مجله گردشگری کاریز

همه چیز درباره کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا

کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا

کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا، یکی از جاذبه‌های فوق‌العاده شگفت‌انگیزی است که در تور بارسلونا باید از آن بازدید کنید. توصیه می‌کنیم بازدید  از این کلیسا را در صدر فهرست کارهایتان در سفر به اسپانیا، قرار دهید. بازید از کلیسا ساگرادا فامیلیا شما را شگفت‌زده خواهد کرد، نه‌تنها به دلیل وسعت و بزرگی آن، بلکه به دلیل معماری آوانگارد که نبوغ معمار آن، آنتونی گائودی را به خوبی نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید درباره کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا بیشتر بدانید، تا انتهای این مطلب با آژانس کاریز همراه باشید.

تاریخچه کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا

تاریخچه کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا

کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا در زبان اسپانیایی به عنوان “el Templo Expiatorio de la Sagrada Familia” شناخته می‌شود که به معنای واقعی کلمه به “معبد کفاره خانواده مقدس” ترجمه می‌شود. اگرچه تاریخ رسمی شروع کار بر روی کلیسای 19 مارس 1882 است، ساخت و ساز آن بیش از یک سال بعد در 25 اوت 1883 آغاز شد.

در اصل، این معمار فرانسیسکو دو پائولا دل ویار بود که مسئولیت پروژه را بر عهده داشت، پروژه‌ای که او به سبک کلاسیک گوتیک تصور می‌کرد. نقشه‌های او شامل یک کلیسای سه شبستانی با عناصری مانند پنجره‌های بزرگ، تکیه گاه‌های بیرونی و یک گلدسته سوزنی مانند مرتفع بود که همه نمونه‌هایی از معماری گوتیک بودند.

اما در نهایت، این کار در سال 1883 به آنتونی گائودی، در سن 31 سالگی سپرده شد. گائودی پروژه اصلی را کاملاً تغییر داد و شروع به ساخت مشهورترین اثر خود کرد که سبک او را به خوبی، به تصویر می‌کشید. او با ساخت کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا در سراسر جهان شناخته شد و معماری این کلیسا به او این فرصت را داد تا به عنوان استاد معماری مدرن شناخته شود.

گائودی از زمانی که پروژه را در دست گرفت تا زمان مرگش در سال 1926، برای ساختن این معبد منحصر به فرد تلاش کرد تا به یک شاهکار جهانی تبدیل شود که همه نمادهای مسیحیت را با هم ترکیب می‌کند.

درباره کلیسا ساگرادا فامیلیا بیشتر بدانید

درباره کلیسا ساگرادا فامیلیا بیشتر بدانید

کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا یک معبد کفاره به شمار می‌ود، به عبارت دیگر، مکانی است که برای بزرگداشت جبران گناهان انجام شده علیه خدا یا قوانین کلیسا ساخته شده است. هزینه‌های مرتبط با کلیسا مستقیماً با کمک‌های اهدایی بازدیدکنندگان و مردم تأمین می‌شود. گائودی حتی یک بار گفت: «معبد کفاره ساگرادا فامیلیا توسط مردم ساخته شده است». از نظر او کلیسا ساگرادا فامیلیا اثری است که در دست خدا و اراده مردم است. ساخت و ساز این کلیسا هنوز ادامه دارد و تکمیل آن برای سال 2026 برنامه‌ریزی شده، تاریخی که نمادی از صدمین سالگرد مرگ آنتونی گائودی است.

گائودی می‌دانست که ساخت ساگرادا فامیلیا قرن‌ها به طول می‌انجامد، به همین دلیل است که او پیشنهاد کرد که بر نمای بیرونی کلیسا تمرکز کند. گائودی تلاش کرد تا ساختار ساگرادا فامیلیا را تعریف کند، اما او فقط نقشه‌های مفصلی را برای سه قسمت از مهم‌ترین بخش‌ها تکمیل کرد: نمای شبستان مرکزی، نمای زیارتگاه و نمای شکوه. از این سه پلان برای الهام بخشیدن به ساخت و سازهای بیشتر، از جمله شبستان‌های دیگر و برج‌های مرکزی تاکنون استفاده شده است. در ادامه درباره هر یک از این سه بخش و نمای داخلی این کلیسا بیشتر توضیح خواهیم داد.

نمای بنای شبستان مرکزی در کلیسا

نمای بنای شبستان مرکزی در کلیسا

نمای بنای شبستان مرکزی در کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا همانطور که از نامش پیداست نماد تولد عیسی است. این بنا که بین سال‌های 1894 تا 1930 ساخته شد، تنها نمای ساختمانی است که تا زمانی که گائودی زنده بود، تقریباً به اتمام رسیده بود. گائودی این نما را نمادی از ولادت، زندگی و خلقت می‌دانست. به همین دلیل است که تزیینات پرشور آن را با حیوانات و ابزارهای آمیخته با نمادهایی مانند درخت معرفی کرد.

رو به شرق (به طور دقیق شمال شرقی)، نما سه ورودی را شامل می‌شود که نمایانگر فضایل الهیاتی است: امید در سمت چپ، ایمان در سمت راست و خیر در مرکز، همراه با دربی شامل شمایل عیسی و درخت زندگی. طراحی نما با چهار برج ناقوس اختصاص داده شده به سنت متی، سنت جود، سنت سیمون و سنت بارنابا به اوج خود می‌رسد.

نمای زیارتگاه در کلیسا

نمای زیارتگاه در کلیسا

کار بر روی نمای زیارتگاه در کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا در سال 1954 آغاز شد و در سال 1976 تکمیل شد و ساخت آن با طراحی‌های انجام شده توسط گائودی هدایت شد. کارهای تزئینی، پس از اتمام اولیه آن انجام شد.

همانطور که از نامش پیداست، این نما به مصائب مسیح اختصاص دارد که به سادگی ارائه شده است. گائودی طراحی خود از نمای درب زیارتگاه را اینگونه توصیف می‌کند: «بعضی این درب را بسیار عجیب و غریب می‌یابند؛ من می‌خواستم احساس ترس را تحمیل کند. برای رسیدن به این هدف، از سایه‌ها و همه چیز برای به دست آوردن یک جلوه تاریک و ترسناک اجتناب نکردم. من حاضرم این ساخت و ساز را فدا کنم، ستون‌ها را برش بزنم تا تصوری از بی‌رحمی قر بانی‌ها را ارائه بدهم.»

نمای شکوه در کلیسا

نمای شکوه در کلیسا

نمای شکوه در کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا بزرگترین و مهم‌ترین نما در بین سه نما خواهد بود، زیرا این نمایی است که دسترسی به شبستان مرکزی باسیلیکا را فراهم می‌کند. کار بر روی این نما در سال 2002 آغاز شد و از این رو چندان قدیمی نیست.

این نما به شکوه آسمانی عیسی اختصاص دارد و نشان‌دهنده ظهور او به بهشت است. گائودی که می‌دانست در طول زندگی‌اش آغاز این نما را نخواهد دید، تنها چند طرح کشید که ایده‌ها و نقشه‌های کلی او را نشان می‌داد: نمایش‌هایی از مرگ، قضاوت نهایی، شکوه و همچنین جهنم برای هر کسی که از مسیر خدا منحرف می‌شود.

نمای داخلی کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا

نمای داخلی کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا

اگرچه نمای بیرونی کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا به خودی خود یک اثر هنری است، اما نباید از اشاره به زیبایی های فضای داخلی آن غافل شد. برای کسانی که فرصت بازدید دارند، فضای داخلی به دلیل بزرگی، نور و دکور آن شگفت‌انگیز است و طراحی این بنای تاریخی باورنکردنی بسیار خارج از حد معمول به شمار می‌رود. علاوه بر این، مانند نمای بیرونی، فضای داخلی بر اساس اناجیل و کتاب آخرالزمان، اهمیت مذهبی و نمادین زیادی دارد.

فضای داخلی کلیسای ساگرادا فامیلیا در اسپانیا به شدت توسط سبک شخصی گائودی و الهام گرفته از طبیعت مشخص شده است. او برای جلوگیری از استفاده از تکیه‌گاه‌های گوتیک، ستون‌هایی را به شکل تنه درخت ایجاد کرد که در داخل کلیسا احساس حضور در جنگل را به شما القا کند.

قوس‌ها در کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا شکل منحصر به فردی دارند که از سنگ‌های کلیدی سوراخ‌دار تشکیل شده‌اند تا گرمای طبیعی وارد محیط کلیسا شود. سنگ کلیدهایی كه شبستان مركزي معبد را پوشانده است در سال 1993 به پايان رسيد. در شبستان مركزي ارتفاع طاق 45 متر در 30 متر است. در مورد ارتفاع طاق اپسی، ارتفاع آن به 75 متر می‌رسد. در ادامه حقایق جالبی را در رابطه با وسعت کلیسا ساگرادا فامیلیا در اسپانیا خواهید یافت:

  • 14000 نفر می‌توانند در داخل کلیسای ساگرادا فامیلیا جای بگیرند؛
  • وسعت آن 4500 متر مربع است؛
  • برج مرکزی 170 متری کلیسا، بلندترین ساختمان مذهبی جهان است؛
  • 12 ناقوس به نمایندگی از 12 حواری عیسی در این کلیسا وجود دارد؛
  • شبستان آن 120 متر طول و 90 متر عرض به اندازه یک زمین فوتبال را داراست؛
  • بیش از 2.5 میلیون بازدید کننده در سال دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *