طولانی‌ترین پل رومی در اسپانیا

همه‌چیز درباره طولانی‌ترین پل رومی در اسپانیا

طولانی‌ترین پل رومی در اسپانیا، یکی از جاذبه‌های بکری است که نباید بازدید آن را در تور اسپانیا از دست دهید. شاید این موضوع را ندانید اما اسپانیا یکی از اولین استان‌هایی است که به امپراتوری روم (جمهوری روم سابق) پیوست و یکی از آخرین استان‌هایی بود که از کنترل روم خارج شد. جای تعجب نیست که بسیاری از ویرانه‌های رومی عالی در سراسر این کشور یافت می‌شوند.

اسپانیا خانه طولانی‌ترین پل رومی باقیمانده، به نام Puente Romano (پل رومی) است. این پل در شهر خیره‌کننده اسپانیایی مریدا قرار دارد که به راحتی برای توریست‌ها قابل‌دسترسی است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره طولانی‌ترین پل رومی در اسپانیا بدانید به شما بگوییم.

تاریخچه و هدف ساخت پل پوئنته رومانو

رودخانه پوئنته رومانو از رودخانه گوادیانا در شهر مریدا در جنوب غربی اسپانیا عبور می‌کند. پل پوئنته رومانو نیز برای محافظت از مستعمره روم از هرگونه حمله در آن زمان ساخته شده بود.

ابتدا خوب است بدانید که مریدا به عنوان یک مستعمره رومی در 25 قبل از میلاد با نام Emerita Augusta به دستور امپراتور آگوستوس تأسیس شد. این بنا برای عقب‌نشینی برای سربازان کهنه‌کار (بازنشسته) لژیون های V Alaudae و X Gemina ساخته شده است (بنابراین Merida از کلمه لاتین “emeritus” به معنای “بازنشسته” یا “کهنه سرباز” است).

این شهر به یکی از مهم‌ترین شهرهای رومی در اسپانیا تبدیل شد. مریدا یک پایتخت منطقه‌ای به شمار می‌رفت و از تمام امکانات یک شهر بزرگ رومی برخوردار بود.

تاریخچه پل پوئنته رومانو

یکی از معروف‌ترین بناهای باستانی این شهر، طولانی‌ترین پل رومی در اسپانیا، یعنی پوئنته رومانو است. این پل در طول زمان دوام آورده و همه دوران ها در اسپانیا را تاکنون دیده است. البته لازم به ذکر است که بخش‌هایی از پل به دلیل نبردها و سیل‌های بزرگ از بین رفته است؛ اما از زمان ویزیگوت ها تا امروز مرمت شده است. امروزه مجموعه باستان‌شناسی مریدا یکی از بزرگترین و گسترده‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی در اسپانیا است و از سال 1993 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

پیاده‌روی در طولانی‌ترین پل رومی اسپانیا

شما می‌توانید روی طولانی‌ترین پل رومی در اسپانیا قدم بزنید، سازه‌ای باشکوه که قرن‌ها آسیب ناشی از باران، سیل و جنگ را تحمل کرده است. با گذشت بیش از 2000 سال از ساخت آن، پل پوئنته رومانو هنوز در حال استفاده است. روی این پل باستانی از رودخانه گوادیانا عبور خواهید کرد.

این پل یکی از اولین سازه‌های رومی بود که در مریدا ساخته شد و یکی از طولانی‌ترین پل‌های رومی است که در دنیای مدرن باقی مانده است. در زمان رومیان، پوئنته رومانو از اهمیت استراتژیک برخوردار بود و برای تجارت و دفاع از شهر حیاتی بود. امروزه بخش‌های قدیم و جدید شهر را به هم متصل می‌کند و فقط برای پیاده‌روی است.

برای محافظت از آینده این سازه باستانی، وسایل نقلیه از استفاده از آن در اوایل دهه 1990 منع شدند و رفت و آمد وسایل نقلیه به Puente Lusitania تازه ساخته شده نزدیک محدود شد. توصیه می‌کنیم قبل از قدم زدن بر روی طولانی‌ترین پل رومی در اسپانیا، لحظاتی را به تحسین شکل آن از ساحل رودخانه اختصاص دهید.

این پل بیش از 2300 فوت (700 متر) امتداد دارد و حدود 40 فوت (12 متر) بالاتر از خط آب قرار دارد. از بتن پوشیده شده با بلوک‌های گرانیتی ساخته شده و دارای 60 قوس نیم‌دایره است. چند طاق در انتهای پل از بنای اولیه است. بقیه در موارد متعدد پس از آسیب‌های ناشی از جنگ و سیل بازسازی شده اند.

شکاف‌های بین قوس‌ها را ببینید. این کانال‌های سرریز هستند که برای جلوگیری از سیل در دوره‌های بارندگی شدید طراحی شده‌اند. نکته قابل‌توجه این است که شما می‌توانید به صورت رایگان به پل دسترسی داشته باشید. همانطور که در مسیر پیاده روی خود روی پل قرار دارید، برای لذت بردن از مناظر، که شامل Puente Lusitania و Alcazaba قرن نهمی است، کمی مکث کنید. با قدم زدن در La Isla، مجموعه‌ای طولانی از جزایر زیر پل که در امتداد ساحل شرقی رودخانه گوادیانا امتداد دارند، منظره متفاوتی را خواهید دید.

اندازه و مهندسی پل پوئنته رومانو

پل پوئنته رومانو به عنوان طولانی‌ترین پل رومی در اسپانیا، زمانی 755 متر طول و 62 دهانه داشت. اما امروزه تنها 60 دهانه در این پل باقی مانده است که سه تای آنها در کرانه جنوبی مدفون است. در ادامه می‌توانید آمار دقیقی از اندازه این پل به دست آورید:

  • طول اصلی: 755 متر (2477 فوت)؛
  • ارتفاع: دوازده متر در بالاترین نقطه آن؛
  • دهانه اصلی: 62 دهانه.

این پل به طور کامل از بتن اندود شده با سنگ گرانیت ساخته شده است. ستون‌های پل به گونه‌ای مهندسی شده اند که بتوانند اثر جریان رودخانه را بهتر تحمل کنند. پوئنته رومانو پلی است که برای 2000 سال پابرجا بوده، طولانی‌تر از هر پل مدرنی که احتمالاً وجود دارد.

بازدید از پل پوئنته رومانو

می توان گفت طولانی‌ترین پل رومی در اسپانیا، پوئنته رومانو در آزمون زمان بسیار مقاومت کرده است. همان‌طور که می‌دانید این پل همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه هرکسی می‌تواند از این پل بازدید کرده و به صورت رایگان از روی آن عبور کند.

در کنار پل، Alcazaba of Merida قرار دارد که یک استحکامات باستانی مورها است که در سال 835 توسط حاکمان اسلامی منطقه ساخته شده است. این یک ارگ عربی بسیار باشکوه در شهر باقی مانده است.

شما می‌توانید ویرانه‌های رومی دیگری نیز در این منطقه کشف کنید. در نزدیکی طولانی‌ترین پل رومی در اسپانیا، بازدیدکنندگان می‌توانند بقایای یک قنات رومی را بیابند، Acueducto de los Milagros که مانند ویرانه‌های یک پل رومی بسیار کوچکتر دیگر به نظر می‌رسد.

دیگر ویرانه‌های مهم رومی در مریدا شامل سیرک رومی، معبد دیانا، طاق ترایانو و خانه میترائوم است. وقتی در اسپانیا هستید، زمانی را برای بازدید از کوردوبا و دیدن یکی از تاریخی ترین شهرهای اسپانیا با یکی از ماندگارترین میراث رومی اختصاص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید