مجله گردشگری کاریز

حقایق جالب درباره قلعه هیمجی در ژاپن

قلعه هیمجی در ژاپن

قلعه هیمجی در ژاپن، یک مجموعه قلعه در شهر هیمجی در استان هیوگو ژاپن است که نباید بازدید آن را در تور ژاپن از دست دهید. این قلعه با نام «هاکورو جو» یا «شیراساگی جو» به معنای قلعه حواصیل (مرغ ماهی‌خوار) سفید نیز شناخته می‌شود.

قلعه هیمجی به دلیل دیوارهای گچی سفید و ظاهر شبیه به حواصیل سفید در حال پروازی که دارد، این نام را به خود اختصاص داده است. قدمت این قلعه به قرن سیزدهم باز می گردد، زمانی که آکاماتسو نوریمورا قلعه ای را در بالای تپه هیمیاما ساخت.

جالب است بدانید که قلعه هیمجی بزرگترین و پربازدیدترین قلعه ژاپن است و در سال 1993 به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در این مقاله از مجله گردشگری کاریز باحقایق جالبی درباره قلعه هیمجی در ژاپن آشما خواهید شد.

1.  هیمجی تاریخچه عجیبی دارد

هیمجی تاریخچه عجیبی دارد

تاریخ ساخت اولیه قلعه هیمجی در ژاپن به سال 1333 برمی‌گردد که روی تپه هیماما ساخته شده بود. این قلعه در سال 1346 توسط لرد آکاماتسو سادانوری که یک سامورایی وفادار به امپراتور ژاپن بود، بر روی قلعه ساخته شد.

این قلعه در سال 1577 تحت مدیریت شوگونات نوبوناگا قرار گرفت. شوگونات هیمجی را تحت کنترل هیدیوشی قرار داد. در سال 1581، هیدیوشی قلعه را به طور قابل‌توجهی بازسازی کرد و یک انبار سه طبقه با مساحت 590 فوت مربع ساخت.

این قلعه در طول سال‌ها شکل گرفت و به شکل فعلی خود در سال 1601 ظاهر شد، زمانی که قلعه به ارباب ایکدا تروماسا واگذار شد. او از قلعه امپراتور ژاپن در آزوچی الهام گرفت و ساخت 9 ساله قلعه را آغاز کرد.

هنگامی که ایکدا در سال 1613 درگذشت، قلعه به پسرش واگذار شد که متأسفانه سه سال بعد او نیز درگذشت. بعد از این اتفاق قلعه به هوندا تاماداسا و خانواده اش به ارث رسید.

2. قلعه هیمجی زمانی متروک بود

در دوره میجی (1868-1912)، بسیاری از قلعه‌های ژاپنی ویران شدند. قلعه هیمجی در ژاپن در سال 1871 متروک شد و برخی از راهروها و دروازه‌های قلعه ویران شدند تا جایی برای پادگان ارتش ژاپن باز شود.

قرار بود کل مجموعه قلعه با سیاست دولت تخریب شود، اما این کار با تلاش‌های ناکامورا شیگتو، سرهنگ ارتش متوقف شد.

به همین دلیل بنای سنگی به افتخار او در قلعه هیمجی در اولین دروازه قرار داده شد. زمانی که سیستم فئودالی‌ها در سال 1871 لغو شد، قلعه هیمجی به حراج گذاشته شد.

این قلعه توسط یکی از ساکنان هیمجی به قیمت 23 ین ژاپن خریداری شد، خریدار قصد داشت مجموعه قلعه را تخریب کند و زمین را توسعه دهد؛ اما هزینه انجام این کار بسیار زیاد بود.

3. قلعه هیمجی در برابر حوادث زیادی مقاومت کرده است

قلعه هیمجی در برابر حوادث زیادی مقاومت کرده است

قلعه هیمجی در ژاپن از زمان پیدایش خود با حوادث زیادی مواجه شده است. این قلعه در طول جنگ در سال 1581 به آتش کشیده شد.

برج و ساختمان اصلی پس از رها شدن توسط تویوتومی هیدیوشی بازسازی شد. در سال 1871، تمام ساختمان‌ها در اثر آتش‌سوزی بزرگ از بین رفتند، در سال 1931 بود که دولت هیمجی شروع به جمع‌آوری بودجه برای بازسازی کرد. پشت بام قلعه نیز در سال 1954 توسط طوفان منفجر شد اما بعداً با چوب بازسازی شد و کاملاً سوخت.

4. قلعه، بمباران ژاپن در جنگ جهانی دوم را تحمل کرد

قلعه هیمجی در ژاپن در سال 1945 به شدت بمباران شد، بمباران ویرانگر بیشتر مناطق اطراف قلعه را به خاکستر تبدیل کرد؛ البته به طور معجزه‌آسایی قلعه جان سالم به در برد و علی‌رغم تحمل خسارات، تقریبا دست‌نخورده باقی ماند.

یک بمب در طبقه بالای قلعه پرتاب شد اما منفجر نشد. این قلعه چندین بار تعمیر شد که هزینه ساخت آن 550 میلیون ین بوده است. قلعه هیمجی در ژاپن همچنین از زلزله‌های بزرگ هانشین جان سالم به در برد و عملاً آسیبی ندید.

5. قلعه هیمجی شهرت تاریخی پیدا کرده است

قلعه هیمجی در ژاپن در دسامبر 1993 به عنوان یکی از اولین میراث جهانی یونسکو در کشور به ثبت رسید. پنج سازه قلعه نیز گنجینه ملی تعیین شده است. محوطه داخل خندق میانی مجموعه قلعه، یک مکان تاریخی خاص است.

6. قلعه دارای معماری هنری است

قلعه دارای معماری هنری است

چیزی که قلعه هیمجی در ژاپن را به یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های ژاپن تبدیل می‌کند طراحی فوق‌العاده آن است. برج اصلی دارای پنج سنگ در بیرون و شش سنگ در داخل است. پایه برج اصلی در ارتفاع 36.1 فوتی از سطح زمین قرار دارد که ارتفاعی باورنکردنی در قرن هفدهم به شمار می‌رود.

طبقه اول انبار اصلی دارای مساحت 5960 فوت مربع است و اغلب به عنوان اتاق تشت شناخته می‌شود.

طبقه دوم دارای قفسه‌های اسلحه، برای نگه‌داشتن ابزارها و نیزه‌ها است؛ در برخی مواقع، قلعه حاوی 280 تفنگ و 90 نیزه بود. طبقات 3 و 4 دارای سکوهای پرتاب سنگ است که در آن زمان اشیا را به سمت دشمنان پرتاب می‌کرد.

7. قلعه دارای سیستم‌های دفاعی پیشرفته از دوره فئودالی است

قلعه هیمجی در ژاپن میزبان سیستم‌های دفاعی است که قدمت آن به دوران فئودالی می‌رسد. روزنه‌هایی به اشکال مختلف وجود دارد که در سرتاسر قلعه قرار دارند.

یکی دیگر از ویژگی‌های دفاعی قلعه، پنجره‌های سنگی در نقاط متعدد قلعه بود که امکان ریختن سنگ یا روغن جوش بر سر مهاجمانی که از زیر آن عبور می‌کردند  را فراهم می کرد.

در این قلعه سه خندق وجود دارد که یکی از اهداف آنها ذخیره آب برای استفاده در پیشگیری از آتش‌سوزی بوده و از انبارها برای نگهداری مواد غذایی در صورت محاصره استفاده می‌شده است.

شگفت‌انگیزترین و قابل‌توجه‌ترین ویژگی دفاعی پیچ و خم این قلعه است که هدف اصلی آن گیج کردن نیروهای دشمن بود.

8. قلعه هیمجی دارای باغی دیدنی در مجاورت آن است

قلعه هیمجی در ژاپن در دسامبر 1993 به عنوان یکی از اولین میراث جهانی یونسکو در کشور به ثبت رسید. پنج سازه قلعه نیز به عنوان گنجینه ملی تعیین شده‌اند. محوطه داخل خندق میانی و باغ مجموعه قلعه یک مکان تاریخی خاص به شمار می‌رود.

9. قلعه شکوفه‌های گیلاس خیره‌کننده‌ای دارد

این قلعه شکوفه‌های گیلاس خیره‌کننده‌ای دارد

قلعه هیمجی با بیش از 1800 درخت شکوفه گیلاس که در زمین قلعه در اطراف انبار اصلی، دیوارها و خندق کاشته شده‌اند، آراسته شده است. منظره شکوفه‌های گیلاس با رنگ ملایم و عمیق آنها بر روی دیوار سفید قلعه می‌درخشد و این قلعه را به یکی از 100 نقطه برتر شکوفه‌های گیلاس ژاپن تبدیل می‌کند.

10. هیمیجی در فیلم های معروفی حضور داشته است

فیلم‌سازان جذب زیبایی مسحورکننده قلعه هیمجی شده‌اند، که منجر به گنجاندن صحنه‌هایی زیبا از آن در تعدادی از فیلم‌ها در طول سال‌ها شده است. یکی از حضورهای معروف قلعه در فیلم «تو فقط دو بار زندگی می‌کنی» بود، یک فیلم کلاسیک جیمز باند.

قلعه هیمجی با برج‌های باشکوه و نمای بیرونی سفید بی‌لکه‌اش که جنبه‌ای از جادو را به فیلم می‌افزاید، شهرت خود را به عنوان یک محیط خیره‌کننده که شایسته نمایش است، تثبیت کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *