مشهورترین افراد فرانسه

مشهورترین افراد فرانسه

مشهورترین افراد فرانسه را با مطالعه این مقاله از مجله گردشگری کاریز به طور کامل خواهید شناخت. اگر قصد شرکت در تور فرانسه را دارید و می‌خواهید درباره افراد مشهور فرانسوی که تاریخ این کشور را شکل داده‌اند بیشتر بدانید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا لیستی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های فرانسه را در اختیار شما قرار دهیم!

تاریخ طولانی و غنی فرانسه شامل بسیاری از شخصیت‌های مشهور است که میراث و هنر خود را در زمینه‌های مختلف خلق کرده‌اند. آنها نه تنها در زمان خود بر کشور تأثیر گذاشتند، بلکه همچنان الهام‌بخش نسل‌های جدید هستند و آثار آنها تأثیری ماندگار در جهان بر جای گذاشت. از زمانی که کشور توسط پادشاهان اداره می‌شد تا تبدیل شدن آن به یک جمهوری تا فرانسه امروزی، این افراد مشهور و مشارکت آنها، نقش بسیار زیادی در شکل‌گیری فرانسه ایفا کرده‌اند.

در حالی که بسیاری از مردم ممکن است با ناپلئون بدنام یا حتی ادیت پیاف آشنا باشند، اما بسیاری از شخصیت‌های مشهور فرانسوی نیز وجود دارند که باید درباره آنها بدانید. در این مطلب مشهورترین افراد فرانسه، حتی آنها که اسمشان به گوشتان نخورده را خواهید شناخت.

1. ویکتور هوگو (1802 – 1885)

ویکتور هوگو

ویکتور هوگو به‌عنوان یکی از مشهورترین افراد فرانسه به شمار می‌رود. در واقع این فرد یکی از مهم‌ترین افراد تاریخ فرانسه و جهان ادب است. او در تاریخ آثار خود شعر، رمان، نمایشنامه و داستان کوتاه را دارد. هوگو یکی از بزرگترین نویسندگان دوره رمانتیسم در فرانسه است و نوشته‌های او بر مردم فرانسه و نویسندگان در سراسر جهان تأثیر گذاشت. او نویسنده کتاب‌های بدبختان (1862)، گوژپشت نتردام (1831)، تعمقات (تفکرها؛ 1856)، Demain، dès l’aube (فردا در سپیده دم، 1856)، ریگولتو و کرامول است.

همچنین ویکتور هوگو علاوه بر اینکه یکی از بهترین نویسندگان فرانسوی تمام دوران و شاعر مشهور فرانسوی بود، سیاستمداری بود که با دیدگاه‌های جمهوری‌خواهانه‌اش مردم را تحت تأثیر قرار داد و در زمان منصوب شدن به برخی از مهم‌ترین مسائل سیاسی و اجتماعی مانند مجازات اعدام و فقر پرداخت. برای بزرگداشت این شخص او را در پانتئون به خاک سپردند و محل اقامتش به موزه‌ای به نام Maison de Victor Hugo که امروزه یکی از بهترین موزه‌های رایگان پاریس است، تبدیل شد.

2. شارل دوگل (1890 – 1970)

شارل دوگل نیز یکی دیگر از مشهورترین افراد فرانسه به شمار می‌رود. شارل دوگل ارتش فرانسه و یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخی فرانسه بود. فعالیت سیاسی او با رهبری سازمان فرانسه آزاد در برابر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم آغاز شد. بیش از یک دهه بعد، او در دوره ریاست جمهوری رنه کوتی به نخست وزیری منصوب شد.

او پس از بازنویسی قانون اساسی فرانسه، نظام حکومتی جمهوری‌خواهانه کنونی فرانسه، جمهوری پنجم را تأسیس کرد و در سال 1959 اولین رئیس‌جمهور آن شد. او بعداً در سال 1965 مجدداً انتخاب شد. آقای دوگل چندین افتخار به نام خود دارد. او نام خود را در فرانسه تثبیت کرد و چندین فعالیت برای کمک به پایان دادن به جنگ‌‎های مختلف انجام داد؛ او به الجزایر استقلال داد، به بازسازی روابط فرانسه و آلمان پرداخت و بسیاری کارهای دیگر را در کارنامه خود ثبت کرد.

پس از مرگ او، به عنوان بزرگداشت، بزرگترین فرودگاه فرانسه (فرودگاه CDG در پاریس) و ناو هواپیمابر هسته‌ای کشور و تعدادی از خیابان‌ها و بلوارها در سراسر فرانسه به نام او نامگذاری شده‌اند.

3. ماری آنتوانت (1755 – 1793)

ماری آنتوانت

ماری آنتوانت یکی از شخصیت‌های تاریخی و یکی دیگر از مشهورترین افراد فرانسه است. آنتوانت در اصل یک اتریشی بود اما در سال 1770 پس از ازدواج با دوفین لویی آگوست، دوفین فرانسه شد. او بعداً در سال 1774 به منصب ملکه فرانسه رسید، زمانی که همسرش پادشاه شد و نام پادشاه لوئیس شانزدهم را به خود گرفت. آنها آخرین پادشاهانی بودند که با سقوط سلطنت در انقلاب فرانسه بر کشور حکومت کردند.

در آن زمان، آنتوانت قبلاً در میان مردم نامحبوب شده بود که بخشی از آن به اتهامات نادرست، احساس ترحم برای دشمنان فرانسه و تا حدودی به دلیل سبک زندگی مجلل او در زمانی که کشور در یک بحران مالی قرار داشت، نسبت داده شده بود. پس از لغو، هم او و هم همسرش در میدان (که در حال حاضر به عنوان میدان کنکورد شناخته می‌شود)  به خاطر تهی شدن خزانه ملی، خیانت و توطئه علیه سیاست داخلی و خارجی مجرم شناخته شده و با گیوتین اعدام شدند،.

4. گوستاو ایفل (1832 – 1923)

گوستاو ایفل نیز یکی دیگر از مشهورترین افراد فرانسه در تاریخ است. یکی از نمادین‌ترین جاذبه‌هایی که فرانسه با آن شناخته می‌شود، برج ایفل است و مهندس پشت این سازه مشهور جهانی کسی نیست جز الکساندر گوستاو ایفل. به عنوان یک فارغ التحصیل مهندس عمران، گوستاو تعدادی شگفتی مهندسی از جمله پل گارابیت، پل قوسی راه آهن بر روی رودخانه Truyère ایجاد کرد، اما مشارکت او در ساخت مجسمه آزادی نیویورک نیز واقعا شگفت‌انگیز است.

کار او حرف اول را زد و در نتیجه کشورهای مختلف برای پروژه‌های مهندسی به سراغ او رفتند. از این رو، او به عنوان یکی از مهم‌ترین افراد فرانسه در نظر گرفته می‌شود که کارهای ساختمانی را در فرانسه و در سراسر جهان انجام داده و در آن مشارکت داشته است.

اگرچه او تلاش های زیادی انجام داد، اما مشهورترین اثر او همچنان برج ایفل است که به نام او نامگذاری شد و امروزه به مشهورترین نقطه عطف در پاریس و فرانسه تبدیل شده است.

5. ادیت پیاف (1915 – 1963)

ادیت پیاف

ادیت پیاف نیز یکی دیگر از مشهورترین افراد فرانسه و یک خواننده بسیار معروف است. حرفه خوانندگی ادیت پیاف پس از کشف توسط مالک کلوپ شبانه لوئیس لپلی در پاریس آغاز شد. لپلی او را متقاعد کرد که در کلوپ شبانه‌اش Le Gerny’s آواز بخواند و حتی به خاطر جثه کوچکش به او لقب La Môme Piaf یا The Little Sparrow را داد. او در آن زمان نمی‌دانست که نام هنری ادیت پیاف تا آخر عمر با او باقی خواهد ماند. ادیت نه تنها گوش و قلب مردم فرانسه را تسخیر کرد، بلکه به یک ستاره بین‌المللی تبدیل شد.

امروزه او یکی از مشهورترین خوانندگان فرانسوی در تمام دوران است با آهنگ‌هایی که به برخی از معروف‌ترین آهنگ‌های فرانسوی و سرودهای بین‌المللی مانند La Vie En Rose، Non، je ne regrette rien، و Hymne à l’amour تبدیل شده‌اند. فیلم‌ها و مستندهایی بر اساس زندگی او ساخته شده است.

6. ماری کوری (1867 – 1934)

یکی از مشهورترین افراد فرانسه در زمینه علمی، ماری کوری است. او یک فیزیکدان و شیمیدان بود که کمک به دنیای علمی به طور خاص، در زمینه رادیواکتیویته، چندین جایزه برای او به ارمغان آورد. ماری دو ماده رادیواکتیو یعنی پلونیوم و رادیوم و نقش آنها در از بین بردن سلول های تشکیل دهنده تومور (سرطان) را کشف کرد.

اکتشافات او تأثیر زیادی در دنیای علم گذاشت و او اولین زنی بود که به همراه همسرش پیر کوری که پس از نقل مکان از لهستان به فرانسه با او ازدواج کرده بود، برنده جایزه نوبل شد. او بعدها دومین جایزه خود، جایزه نوبل شیمی را در سال 1911 دریافت کرد، جایزه‌ای که به قدردانی از کار بزرگ او در پیشبرد تأثیر شیمی پرداخت و او را به اولین کسی تبدیل کرد که برنده 2 جایزه نوبل شد. متأسفانه، قرار گرفتن در معرض تشعشعات او در طول کارش بر سلامت او تأثیر گذاشت و او بعداً در سال 1934 بر اثر عوارض ناشی از تشعشع درگذشت.

7. ژان آف آرک (1412 – 1431)

ژان آف آرک

ژان د آرک یا ژان دارک به عنوان یکی از مشهورترین افراد فرانسه در تاریخ شناخته می شود. او با اعلام اینکه توسط رؤیاهای الهی هدایت می‌شود، به تصدی تاج و تخت چارلز هفتم کمک کرد. شاه چارلز او را به عنوان بخشی از اردوگاه‌های امدادی برای دو لشکرکشی فرستاد که فرانسوی‌ها تحت فرمان او برنده شدند. این امر ایمان مردم را به توانایی‌های او بیشتر کرد، اما وقتی فرانسوی‌ها در فتوحات دیگر شکست خوردند که یکی از آنها منجر به دستگیری او شد، همه شروع به زیر سوال بردن «قدرت‌های» او کردند.

پس از اینکه دادگاهی در انگلیس برگزار شد او به اتهامات متعدد از جمله بدعت محکوم و در سن 19 سالگی در آتش سوزانده شد. بعداً در سال 1456 تحقیقات جدیدی صورت گرفت و حکم نقض شد و او به شهادت رسید. تا سال 1922، او به عنوان یکی از قدیسان حامی فرانسه اعلام شد و اکنون به عنوان یکی از مشهورترین زنان فرانسوی شناخته می‌شود که تأثیری ماندگار در این کشور بر جای گذاشت.

8. ناپلئون بناپارت (1769-1821)

یکی از بحث‌برانگیزترین و در عین حال مهم‌ترین و مشهورترین افراد فرانسه ، ناپلئون بناپارت یا ناپلئون اول است، عنوانی که پس از سلطنت به خود گرفت. او یک ژنرال نظامی فرانسوی بود که در طول انقلاب فرانسه در ارتش خدمت و چندین پیروزی را رهبری کرد. او همچنین رهبر بالفعل جمهوری فرانسه بود و به عنوان اولین کنسول فرانسه از سال 1799 تا 1804 خدمت کرد. او بعداً از 1804 تا 1814 اولین امپراتور فرانسه شد.

او می خواست امپراتور اروپا شود و به تعدادی از کشورها مانند اتریش، اسپانیا، روسیه و غیره حمله کرد، اما زمانی که این کشورها متحد شدند، ناپلئون شکست خورد. آنها به پاریس حمله و آن را تصرف کردند که منجر به تبعید ناپلئون به مدت 11 ماه در جزیره البا در سال 1814 شد.

9. کوکو شانل (1883 – 1971)

کوکو شانل

کوکو شانل نیز یکی از مشهورترین افراد فرانسه است. گابریل بونهور شانل، معروف به کوکو شانل یا مادموازل شانل، یکی از تاثیرگذارترین افراد فرانسوی در صنعت مد است. شنل از یک خوانندگی، جایی که نام مستعار کوکو را به دست آورد، تا تبدیل شدن به یک خیاط و در نهایت تاسیس یکی از محبوب‌ترین برندهای لوکس فرانسوی در سراسر جهان، راه طولانی را پیموده است. او برند همنام خود را در سال 1910 به‌عنوان یک بوتیک میلینری تأسیس کرد که بعداً به خانه‌ای تبدیل شد که به دلیل طراحی لباس‌های بلند و خلق کیف‌های دستی مجلل فرانسوی با مونوگرام CC و جواهرات معروف شد. او بعداً به سراغ عطرهای لوکس فرانسوی رفت و رایحه نمادین او، شانل شماره 5، حتی پس از مرگش همچنان به فروش می‌رسد.

10. لویی پاستور (1822 – 1895)

لوئی پاستور شیمی‌دان و میکروبیولوژیست یکی از مشهورترین افراد فرانسه به دلیل سهم عظیمش در علم است. پاستور به خاطر کار تخمیر، پاستوریزاسیون و واکسیناسیون خود جوایز متعددی را در فرانسه و خارج از کشور دریافت کرد. فرآیند پاستوریزه کردن شیر از به دست آوردن باکتری، توسط این فرد ابداع و به نام او نامگذاری شد.

او اولین واکسن هاری را تولید کرد و سپس در سال 1887 انستیتو پاستور را به عنوان مؤسسه‌ای تأسیس کرد که به درمان این بیماری کمک می‌کرد و در عین حال سایر بیماری‌های واگیر را نیز مطالعه می‌کرد. او همچنین برای ساخت واکسن سیاه زخم در سال 1881 پرداخته است. پاستور با تمام کمک‌هایش در بهبود سلامت عمومی و ایجاد واکسن‌ها و داروهای نجات‌بخش، در سال 1853 به نشان افتخار لژیون رسید و در سال 1881 با صلیب بزرگ لژیون فارغ‌التحصیل شد. او همچنین به عنوان عضو خارجی انجمن سلطنتی در سال 1869 انتخاب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید