کلیسای جامع آمیان در فرانسه

کلیسای جامع آمیان در فرانسه

کلیسای جامع آمیان در فرانسه، بزرگترین کلیسای جامع گوتیک در این کشور است که نباید بازدید از آن را در تور فرانسه از دست دهید. می‌توانید عظمت این ساختمان را تصور کنید که قادر است نمایی زیبا از کلیسای نوتردام پاریس را به گونه‌ای واضح به تصویر بکشد. کلیسای جامع آمیان بنای یادبودی است که جان راسکین (هنرمند انگلیسی قرن نوزدهم) قبلاً آن را در زمره شاهکارهای بزرگ هنری به شمار آورده بود و تأثیر آن در توسعه معماری و مجسمه سازی گوتیک غالب بود.

همچنین کلیسای جامع آمیان گنجینه‌های هنری کاملاً حفظ شده از دوران قدیم از جمله نمای غربی آن که زیر نورهای شب خیره‌کننده می‌شود و فضای داخلی که آثار هنری و گنجینه‌های بسیاری را در خود جای داده را به نمایش می‌گذارد. در ادامه این مقاله با کاریز همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره کلیسای جامع آمیان در فرانسه بدانید به شما بگوییم.

کلیسای جامع آمیان به عنوان یک میراث جهانی

کلیسای جامع آمیان در فرانسه یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای کلاسیک گوتیک اروپایی قرن سیزدهم است. این بنا که عمدتاً بین سال‌های 1220 و 1280 ساخته شده، به دلیل انسجام طرح‌بندی، زیبایی ارتفاع سه‌طبقه‌ای و نمایش زیبای مجسمه‌ها در نمای اصلی، گذرگاه جنوبی و صفحه کر بسیار قابل توجه است.

از سال 1292 تا 1375، کلیسای جامع توسط مجموعه‌ای از نمازخانه‌های ساخته شده بین تکیه‌گاه‌های راهروها تزئین شده بود. این کلیسا در پایان قرون وسطی، ظاهری را به خود گرفت که امروزه با گلدسته، صفحه کر و غرفه های چوبی حکاکی شده باشکوه ظاهر شده است.

کلیسای جامع آمیان به عنوان یک میراث جهانی

وقایع انقلاب فرانسه به سختی به این ساختمان آسیب رساند، به طوریکه تنها تحت بازسازی جزئی قرار گرفت (عمدتاً در گالری پادشاهان). کلیسای جامع آمیان در فرانسه علاوه بر تزئینات حکاکی شده قرن سیزدهمی که به طور جهانی شناخته شده، دو نمونه بسیار نادر از ریخته گری هنری قرن سیزدهم را در خود جای داده است؛ این نمونه‌ها عبارتند از: مقبره‌های برنزی جفروی دوو و به ویژه اورارد دو فویو، اسقفی که بازسازی آمیان را بر عهده گرفت و کلیسای جامع در سال 1220.

کلیسای جامع آمیان در فرانسه از سال 1981 در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شده و از سال 1998 در میان نشانه‌های مسیر زیارتی سانتیاگو د کامپوستلا قرار گرفته است.

معیارهای انتخاب کلیسای جامع آمیان به عنوان میراث جهانی

  • کلیسای جامع آمیان بزرگترین کلیسای فرانسه از نظر مساحت و حجم محصور در دیوارهای آن است. از نظر طول، تنها کلیسای جامع ریمز و از نظر ارتفاع کلیسای جامع بووه از آن پیشی گرفته‌اند. چیدمان کاملاً منطقی آن با شبستان و گروه کر کاملاً متعادل در دو طرف گذرگاه و سبکی جسورانه ساختار آن که نشانگر گامی جدید به سوی تسلط بر نور است، نمونه های برجسته‌ای از کلاسیک‌ترین معماری گوتیک هستند.
  • کلیسای جامع آمیان تأثیر مهمی در توسعه بعدی معماری و مجسمه‌سازی یادبود داشت: چندین راه‌حل معماری مورد استفاده در آمیان ظهور یک سبک پر زرق و برق را اعلام کرد و نمونه‌هایی از تأثیر آن تا بورگوس در اسپانیا گسترش یافت.

تاریخچه کلیسای آمیان در فرانسه

کلیسای جامع آمیان در فرانسه در محلی قرار دارد که قبل از ساخت آن، خانه سایر بناهای مذهبی بود، از جمله یک کلیسای جامع رومی که قدمت آن به سال 1152 بازمی‌گردد که در سال 1218 در اثر آتش‌سوزی ویران شد.

سازنده کلیسا می‌خواست این ساختمان الگویی بی نظیر در میان عبادتگاه‌های آن زمان باشد و مجسمه‌ها و دستاوردهای گرافیکی آن داستان‌های کتاب مقدس را برای بازدیدکنندگانش بازگو کند. این رمان مصور تاریخی، کتابی واقعی از سنگ و چوب بود و به کسانی که نمی‌توانستند بخوانند این امکان را می‌داد تا درباره مسیحیت بیاموزند.

ساخت و ساز کلیسا در سال 1220 آغاز شد. ابتدا لازم بود فضای کافی برای قرار دادن ساختمانی به طول 145 متر و عرض 70 متر ایجاد شود. تخریب برخی از ساختمان‌های اطراف ضروری بود. در آن زمان، در زمان سلطنت فیلیپ آگوستوس، آمیان در فعالیت‌های اقتصادی منطقه رشد کرد: پارچه فروشی‌های فلاندر و نمایشگاه‌های شامپاین.

تاریخچه کلیسای آمیان در فرانسه

کمک‌های بزرگ باعث شد که ساختمان به سرعت تکمیل شود. گروه کر در سال 1269 و در نهایت هزارتو در سال 1288 تکمیل شد. این تاریخ رسمی نیز به عنوان پایان ساخت و ساز انتخاب شد، اگرچه برج‌های نما تا قرن بعد تکمیل نشدند.

در طول قرون 14 و 15، عناصر جدید کلیسا را غنی کردند: نمازخانه‌های جانبی شبستان و دو برج نمای غربی ساخته شدند. چارلز ششم در سال 1385 در آنجا ازدواج کرد. در اوایل قرن شانزدهم غرفه‌های باشکوه گروه کر ساخته شدند. در طول قرون بعدی کلیسای جامع تغییر کاربری داده و تزئین شده است.

رویدادهای انقلاب فرانسه عملاً هیچ آسیبی به ساختمان وارد نکرد. از سال 1849 به بعد، یوژن امانوئل ویوله لو دوک (1814-1879) به بازسازی گالری واقع در بالای روزتای نمای غربی و بالای برج شمالی پرداخت. کلیسای جامع همچنین در طول دو جنگ جهانی و به ویژه در ماه مه سال 1940 هنگامی که گلوله‌ها و ترکش‌ها به شهر فرود آمد، در امان ماند.

رویدادهای کلیسا آمیان

هرساله رویدادهای متعددی در کلیسای جامع آمیان در فرانسه برگزار می‌شود که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

رویدادهای کلیسا آمیان

1.نمایش نوری “Chroma” (اواسط ژوئن تا اواسط سپتامبر و دسامبر)

نمایش نوری “Chroma” لحظه‌ای است که نباید از دست داد (ورودی رایگان؛ مدت زمان: 45 دقیقه). رقص نورها روی پله‌های کلیسای جامع آمیان در فرانسه، کلیسا را به نسخه رنگارنگ قرون وسطی باز می‌گرداند. نتیجه شگفت‌انگیز است و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا متوجه شوند که سازندگان چگونه قصد داشتند ذهن بازدیدکنندگان را با چنین رنگ‌های روشن و زیبایی علامت‌گذاری کنند.

امروزه تکنولوژی به لطف رنگدانه‌های موجود بر روی سنگ، درخشندگی رنگارنگ گذشته را دوباره کشف می‌کند. نما توسط لیزر تمیز می‌شود که بدون تغییر سنگ یا رنگ اصلی، ناخالصی‌ها را پاک می‌کند.

2.بازار آب سنتی Hortillonnages (منطقه سنت لو – اواسط ژوئن)

یک بار در سال، بازار آب مانند گذشته‌ها در کلیسای جامع آمیان در فرانسه برگزار می‌شود. هورتیلون ها (باغبان بازار باغبانی)، با لباس‌های سنتی، قایق‌های مخروطی مملو از سبزیجات، میوه‌های قرمز و گل به سمت میدان پارمنتیه از سام فرود می‌روند. این بازار رنگارنگ، با رایحه‌ها و آداب و رسوم خود، سنت اجدادی محصولات باغبانی اصیل را تداعی می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید