مجله گردشگری کاریز

معرفی کشور چک

تور اروپا

چک مملو از تاریخ و زیبایی های طبیعی، مجموعه ای از پارک های ملی شگفت انگیز، شهرهای کوچک خیره کننده و قلعه های قرون وسطایی بوده که از آن یک افسانه زیبا و رویایی ساخته است. جمهوری چک با موارد خاصی مانند مرکز تاریخی پراگ در فهرست میراث جهانی یونسکو، قلعه‌ها و عمارت‌های تاریخی در سراسر جهان شناخته می‌شود و بی شک تور چک یکی از به یاد ماندنی‌ترین تورهای اروپا است. اما کمتر کسی اطلاعات کاملی در رابطه با کشور چک دارد. اگر قصد سفر یا حتی مهاجرت به چک را دارید تا انتهای این مطلب با کاریز همراه باشید تا هر آنچه که باید در رابطه با این کشور بدانید به شما بگوییم.

اطلاعات جغرافیایی چک

جمهوری چک کشوری محصور در خشکی است که در مرکز منطقه معتدل نیمکره شمالی در قسمت مرکزی اروپا واقع شده و قلمرو سرزمین‌های تاریخی بوهمیا، موراویا و بخشی از سیلسیا را در بر می‌گیرد. این کشور با کشورهایی چون لهستان (761.8 کیلومتر)، آلمان (810.3 کیلومتر)، اتریش (466.3 کیلومتر) و اسلواکی (251.8 کیلومتر) هم مرز است. جمهوری چک از نقطه نظر فیزیکی و جغرافیایی بر روی شکاف دو سیستم کوهستانی توده بوهمی و کارپات غربی واقع شده است. حوضه‌های اصلی اروپایی که حوضه های رودخانه‌های شمال، بالتیک و دریای سیاه را تقسیم کرده‌اند از قلمرو جمهوری چک عبور می‌کنند.

تاریخچه جمهوری چک

  • اولین شواهد تاریخی از اقوام ساکن در حوزه چک، در آغاز قرن چهارم قبل از میلاد است. آنها قبایل سلتیک Boii بودند که نام قلمرو نام خود را بوهمیا گذاشتند.
  • در اوایل قرن پنجم، سلتیک‌ها توسط قبایل ژرمنی مجبور به بیرون راندن شدند.
  • از قرن ششم قبایل مختلف اسلاو در این کشور ساکن شدند که در قرن هفتم در برابر گسترش آوار (به اصطلاح قلمرو سامو) به نیروهای خود پیوستند.
  • پس از سال 820 اولین ایالت اثبات شده، امپراتوری موروی بزرگ، با گرویدن به مسیحیت در قلمرو جمهوری کنونی تأسیس شد.
  • پس از افول امپراتوری موروی بزرگ در آغاز قرن دهم، مردمی که دولت را ایجاد کردند به غرب بوهم رفتند. سلسله Premyslide سرانجام موفق شد ایالت را متحد کند. مرزهای کشورهای اصلی تاریخی (بوهمیا و موراویا) اساساً از قرون وسطی تغییر نکرده و سایر سرزمین‌های دولت چک همیشه فقط به طور موقت وجود داشته اند.
  • در سال 1526 سرزمین چک بخشی از سلطنت هابسبورگ را تشکیل داد. پس از فروپاشی سلطنت، سرزمین‌های تاریخی چک با بخش‌هایی از پادشاهی مجارستان (اسلواکی و روتنی کارپات) متحد شد تا چکسلواکی را به عنوان یکی از ایالات پس از امپراتوری اتریش- مجارستان تشکیل دهد.
  • در سال 1938 آلمان همسایه خود را به عنوان بخشی از قلمرو جمهوری (سرزمین سودتن) ادعا کرد.
  • از مارس 1939، بقیه سرزمین‌های چک توسط آلمان‌ها (حفاظت بوهمیا و موراویا) اشغال شد، در حالی که اسلواکی یک کشور مستقل اعلام شد.
  • در سال 1945 چکسلواکی وضعیت خود را بازیافت (بدون روتنی کارپات) و همزمان اقلیت سه میلیونی آلمانی به اجبار منتقل شد.
  • پس از کودتای 1948، حزب کمونیست حکومت را در دست گرفت و یک رژیم توتالیتر در کشور ایجاد کرد.
  • دهه شصت شاهد تحولاتی بود که منجر به کاهش جزئی حکومت توتالیتر شد و در اوت 1968 با مداخله نظامی اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای عضو پیمان ورشو کوتاه آمد.
  • سقوط رژیم کمونیستی در نوامبر 1989 تجدید یک دموکراسی کثرت‌گرا را تسهیل کرد.
  • در سالهای بعد، واحدهای اشغالگر شوروی (1990-1991) خارج شدند و بسیاری از اصلاحات در داخل دولت به اجرا درآمد.
  • در آغاز دهه نود، رهبران هر دو جمهوری فدرال وارد گفتگوی متقابل شدند که نتیجه آن توافق برای تقسیم ایالت مشترک به دو ایالت مستقل بود.
  • جمهوری چک در 1 ژانویه 1993 پس از تقسیم جمهوری فدرال چک و اسلواکی (CSFR) به وجود آمد.
  • جمهوری چک (1999) به ناتو پیوست و در 1 می 2004 به عضویت کامل اتحادیه اروپا درآمد.

تور اروپا

معماری رایج در کشور چک

این کشور به دلیل موقعیت خود در قلب اروپا در طول تاریخ خود با تأثیرات فرهنگی و سبک‌های مختلف معماری مواجه شده است. از آنجایی که کشور در طول جنگ جهانی دوم آسیب کمی دید و به دلیل پروژه‌های توسعه مجدد تخریب نشد، میراث فرهنگی غنی در آن حفظ شده است. در جمهوری چک در مجموع 12 میراث ثبت شده که توسط سازمان بین المللی یونسکو به رسمیت شناخته شده است.

ثروت طبیعی چک

ثروت طبیعی در جمهوری چک در بسیاری از مناطق که به طور رسمی ذخایر طبیعی اعلام شده اند محافظت می‌شود. در قلمرو جمهوری چک چهار پارک ملی (کرکونوسه، سوماوا، پودیجی و چک سوئیس) وجود دارد که برای تضمین حفاظت از آنها مشمول سخت‌ترین قوانین هستند. در قلمرو جمهوری چک چشمه‌های آب معدنی طبیعی سرد و گرم متعددی وجود دارد که برای درمان‌های پزشکی و نقاهت در مناطقی که آبگرم نیز وجود دارد استفاده می‌شود. بسیاری از این منابع برای تولید آب معدنی و خوراکی نیز کاربرد دارند.

صنعت جمهوری چک

جمهوری چک دارای یک سنت دیرینه در تولیدات صنعتی است. ترکیب صنایع آن در حال بازسازی است تا معمولاً با یک اقتصاد کوچک اما بالغ مطابقت داشته باشد. در سال‌های اخیر سهم تولید مواد غذایی در این کشور افزایش و در بخش مهندسی کاهش یافته است؛ با این حال، مهندسی همچنان مهمترین شاخه صنعتی در جمهوری چک است. توسعه‌یافته‌ترین زمینه در تولید کالاهای مصرفی، شاخه های سنتی تولید منسوجات و پوشاک، کفش، چینی، سرامیک و جواهرات لباس است.

کشاورزی در چک

مهمترین زمینه در تولید مواد غذایی صنایع فرآوری آرد، شکر، گوشت و آبجو است. در پرورش ماهیان آب شیرین سنت متداول رایجی وجود دارد و در این رابطه پرورش ماهی در دریاچه های متعدد این کشور به خوبی توسعه یافته است.

آب و هوای جمهوری چک

آب و هوای جمهوری چک را می‌توان به عنوان آب و هوای متاثر از قاره اروپا با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان های نسبتاً سرد توصیف کرد. ژانویه (دی) سردترین ماه با درجه حرارت در روز است که معمولاً حدود صفر درجه است؛ اما در برخی موارد این ماه می‌تواند بسیار سرد با دمای زیر صفر و بادهای طوفانی باشد. بارش برف سنگین یا حتی طوفان برف نیز در برخی روزها امکان پذیر است. میانگین سالانه روزهای برفی کمتر از 40 روز در مناطق پست و تا 120 روز در مناطق کوهستانی جمهوری چک تخمین زده شده است.

در تابستان دمای روز به 20-25 درجه سانتیگراد می‌رسد، اما گاهی اوقات بسیار بالاتر حتی تا 30 درجه سانتیگراد یا بیشتر نیز ممکن است بشود. در بیشتر اوقات هوای خشک همراه با آفتاب در چک برقرار است، اگرچه گاهی اوقات رعد و برق شدید در پایان روز به خصوص در مناطق کوهستانی نیز رخ می‌دهد. جولای(تیر) گرم ترین ماه با میانگین دمای نزدیک به 20 درجه سانتی‌گراد در چک است. خشک ترین منطقه، اطراف Zatec، دارای میانگین بارندگی سالانه 410 میلی متر است، در حالی که در نزدیکی Lysa Hora در منطقه کوهستانی، میانگین بارندگی سالانه 1600 میلی متر است.

بهترین آب و هوا در ماه های می تا سپتامبر(اردیبهشت تا شهریور) است، زمانی که روزها گرم و شب ها خنک هستند، اگرچه در بهار بیشتر از تابستان باران می بارد. پاییز معمولاً کمی سرد و مرطوب است و زمستان‌ها می‌تواند بسیار سرد، مرطوب، برفی، اغلب مه آلود و گاهی هوا کاملاً آلوده باشد. لباس‌های نخی سبک برای ماه‌های تابستان، همراه با ژاکت برای عصرهای خنک،چتر و کت بارانی توصیه می‌شود. لباس های متوسط ​​تا سنگین ضد آب برای زمستان دراین کشور ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *