حقایق جالب درباره نقاشی مونالیزا

حقایق جالب درباره نقاشی مونالیزا

حقایق جالب درباره نقاشی مونالیزا از آن دسته موضوعات است که در هرجایی آن‌ها را کشف نخواهید کرد؛ اما در این مطلب از مجله گردشگری کاریز ما به شما درباره این حقایق شگفت‌انگیز خواهیم گفت. مونالیزا یکی از نقاشی‌های معروف موزه لوور در فرانسه است که توصیه می‌کنیم دیدن آن را هرگز در تور فرانسه از دست ندهید. نقاشی مونالیزا نه‌تنها یکی از جذاب‌ترین نقاشی‌های این موزه، بلکه در کل جهان است. اما آیا می‌دانستید که در این نقاشی چیزهای بیشتری از آنچه به چشم می‌آید وجود دارد؟ تاریخچه مونالیزا با یک سرقت تمام عیار پر از حقایق جالبی است که ممکن است بسیاری از مردم ندانند. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا تمام حقایق جالب درباره نقاشی مونالیزا را به شما بگوییم.

1. زمانی اعتقاد بر این بود که نقاشی مونالیزا یک سلف پرتره است

زمانی اعتقاد بر این بود که نقاشی مونالیزا یک سلف پرتره است

موضوع مونالیزا همیشه محل بحث بوده است. برخی ادعا کرده اند که این تابلو نقاشی کنستانزا دوآوالوس، بئاتریس دواسته یا حتی ایزابلا آراگون است. با این حال، یکی از جالب ترین تئوری‌های مطرح شده این است که مونالیزا ممکن است یک خودنگاره بوده باشد! درست است! یکی از حقایق جالب درباره نقاشی مونالیزا این است که برخی بر این باور بودند که لئوناردو داوینچی (نقاش این اثر) ممکن است خود را با ویژگی‌های زنانه در این نقاشی به تصویر کشیده باشد. اگر فکر می‌کنید که این یک ادعای عجیب و غریب است، تنها نیستید! اکثر محققین این نظریه را رد می‌کنند.

2. نام بانوی موجود در نقاشی مونالیزا نبود

یکی دیگر از حقایق جالب درباره نقاشی مونالیزا، هویت و نام زن موجود در نقاشی است. در سال 2005، محققان یادداشتی را یافتند که هویت این بانوی مرموز را در حاشیه یک کتاب قدیمی آشکار می‌کرد. نام او لیزا دل جوکوندو، (لیزا گراردینی) بود و از 15 ژوئن 1479 تا 15 ژوئیه 1542 زندگی می‌کرد. او از خانواده‌ای ثروتمند در شهر فلورانس بود. شوهرش فرانچسکو دل جوکوندو این نقاشی را سفارش داد. این تاجر ابریشم ثروتمند آن را برای جشن خانه جدید و تولد دومین پسرشان، آندریا دل جوکوندو، سفارش داد.

3. مونالیزا روی بوم معمولی نقاشی نشده بود

مونالیزا روی بوم معمولی نقاشی نشده بود

از دیگر حقایق جالب درباره نقاشی مونالیزا می توان به بوم این نقاشی اشاره کرد. اگر فکر می‌کنید که مونالیزا مانند بسیاری از نقاشی‌های دیگر روی بوم کشیده شده است، سخت در اشتباهید! این شاهکار در واقع روی تخته صنوبر نقاشی شده است. با این حال، این امر برای آثار هنری رنسانس غیرمعمول نبود. اگرچه از قرن چهاردهم از بوم استفاده می‌شد، اما بسیاری از هنرمندان رنسانس به استفاده از تخته‌های چوبی به عنوان واسطه عادت داشتند، بنابراین، جای تعجب نیست که داوینچی از تخته برای خلق این شاهکار استفاده کرد.

4. مونالیزا ممکن است ناتمام مانده باشد

اگر متوجه شوید که مونالیزا ممکن است یک نقاشی ناتمام باشد، شگفت‌زده خواهید شد. بله این موضوع یکی دیگر از حقایق جالب درباره نقاشی مونالیزا است. گفته می‌شود که دست راست داوینچی در سال 1517 قبل از اینکه بتواند مونالیزا را به پایان برساند تا حدی فلج شد. فقدان ابروهای این خانم، حداقل برای برخی از محققان، گواه کافی برای این نظریه است. با این حال، برخی از مورخان می‌گویند که ظاهر بدون ابرو در اوایل دهه 1500 مد بود و برخی دیگر می‌گویند داوینچی هرگز به نقاشی ابروهای مونالیزا نرسید.

5. نقاشی مونالیزا با چندین پادشاه فرانسوی زندگی کرده است

نقاشی مونالیزا با چندین پادشاه فرانسوی زندگی کرده است

یکی دیگر از حقایق جالب درباره نقاشی مونالیزا این است که این نقاشی با چندین خانواده سلطنتی فرانسوی از جمله شاه فرانسیس اول، شاه لوئی چهاردهم و ناپلئون بناپارت زندگی کرده است. پس از مرگ داوینچی، مونالیزا در سال 1518 توسط شاگرد و دستیار مورد علاقه نقاش، سلائی، به مبلغ 4000 دوکت طلا به پادشاه فرانسیس اول فروخته شد. سپس پادشاه آن را در کاخ فونتنبلو به نمایش گذاشت. بعدها، پادشاه لوئی چهاردهم، مونالیزا را به کاخ بزرگ ورسای منتقل کرد و سپس در سال 1800، مونالیزا به مالکیت ناپلئون بناپارت درآمد.

6. نقاشی مونالیزا ممکن است کوچکتر از آنچه فکر می‌کنید باشد

با در نظر گرفتن تأثیر عظیم مونالیزا بر فرهنگ جهان، ممکن است فکر کنید که این نقاشی اندازه بزرگی دارد. ممکن است ناامیدکننده به نظر برسد، اما این نقاشی رنگ روغن روی چوب تنها 77 سانتیمتر در 53 سانتیمتر (30 در 21 اینچ) اندازه دارد. در واقع، بسیاری از افرادی که برای اولین بار آن را بدون اطلاع از اندازه آن می‌بینند، معمولاً ناامید می‌شوند زیرا انتظار چیز بسیار بزرگ را داشتند.

با این حال، مونالیزا علیرغم ابعاد شگفت‌آور کوچکش، بسیار سنگین است. وزن آن کمتر از 8.1 کیلوگرم (18 پوند) نیست. این یکی از حقایق جالب درباره نقاشی مونالیزا است که قطعاً برای کسانی که او را زیاد نمی‌شناسند تعجب‌آور است!

7. در یک شیشه ضد گلوله نگهداری می‌شود

در یک شیشه ضد گلوله نگهداری می‌شود

یکی دیگر از حقایق جالب درباره نقاشی مونالیزا، نگهداری آن در شیشه ضد گلوله است. در دهه 1950، یکی از بازدیدکنندگان موزه روی مونالیزا اسید ریخت؛ به همین دلیل برای ایمن نگه داشتن این شاهکار، آن را پشت شیشه شفاف و ضدگلوله قرار دادند.

سپس، پس از بازسازی 6.3 میلیون دلاری در سال 2003، مدیریت نقاشی مونالیزا را در یکی از بزرگترین اتاق‌های موزه نگه داشت. با این حال، این تنها نقاشی در این اتاق نیست. بزرگترین نقاشی موزه لوور، عروسی در کانا نیز در همین اتاق است.

8. نقاشی مونالیزا را نه می توان خرید و نه فروخت

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا کلکسیونرهای خصوصی هنوز نقاشی مونالیزا را نخریده‌اند؟ مطمئناً برخی از میلیاردرهای ثروتمند دوست دارند چنین نقاشی شگفت‌انگیزی را داشته باشند، درست است؟

خوب، اینطور نیست که هیچ کس نمی‌خواهد او را داشته باشد. فقط موضوع این است که نقاشی مونالیزا را نمی‌توان بر اساس قانون میراث فرانسه خرید یا فروخت. به عنوان بخشی از مجموعه لوور، مونالیزا به همان اندازه که متعلق به دولت فرانسه است به عموم مردم نیز تعلق دارد.

9. نقاشی مونالیزا با یک سرقت، مشهور شد

نقاشی مونالیزا با یک سرقت، مشهور شد

یکی دیگر از حقایق جالب درباره نقاشی مونالیزا، شهرت آن بر اثر یک سرقت است. اگرچه مونالیزا همیشه در حوزه هنری محبوب بوده، اما همیشه شهرت جهانی نداشته است؛ همه‌چیز در تابستان 1911 با دزدیده شدن نقاشی تغییر کرد.

به لطف گزارش‌های گسترده رسانه‌ها، نقاشی مونالیزا یک شبه به یک رسانه خبری در سراسر جهان تبدیل شد. حتی کسانی که به سختی علاقه‌ای به هنر داشتند داستان ناپدید شدن شاهکار را دنبال کردند شایعات در مورد دزدی نیز ظاهر شد و موقعیت مونالیزا را به عنوان یک نام آشنا بیشتر کرد. حتی پابلو پیکاسو هم زمانی متهم به دزدیدن این نقاشی شد! هنگامی که مونالیزا برگردانده شد، همه بلافاصله به موزه لوور هجوم آوردند تا شاهکار معروف داوینچی را ببینند.

10. وینچنزو پروجیا دزد واقعی نقاشی مونالیزا بود

یکی دیگر از حقایق جالب درباره نقاشی مونالیزا و آخرین آن کسی است که نقاشی را دزدیده بود. اگرچه پیکاسو یک مظنون بود، اما دزد واقعی یک مرد خوش‌دست ایتالیایی به نام وینچنزو پروجیا بود. اما چگونه تابلوی معروف فرانسوی را دزدید؟

ابتدا، باید بدانید که پروجیا کارمند موزه لوور بود و روی جعبه شیشه‌ای نقاشی کار کرده بود. در آن روز سرنوشت‌ساز، او تصمیم گرفت در کمد پنهان شود. وینچنز نقاشی را زیر لباسش پنهان کرد و صبح روز بعد که موزه باز شد، به سادگی با نقاشی بیرون رفت.

در 24 ساعت اول، هیچ کس متوجه دزدیده شدن آن نشد و از آنجایی که نقاشی‌ها زیاد جا‌به‌جا می‌شدند، برخی از مردم فکر می‌کردند که نقاشی یا برای تمیز کردن یا عکس‌برداری از موزه بیرون آورده شده تا اینکه متوجه شدند مونالیزا واقعاً به سرقت رفته است.

موزه لوور مدتی برای انجام تحقیقات بسته بود. 2 سال بعد، وقتی وینچنزو پروجیا سعی کرد نقاشی مونالیزا را به جیووانی پوگی، متصدی موزه بفروشد، دستگیر شد؛ سپس این نقاشی با خیال راحت به موزه لوور بازگردانده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید