موزه، مساحت کلی موزه لوور 652300 فوت مربع (60600 متر مربع) است.

3. موزه لوور در اصل یک قلعه بود

تاریخچه موزه لوور پاریس به سال 1190 برمی‌گردد که توسط فیلیپ دوم پادشاه فرانسه به‌عنوان قلعه‌ای برای محافظت از شهر در برابر بیگانگان ساخته شد. این قلعه در سال 1202 تکمیل شد و در قرن چهاردهم، شاه چارلز پنجم، لوور را به اقامتگاه سلطنتی تبدیل کرد.

در میان شورش‌ها و خونریزی‌های انقلاب فرانسه بود که موزه لوور متولد شد. زمانی که لویی شانزدهم به زندان افتاد، مجموعه سلطنتی به ملک ملی تبدیل شد. در سال 1793، موزه لوور به عنوان موزه مرکزی هنرهای جمهوری افتتاح شد. در آن زمان، مجموعه موزه شامل 537 نقاشی و 184 شیء هنری بود.

4. لوور به مدت 11 سال به نام ناپلئون نامگذاری شد

قدمت موزه

در سال 1803، موزه لوور پاریس به موزه ناپلئون تغییر نام داد و این نام تا سال 1814 باقی ماند. تغییر نام با الهام از پروژه توسعه ناپلئون سوم انجام شد. با فتوحات او، مجموعه در لوور به طور تصاعدی افزایش یافت و نیاز به گسترش فضای موجود برای نمایش این گنجینه‌ها را برانگیخت. در سال 1815، زمانی که ناپلئون از سلطنت کنار رفت، نزدیک به 5000 اثر هنری به کشور مبدأ خود بازگردانده شد. برخی از آثار دزدیده شده همچنان در موزه لوور نگهداری می‌شوند که یکی از مهمترین آنها «عروسی در کانا» اثر ورونز است.

5. مونالیزا در سال 1911 به سرقت رفت

در 21 آگوست 1911، دستیار ایتالیایی وینچنزو پروجیا این شاهکار را از موزه لوور پاریس ربود. این نقاشی که در آن زمان هنوز توجه میلیون‌ها نفر را به خود جلب نکرده بود، ناگهان مورد توجه همه قرار گرفت. تصاویری از این اثر هنری در روزنامه‌های بین‌المللی منتشر شد و در نهایت به یک نام آشنا تبدیل شد.

به مدت دو سال، زمانی که مونالیزا به شهرت رسید، در تاریکی باقی ماند. حتی پابلو پیکاسو نیز مظنون بود تا اینکه وینچنزو سعی کرد نقاشی را به یک دلال هنری ایتالیایی بفروشد و او به مقامات هشدار داد. مونالیزا بازیابی شد و زمانی که به خانه بازگشت، به مشهورترین نقاشی جهان تبدیل شد.

6. موزه لوور در طول جنگ جهانی دوم خالی بود

موزه لوور در جنگ جهانی دوم

به محض شروع فتوحات، ارتش هیتلر درگیر غارت منظم آثار هنری از موزه‌ها و همچنین مجموعه‌های هنری خصوصی شد. دستیار مدیر موزه‌های ملی فرانسه، ژاک ژوژارد، پیش بینی کرد که از لوور باید محافظت شود، دقیقا ده روز قبل از اعلام جنگ، دستور داد که 3690 نقاشی و همچنین مجسمه و آثار هنری بسته‌بندی شده و به مکان‌های امن منتقل شوند.

بین اوت و دسامبر 1939، دویست کامیون گنجینه‌های موزه لوور پاریس را در نزدیک به 1900 جعبه حمل کردند. در طول تهاجم آلمان به فرانسه، 40 موزه یا ویران شدند یا به شدت آسیب دیدند. با این حال، هنگامی که نازی‌ها به موزه لوور رسیدند، با موزه خالی مواجه شدند.

7. “مونالیزا لبخند می زند”: پیام‌های رمزگذاری شده برای برقراری ارتباط با نیروهای متفقین

آثار هنری چندین بار در طول جنگ جابجا شدند. زمانی که متفقین وارد فرانسه شدند، ژوژارد یک پیام رمزگذاری‌شده در رادیو بی بی سی (“La Joconde a le sourire”، به معنی “مونالیزا لبخند می زند”) فرستاد تا مختصات را به آنها اطلاع دهد تا بمباران نشوند.

آنها حتی تابلوهای بزرگی را که روی آنها “Musée du Louvre” نوشته شده بود روی محوطه قلعه‌ها قرار دادند تا خلبانان بتوانند آنها را از بالا ببینند. در سال 1947، تمام آثار هنری پراکنده به موزه لوور پاریس بازگشت. معدود یادآوری این بخش از تاریخ لوور، سوراخ‌های گلوله‌ای است که در جریان آزادی پاریس شلیک شد. دومی، کتیبه ژوژارد بر دیوارهای لوور، در ورودی این موزه است.

8. نازی‌ها آثار غارت‌شده را در موزه لوور ذخیره کردند

آثار غارت‌شده موزه لوور

طبق دستور هیتلر، اموال خصوصی یهودیان باید توقیف شود. برای این منظور، ERR، یک گروه ویژه برای انجام غارت و تخریب، ایجاد شد. اتاق‌های خالی موزه لوور فرصتی را برای نازی‌ها فراهم می‌کرد: فضایی برای نگهداری آثار هنری که «حفاظت می‌کردند». آنها سه اتاق از موزه لوور را برای این کار خواستند. ژوژارد معتقد بود که این امر به حفظ رکورد اشیاء کمک می‌کند.

این آثار هنری غارت‌شده توسط نازی‌ها بخشی از مجموعه موزه لوور پاریس هستند و موزه در تلاش است تا آثار را به صاحبان واقعی بازگرداند. آنها حتی بسیاری از آثار هنری را به نمایش گذاشته‌اند. با این حال، از سال 1951، موزه تنها توانسته 50 اثر هنری از این دست را بازگرداند و هنوز حدود 1752 اثر هنری دارد که توسط نازی‌ها غارت شده است.

9. 66 درصد از نقاشی‌های موزه لوور آثار هنرمندان فرانسوی است

بخش قابل توجهی از آثار هنری که در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود از نقاشی تشکیل شده است. بر اساس آخرین برآوردها، 7500 نقاشی از هنرمندان در سراسر جهان، گالری هنر نمادین موزه را زیبا می‌کند. این نقاشی‌ها در هشت بخش نمایش داده می‌شوند. و بیش از 66 درصد از این نقاشی‌ها توسط هنرمندان فرانسوی ساخته شده است. برخی از معروف‌ترین نقاشی‌های فرانسوی برای دیدن عبارتند از: «کلک مدوسا»، «آزادی رهبری مردم» و «تاج گذاری ناپلئون».

10. پنج هرم در موزه لوور وجود دارد

هرم موزه لوور پاریس

بسیاری از مردم نمی‎دانند که هرم نمادین I. M. Pei تنها هرم موزه لوور پاریس نیست. در واقع، در مجموع پنج هرم در موزه لوور وجود دارد. سه مورد از آنها اهرام شیشه‌ای کوچکی هستند که هرم I.M. Pei را احاطه کرده‌اند. این سه به گونه‌ای قرار گرفته‌اند که محورهای نوری ایجاد می‌کنند که به برجسته کردن مجموعه موزه کمک می‌کند. هرم پنجم، هرم معکوس لوور در کاروسل دو لوور است.

سخن پایانی

موزه لوور پاریس که در منطقه 1 این شهر واقع شده، به عنوان بزرگترین موزه هنر و یکی از بهترین موزه‌های پاریس شناخته می‌شود که در تور پاریس می‌توانید به خوبی از جاذبه‌های آن لذت ببرید. در این مقاله از کاریز سعی کردیم تمام حقایقی که در رابطه با این موزه وجود دارد، برایتان بازگو کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید