تور فرانسه

مونالیزا کیست؟

مونالیزا

مونالیزا نماد و شاهکاری است که در بسیاری از فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و موزیک ویدیوها به نمایش درآمده است. این نقاشی به دلیل این که نقاشی مورد علاقه لئوناردو داوینچی است که تا زمان مرگش نیز آن را ستایش می‌کرد، مشهور است. با این حال، رمزگشایی این نقاشی اسرارآمیز 500 سال طول کشیده است. تا انتهای این مقاله با آژانس کاریز همراه باشید تا هر آن چه که باید درباره مونالیزا بدانید به شما بگوییم.

مونالیزا کیست؟

در حالی که بسیاری ممکن است او را با نام مونالیزا بشناسند، نام اصلی او لیزا ماریا گراردینی یا لیزا دل جوکوندو است. Monna از کلمه ایتالیایی madonna به معنای “بانوی من” گرفته شده است. آنچه در مورد لیزا گراردینی وجود دارد این است که او همسر فرانچسکو دل جوکوندو، تاجر ابریشم فلورانسی بود. این زوج در سال 1495 زمانی که لیزا 16 ساله بود ازدواج کردند و فرانچسکو تقریباً دو برابر او سن داشت. به گفته مورخان، گراردینی ها به دلیل املاکشان در چیانتی (منطقه شراب در توسکانی) خانواده‌ای مرفه بودند. لیزا به دلیل موقعیت بالای خود، احتمالاً نقاش برجسته لئوناردو را می‌شناخت. حضور او در پرتره از طریق یک گزارش مکتوب توسط لئوناردو در سال 1503 تأیید شده است. اما دلیل سفارش پرتره هنوز نامشخص است. شاید نقاشی این تابلو برای جشن تولد سومین پسر این زوج سفارش داده شده باشد.

 

 

تور اروپا

 

حقایقی درباره مونالیزا که نمی‌دانید:

در این بخش قصد داریم تا شما را با حقایقی در رابطه با مونالیزا آشنا کنیم که پیش تر درباره آن ها نمی‌دانستید. این حقایق عبارتند از:

1. شاهکار مونالیزا در کنار فرانسوا اول، لویی چهاردهم و ناپلئون زندگی می‌کرد.

اگرچه داوینچی کار بر روی شاهکار خود را زمانی که در زادگاهش ایتالیا زندگی می‌کرد آغاز کرد، اما آن را به پایان نرساند تا این که به درخواست پادشاه فرانسوا اول به فرانسه نقل‌مکان کرد. پادشاه فرانسه این نقاشی را در کاخ فونتنبلو خود به نمایش گذاشت، جایی که برای یک قرن باقی مانده بود. لویی چهاردهم آن را به کاخ بزرگ ورسای برد. در آغاز قرن نوزدهم، ناپلئون بناپارت این نقاشی را در بودوار خود نگه داشت.

2. برخی از مورخان معتقدند مونالیزا خودنگاره لئوناردو داوینچی است.

لئوناردو داوینچی در سال 1519 درگذشت و او در یک قلعه فرانسوی به خاک سپرده شد. کمیته ملی میراث فرهنگی ایتالیا در حال انجام تحقیقات است و قصد دارد جمجمه او را بررسی کند. آنها می‌خواهند چهره لئوناردو را با استفاده از فناوری به سبک CSI بازسازی کنند. تا بفهمند آیا او شبیه مونالیزای مرموز خواهد بود؟

 

تور اروپا

 

3. مونالیزا اتاق خود را در موزه لوور پاریس دارد.

پس از اینکه موزه لوور در سال 2003 بازسازی 4 ساله با مبلغ 6.3 میلیون دلار را آغاز کرد، این تابلو در حال حاضر اتاق مخصوص به خود را دارد. یک سقف شیشه‌ای نور طبیعی را به داخل منعکس می‌کند، یک ویترین شیشه‌ای نشکن دمای کنترل‌شده 43 درجه فارنهایت را حفظ کرده و نور کمی رنگ‌های واقعی و اصلی شاهکار داوینچی را نشان می‌دهد.

4. مونالیزا نقاشی است اما روی بوم نیست.

شاهکار معروف داوینچی بر روی تخته صنوبر نقاشی شده است. با توجه به این که او به نقاشی کارهای بزرگتر روی گچ مرطوب عادت داشت، تخته چوب آنقدرها هم عجیب به نظر نمی‌رسد. بوم از قرن چهاردهم در دسترس هنرمندان بود، اما بسیاری از استادان دوره رنسانس چوب را به عنوان پایه‌ای برای آثار هنری کوچک خود ترجیح می‌دادند.

5. سرقت مونالیزا او را مشهور کرد.

اگرچه در دنیای هنر، این نقاشی همیشه یک شاهکار شناخته شده بود، اما تا زمانی که در تابستان 1911 به سرقت رفت توجه عموم را به خود جلب نکرد. روزنامه‌ها داستان این سرقت را در سراسر جهان پخش کردند. وقتی دو سال بعد نقاشی سرانجام به موزه لوور بازگشت، عملاً تمام جهان طرفدار آن شدند.

6.پیکاسو در مظان سرقت بود.

در طول تحقیقات، ژاندارم‌ها تا آنجا پیش رفتند. که از مخالفان هنری شناخته شده مانند پابلو پیکاسو در مورد این سرقت سؤال کردند. آنها برای مدت کوتاهی شاعر گیوم آپولینر را که زمانی گفته بود نقاشی باید سوزانده شود، دستگیر کردند. ثابت شد که ظن آنها بی‌اساس است.

 

تور فرانسه

 

7.مونالیزا تاکنون نامه‌های طرفداران را دریافت می‌کند.

از زمانی که این نقاشی برای اولین بار در سال 1815 به موزه لوور رسید، “مونالیزا” نامه‌های عاشقانه و گل‌های زیادی از طرفداران دریافت کرده است. او حتی صندوق پستی مختص به خود را دارد.

8.همه طرفدار مونالیزا نیستند.

خرابکاران مختلف سعی کردند به شاهکار معروف داوینچی آسیب برسانند و سال 1956 سال بدی برای این شاهکار بود. در دو حمله جداگانه، یک نفر به سمت نقاشی اسید پرتاب کرد و فرد دیگری به سمت آن سنگ پرتاب کرد. آسیب‌های وارد شده ضعیف است اما هنوز قابل‌توجه است. افزودن شیشه ضد گلوله حملات بعدی یعنی آسیب با اسپری رنگ در سال 1974 و یک فنجان قهوه در سال 2009 دفع کرد.

9. مونالیزا را نمی‌توان خرید یا فروخت.

مونالیزا واقعاً گران بها است، این نقاشی طبق قانون میراث فرانسه قابل خرید یا فروش نیست. به عنوان بخشی از مجموعه لوور، “مونالیزا” متعلق به مردم است و با توافق مردمی، قلب آن‌ها متعلق به او است.

 

آژانس کاریز

موزه‌های برتر جهان

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید