مجله گردشگری کاریز

حقایق جالب درباره کلیسا جامع سانتیاگو در اسپانیا

کلیسا جامع سانتیاگو در اسپانیا

کلیسا جامع سانتیاگو در اسپانیا، مقصد نهایی غرورآفرین هر سفری به Camino de Santiago است.این کلیسای جامع زیبا یک سایت میراث جهانی یونسکو است و افسانه‌های زیادی پیرامون این بنای باشکوه وجود دارد و تا به امروز کاملاً مشخص نیست که آیا واقعاً استخوان‌های یعقوب رسول را در خود جای داده یا خیر. با این وجود، کلیسای جامع قطعاً با معماری باشکوه و گنجینه‌های هنری کمیاب خود، گردشگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بدون شک یکی از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی در اروپا است که نباید در تور اسپانیا از دست دهید. تا انتهای این مطلب با مجله گردشگری کاریز همراه باشید تا حقایق جالب درباره کلیسا جامع سانتیاگو در اسپانیا را به شما بگوییم.

1. ساخت کلیسا جامع سانتیاگو در اسپانیا در سال 1057 آغاز شد

زمان ساخت کلیسا جامع سانتیاگو در اسپانیا

ساخت کلیسا جامع در سال 1057 بر روی پایه‌های یک کلیسای کوچک که قبلاً به رسول جیمز اختصاص داده شده بود آغاز شد. مرحله اول ساخت 36 سال به طول انجامید.

2. کلیسا جامع سانتیاگو 1200 بازدید کننده را در خود جای می‌دهد

کلیسا جامع سانتیاگو در اسپانیا می‌تواند 1200 بازدید کننده را به طور همزمان در خود جای دهد.

3. کلیسا جامع سانتیاگو در اسپانیا ترکیبی از سبک‌های معماری است

کلیسا جامع سانتیاگو در اسپانیا در طول عمر تقریباً هزار ساله خود، دستخوش تغییرات و الحاقات مختلفی شده است. این سازه با ابهت سبک‌های مختلف معماری، از جمله سبک رومی، گوتیک و عناصر باروک را ترکیب می‌کند.

4. اثر دست هزاران بازدیدکننده را داراست

کلیسا جامع اثر دست هزاران بازدیدکننده را داراست

ورودی کلیسا جامع از درگاه غربی به Pórtico da Gloria منتهی می‌شود. در این ورودی مجسمه‌ای از رسول جیمز و در زیر آن Arbol de Jese، یک درخت مرمر وجود دارد. برای قرن‌ها، زائران پای چپ قدیس را لمس می‌کردند و اثری از دستشان در سنگ نرم باقی می‌ماند.

5. در قرون وسطا درهای کلیسای جامع همیشه باز بود

در قرون وسطا انتظار می‌رفت زائران در هر ساعت از شبانه روز به کلیسا سانتیاگو در اسپانیا بروند. آنها به طور سنتی شب را به دعا و تفکر در کلیسای جامع سانتیاگو د کامپوستلا سپری می‌کردند. به همین دلیل درهای کلیسا در آن زمان هرگز قفل نمی‌شدند.

6. آیا واقعاً بقایای نمایش داده شده در کلیسا جامع، بقایای یعقوب رسول است؟

تا به امروز دیدگاه‌های متفاوتی در مورد این که آیا بقایای نمایش داده شده در کلیسا جامع سانتیاگو بقایای یعقوب رسول هستند یا خیر وجود داشته است. طبق افسانه، جسد رسول با کشتی از اورشلیم به شمال اسپانیا آورده شد. مارتین لوتر در صحت استخوان‌ها تردید داشت. با این حال، پاپ لئو سیزدهم زمانی که در سال 1884 این یادگار را معتبر اعلام کرد، این موضوع را نیز تأیید کرد.

در حدود سال 1700، ترس از تهاجم انگلیسی‌ها به گالیسیا وجود داشت و بنابراین استخوان‌ها پنهان شدند تا در مکان امن قرار گیرند. وقتی خطر از بین رفت، به جای یک اسکلت، سه اسکلت پیدا شد. با این حال، ظاهراً دو نفر متعلق به شاگردان رسول بودند.

7. کلیسا جامع سانتیاگو در اسپانیا یک میراث جهانی است

در سال 1985 کلیسا جامع سانتیاگو در اسپانیا به همراه شهر قدیمی سانتیاگو به عنوان میراث جهانی یونسکو اعلام شد.

8. نمای غربی معروف در کلیسا جامع سانتیاگو در اسپانیا به سبک باروک است

نمای غربی معروف در کلیسا جامع سانتیاگو

معروف‌ترین نمای کلیسا جامع  نمای غربی آن است که به آن Fachada del Obradoiro نیز می‌گویند که از میدان Obradoiro وارد آن می‌شوید. این سازه مجلل شامل دو برج و یک بخش مرکزی است و توسط معمار ناشناس فرناندو د کاساس در سال‌های 1738-50 طراحی و نظارت شده است.

برج سمت راست Torre de las Campanas (برج ناقوس) نام دارد و برج سمت چپ، Torre de Carracas صدای هفته مقدس نام دارد که ناقوس‌ها خاموش می‌شوند. نمای گرانیتی دارای تزئینات غنی است. یکی از آنها یعقوب رسول را به عنوان یک زائر با عصا، گوش ماهی و کلاه لبه پهن نشان می‌دهد.

9.صلیب طلایی در کلیسا جامع سانتیاگو در اسپانیا قرار دارد

یکی دیگر از گنجینه‌های هنری که در سردابی در شبستان کلیسا سانتیاگو در اسپانیا قرار دارد، صلیب طلایی مربوط به سال 874 است. یک قطعه ظاهراً اصلی از صلیب عیسی که در این کلیسا تعبیه شده است.

10. مقبره یعقوب رسول در کلیسا جامع سانتیاگو قرار دارد

مقبره یعقوب رسول از قرن سوم پس از میلاد مسیح فراموش شد. تا سال 814 بود که آخرین محل مقبره قدیس دوباره کشف شد. پلاجیوس گوشه‌نشین پدیده‌های عجیبی را در آسمان شب کشف کرد که در نهایت او را به سانتیاگو رساند. بنابراین او اولین کسی بود که سانتیاگو د کامپوستلا را زیارت کرد. بعدها یک کلیسای کوچک در این مکان قرار گرفت که به نوعی پیشرو کلیسا جامع سانتیاگو در اسپانیا بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *