گوستاو ایفل

گوستاو ایفل خالق معروف‌ترین برج جهان

گوستاو ایفل    Gustave Eiffel

مهندسي با تحصيلات آكادميك، ايفل شركتي را پي ريزي كرده و توسعه داد كه تخصصش سازه‌هاي فلزي بود.

و گل سرسبد كارهايش برج ايفل بود. وي سي سال آخر عمرش را به تحقيق تجربي اختصاص داد.

در شهر كوت دور استان ديژُن فرانسه چشم به جهان گشود. پدرش مهاجر آلماني تبار با اسم فاميل بونيك هاوزن كه پسر تا قبل از تغيير نام فاميل در سال ١٨٨٠ به ايفل كه برگرفته از كوه‌هايي اطراف محل سكونت خانواده‌اش در آلمان بود خوانده می‌شد.

مادرش کاترین  كه به شغل ارثي تجارت ذغال سنگ فعاليت داشت و تا آخر عمرش چهره تاثيرگذاري درزندگي فرزندش بود.

گوستاو شاگرد درس خواني نبود اگرچه در نهايت ديپلم خود را از مدرسه رويال ديژن كسب كرد و در همان زمان شيمي را از عمويش آموخت كه مخترع روشي براي تقطير سركه بود و به همراه ميشل پِرِت دوست عمويش ، هم علم شيمي و هم معدن ، الهيات و فلسفه را آموزش ديد .

درسال ١٨٥٥ از مدرسه مركزي هنر و توليد پاریس فارغ التحصيل شد،سالی که پاريس ميزبان اولين نمايشگاه بين المللي بود و مادرش بلیت فصلی بازدید از نمایشگاه را خریده بود.

 

 

گوستاو ایفل

 

 

پس از اخذ ديپلم متوسطه اميد داشت نزد عمويش كه كارگاه بزرگ صنايع شيميايي دراطراف ديژن داشت استخدام شود كه بامخالفت خانواده مواجه شد و پس از صرف نظر از آن ایده نزد برادر زنش كه كارگاه ريخته گري داشت بدون حقوق مشغول به كار شده سرانجام شغلي با حقوق در كمپاني نِپوو بعنوان مهندس راه آهن پيدا كرد اگرچه مدتي بعد اين كمپاني ور شكست شد اما مالكش چارلز نپوو كه مدير تحقيقات دو كارخانه را در پاريس بر عهده گرفته بود ، قرارداد ساخت پل بردو به پاريس بروي رود گارون را با ايفل بست.

پلي بطول ٥٠٠ متر از جنس تيراهن كه روي ٦ جفت پايه اجري كه توسط تكنيك نويني به نام اتاقك‌هاي هواي كيسون وجك‌هاي هيدروليك در بستر رودخانه گارون ايجاد شده بودند.

ايفل براي انجام اين پروره چند سال از عمرش را مجبور شد درجنوب غربي فرانسه بگذراند و در پي آن درسال ١٨٦٤ جواز شركتش را به تخصص ساخت سازه‌هاي فلزي ارتقاء داده و ثبت كرد.

درپرونده كاريش در سازه‌هاي فلزي،مي‌توان به آثار شاهكارش همچون ساخت پل راه آهن پورتو كه روي رودخانه دوورو درسال ١٨٧٦ ، پل راه آهن گارابيت ، ايستگاه راه آهن نيوگاتي در بوداپست مجارستان و گنبد رصد خانه شهر نيس فرانسه وسازه مبتكرانه مجسمه آزادي اشاره كرد.

و اوج كارش ساخت برج ايفل درسال ١٨٨٩ است كه آخرين اجرايش بعنوان مهندس پيمانكار ثبت شده است.

 

 

گوستاو ایفل

 

یك میراث بین الملي

ایفل صدھا سازه فلزي گوناگون در سرتاسر دنیا ساخته است، احداث پل بویژه پل‌ھاي ریلي ، رشته مورد علاقه وي بود ولي او در نو آوري كار با سازه فلزي و تاسیسات صنعتي معروف شد. زمینه كاریش با ساخت تعداد زیادي سازه‌ھاي ظریف شاخص شدند كه در بین آن‌ھا بناي دو قلوي پل ریلي پورتو و گارابیت ناحیه كانتال فرانسه از آثار برجسته وي محسوب می‌شوند.

البته سازه‌ھاي دیگرش نیز اختراع محض محسوب شده و شركت ایفل مجوز فروش كیت‌ھایي از قطعات مجزا با مھار آزاد براي پل‌ھاي سیار در سراسر دنیا را كسب نموده که از آثار برجسته‌اش بحساب می‌آیند . ھمینطور ساخت خلاقانه مجسمه آزادي در نیویورك و برج ایفل.

 

 

گوستاو ایفل

 

 

پروژه پاناما عظیم ولی فاجعه بار

درسال ١٨٨٧ ايفل با ساخت دريچه‌هاي قفل دار غول آسايي براي باز و بستن كانال پاناما موافقت كرد، مسئوليتي سنگين كه توسط فرديناند دو لسِپ بطور بسيار دهشت باري اداره شد و به بزرگترين رسوايي مالي قرن منتهي شد.

وبزرگترين قراردي بود كه وي تا آن زمان در اين شغل بسته بود و همچنين پر‎ريسك‌ترين قرارداد نيز مي‌بود.

با توجه به ريسك بالايي كه در اين پروژه با آن مواجه مي‌شد ، در همان ابتداي كار ضمانت‌هاي قوي به وي تفويض و درصد زيادي از مبلغ قرار داد به وي پرداخت شد.

 

گوستاو ایفل

 

با انفصال از ادامه رسوايي پروژه پاناما كه شكست خورده بود ، ايفل ٣٠ سال آخر عمر خود را بعنوان يك محقق در زمينه ايرودينامك وهواشناسي پرداخت كه نتايج و آثار ثمر بخشي برايش به ارمغان آورد.

در وهله اول او سعي كرد يك كاربرد عملي براي ايستادگي برج ايفل به مدت فقط ٢٠ سال در برابر جريان باد پيدا كند و آزمايشاتي را نيز در اين راه انجام داد همزمان برج بعنوان ايستگاه هواشناسي و دكلي غول آسا براي علم نوين راديو نيز استفاده شد.

وي ديتاهاي هواشناسي را از آنتن هواشناسي نصب شده روي برج و تجهيزات ايستگاه‌هاي ديگر هواشناسي كه در مكان‌هاي مختلف تحت مالكيتش راه اندازي شده بود جمع آوري كرده و از تحقيقاتش راجع به رشته ايروديناميك بهره جسته و در سال ١٩٠٩ دو تونل بادي قوي ساخت كه يكي را در پاي برج و دومي را كه بزرگتر هم بود دریکی ازخیابان‌های مجاور برج به نام خيابان بوالو نصب كرد كه تونل دومي هنوز كار مي‌كند.

آثار ایفل ثمره انقلاب صنعتی بود. وی در نظام مهندسی تحولی شگرف به وجود آورده که  با تکیه و اصرار بر محاسبه نیروهای درگیر و همچنین استاندارد‌ سازی دقت در طراحی و تولید همراه می‌بود.

او در ٢٧ دسامبر ١٩٢٣ درسن ٩١ سالگي از دنيا رفت.

 

 

گوستاو ایفل

 

به روایت جناب مصنعی لیدر توانمند آژانس کاریز

 

 

هیجان را در پارک دیزنی‌لند پاریس تجربه کنید.

بام پاریس را بهتر بشناسید.

غذاهای معروف فرانسه را بهتر بشناسید.

آشنایی با طاق پیروزی شناخته شده‌ترین بنای یادبود جهان در پاریس.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید