آژانس کاریز

زندگینامه فرانچسکو پترارک – شاعر ایتالیایی قرن 14

فرانچسکو پترارک یکی از بزرگترین اندیشمندان و شاعران ایتالیایی سده چهاردهم میلادی به شمار می‌رود.

او با آثار تاثیرگذار خود بر شاعران و غزل‌پردازان اثر به سزایی در تاریخ ادبیات جهان گذاشت به گونه‌ای که بسیاری از منتقدان از او به عنوان پدر ادبیات شاعرانه اروپا یاد می‌کنند.

فرانچسکو پترارک در سال 1304 در آرتزو ایتالیا متولد شد ، گرچه بیشتر دوران کودکی خود را در اطراف فلورانس ، توسکانی و آوینیون زندگی کرد.

پدرش مشاور حقوقی بود که در ۱۳۰۲میلادی از فلورانس به آرتزو تبعید شده بود. فرانچسکو تحصیلات خود را بنا بر میل پدر در رشته حقوق در بولونیا آغاز کرد.

او پس از گذراندن دوره کوتاه تحصیل در رشته حقوق در بولونیا در سال 1320 ، پترارک برخلاف میل پدرش تصمیم گرفت که این رشته را کنار بگذارد ، و شروع به مطالعه کلاس‌های کلاسیک و شروع به یک زندگی مذهبی کرد.

در سال 1326 او دستورات كلیسایی جزئی یاد گرفت و زیر نظر كاردینال كولنا شروع به خدمت كرد ، كه به او اجازه می‌داد آزادانه سفر كند و بنویسد.

علاقه او به ادبیات و شعر لاتین در این دوره‌ی زمانی به طرز چشمگیری افزایش یافت و بعداً توانست عشق خود را به علوم انسانی با جیووانی بوکاچیو ، شاعر و همکار و اومانیست تقسیم کند.

در سال 1327 ، پترارك برای اولین بار در یك جمع در کلیسای آوینیون شركت كرد و لورا دو نووز را دید و سخت به او دل باخت. لورا ، گرچه هنوز هویت واقعی او تأیید نشده است ، اما تا پایان عمر به عنوان موضوع اصلی شعر وی تبدیل خواهد شد.

فرانچسکو در نثر و نظم استاد بود و باعث اعتبار زبان لاتین شد به همین دلیل سنای رم به او لقب ملک‌الشعرا داد. در حقیقت پترارک یکی از مشهورترین شاعران و نویسندگان ایتالیایی است که به زبان لاتین و ایتالیایی آثار مهمی تألیف کرده ‌است.

این شاعر نامدار در ۱۳۴۱میلادی نشان افتخار شاعران ایتالیا را دریافت کرد. آثار پترارک در ۳۵سالگی او را به شهرت رسید و او در سراسر اروپا از احترام و ستایش بزرگان ادب برخوردار شد.

فرانچسکو در سال ۱۳۴۸ پس از دریافت خبر مرگ لورا به سفرهای گوناگون اقدام کرد و به تنظیم آثار فراوان ادبی دست زد ، سرانجام در میلان اقامت گزید و زندگی آرامی را در پیش گرفت.

رابرت استنلی مارتین منتقد می‌نویسد كه پترارك مراتب شعر عاشقانه را به عمیق‌ترین روش تصور می‌كرد عشق به بانوی ایده‌آل راهی بود برای یادگیری نحوه صحیح دوست داشتن خدا کار او لطفی دارد که ، در میان سایر شعرا ، پس از دانته دوم است و اغلب ظرافت بیشتری را به ویژه در رشد تصورات به نمایش می‌گذارد.

پس از نوشتن و مسافرت‌های بین‌المللی در دهه 1340 ، پترارك صاحب دو فرزند خارج از ازدواج شد و شروع به تدوین ایل کانزونیر كرد ، مجموعه نوشته‌های این شعر ایتالیایی شامل 366 شعر بوده است.

سفر-به-ایتالیا-ویزای-توریستی-کاریز

آثار برجسته پترارک

از آثار پترارک به زبان لاتین زندگی در انزوا را می‌توان نام برد که در دو جلد چاپ شد و نوشتن آن از سال ۱۳۴۶ آغاز کرد و تا ده سال ادامه یافت. این اثر شامل ستایشی است از زندگی در عالم انزوا که به بشر امکان می‌دهد تا توان معنوی و اخلاقی خود را تکمل بخشد وی در این اثر همه جا از شخصیت‌های بزرگ یونان و روم باستان نام می‌برد.

از دیگر آثار پترارک منظومه آفریقا بود که به زبان لاتین در ۹ جلد نوشته شد و این اثر منظومه‌ای حماسی درباره جنگ‌های کارتاژ و وصف پیروزی تمدن روم بر کارتاژی‌ها و اثبات عظمت روم بود.

اثر معروف دیگر این شاعر سرشناس ایتالیایی اسرار محسوب می‌شود که در واقع نوعی اعتراف است که از بحران و شکنجه‌های درون شاعر حکایت می‌کند.

با بررسی آثار پترارک به این نتیجه می‌رسند که وی انسانی سراسر ذوق و استعداد بوده و به تمامی اصول و مفاهیمی که بر روی کاغذ نوشته بود، تسلط کامل داشته است.

وی تمامی تلاش خود را در شکوفاسازی جریان‌های ادبی به ویژه در شعر به کار گرفت و در نهایت نیز موفق به آن شد که مکتبی در شعر و شاعری برای خود ایجاد کند و باعث شد بسیاری از شاعران و نویسندگان دنیا از آثار او به عنوان منبع الهام خود بهره بگیرند.

از دیگر آثار فرانچسکو می‌توان به نامه‌های خانوادگی و خصوصی ، ترانه‌ها ، مردان نامی اشاره کرد.

سرانجام این شاعر سرشناس ایتالیایی در ۱۹ ژوییه سال ۱۳۷۴میلادی دیده از جهان فروبست.

 

کاریز پرواز آتی

 

گیسوی زرین خود را به دست نسیم سپرده بود

ونسیم

آن را به صدها چین و شکن فریبنده پراکنده بود

 

زندگینامه پابلو پیکاسو را در مجله گردشگری کاریز بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید