کاخ الحمرا در اسپانیا

حقایق جالب درباره کاخ الحمرا در اسپانیا

کاخ الحمرا در اسپانیا را با تمام زیبایی‌ها و شگفتی‌هایش می‌توان در گرانادا- اندلس بازدید کرد. الحمرا هم یک کاخ به شمار می‌رود و هم قلعه که اولین بار در سال 899 پس از میلاد ساخته شد. این کاخ توسط پادشاه مورها در حالی که هنوز یک قلعه کوچک در قرن یازدهم بود، بازسازی شد. آنها در قرن چهاردهم توسط یوسف اول که سلطان غرناطا بود الحمرا را به کاخ سلطنتی تبدیل کردند.

این کاخ در بالای تپه‌ای صخره‌ای در کنار رودخانه Darro قرار دارد و حدود 35 هکتار زمین را اشغال می‌کند. در واقع الحمرا جاذبه اصلی در گرانادا به شمار می‌رود. این کاخ نه تنها دارای معماری زیبا، بلکه تاریخ غنی از قرن‌ها پیش است. همچنین کاخ الحمرا در اسپانیا یک سایت میراث جهانی یونسکو است؛ بدیهی است که با این اوصاف به هیچ عنوان نباید بازدید از این کاخ فوق‌العاده را در تور اسپانیا از دست دهید. تا انتهای این مطلب با مجله گردشگری کاریز همراه باشید تا تمام حقایق جالب درباره این کاخ را به شما بگوییم.

1. کاخ الحمرا در قرن سیزدهم ساخته شده است

کاخ الحمرا در قرن سیزدهم ساخته شده است

کاخ الحمرا در اسپانیا که در مجموعه نصرید قرار دارد در قرن سیزدهم ساخته شده است. این بنا توسط سلسله ناصری اضافه شد؛ زیرا در برابر حملات ایمن تلقی می‌شد. این کار پس از تسخیر مورها توسط اسپانیایی ها صورت گرفت. آنها همچنین کاخ اصلی را در طول قرن‌ها بهبود بخشیدند تا ساختار و جذابیت آن را حفظ کنند. پادشاه مور گرانادا اولین کسی بود که کاخ اصلی را در قرن یازدهم بازسازی کرد.

سپس الحمرا در قرن چهاردهم به کاخ سلطنتی تبدیل شد. بخش‌های بعدی کاخ پس از تسلط پادشاه فردیناند و ملکه ایزابل بر اندلس توسط حاکمان مسیحی مورداستفاده قرار گرفت. سپس مسجد کاخ به کلیسا تبدیل شد. پس از سال‌ها غفلت، کاشفان اروپایی کاخ را دوباره کشف کردند و به بازسازی آن پرداختند.

2. موقعیت کاخ الحمرا در اسپانیا استراتژیک بود

مکان کاخ و یک قلعه در دوران باستان بسیار مهم بوده است. آنها در زمین‌های مرتفع و بیشتر بر روی تپه‌ها ساخته شده بودند تا در موقعیت‌های حساس در مراقبت از دشمن باشند. کاخ‌هایی که بر روی تپه‌ها ساخته شده بودند بسیار مستحکم بودند و بنابراین کمتر مورد تهاجم قرار می‌گرفتند. به همین دلیل کاخ الحمرا در اسپانیا بر روی تپه السبیکه ساخته شد.

این موقعیت منظره‌ای عالی از کاخ تا منطقه فعلی شهر گرانادا و چمنزار را ارائه می‌دهد. استحکامات اطراف کاخ توسط رومیان در سال 899 پس از میلاد ساخته شد. پس از آن کاخ قبل از تبدیل شدن به یک اقامتگاه سلطنتی به عنوان یک اردوگاه نظامی خدمت می‌کرد.

3. کاخ الحمرا توسط امیر مسلمانان اسپانیا ساخته شده است

کاخ الحمرا توسط امیر مسلمانان اسپانیا ساخته شده است

قبل از تملک ساکنان فعلی کاخ الحمرا در اسپانیا، ساکنان و صاحبان اصلی کاخ، امیران مسلمان بودند. آنها در زمان زوال سلسله ناصری در آنجا بودند. پس از رها شدن، سکونت گران به آنجا نقل‌مکان کردند و پس از شکست ناپلئون این کاخ دوباره کشف شد. ناپلئون رهبری یک حمله در منطقه را بر عهده داشت و دستور تخریب کاخ را صادر کرده بود.

اولین افرادی که کاخ ویران شده را کشف کردند، کاشفان بریتانیایی بودند. این کاخ در حال حاضر محبوب‌ترین مکان دیدنی در گرانادا و اسپانیا است. نمایشگاه‌های معماری اسلامی، ساختمان‌های مسیحی و باغ‌های زیبایی را در کاخ الحمرا خواهید دید که قدمت آن‌ها به قرن شانزدهم بازمی‌گردد. در محوطه، مسجد جامع و حمام‌های عربی را خواهید دید که در زمان سلطنت محمد اول ساخته شده است.

4. الحمرا (نام کاخ) به معنای قلعه سرخ است

نام الحمرا ریشه عربی دارد و به معنی قلعه سرخ است. کاخ الحمرا این نام را از خاک سرخ منطقه‌ای که در آن ساخته شده گرفته است. قرمزی خاک و ساختمان سفید، رنگی متمایل به قرمز را ایجاد کرده، از این رو نام آن را به خود اختصاص داده است. هنگامی که ساختمان‌های کاخ برای اولین بار ساخته شدند، آنها را سفید کردند و قرار گرفتن در معرض نور خورشید مداوم باعث شد رنگ آن تغییر کند. یک شاعر موری این بنا را مرواریدی توصیف کرد که در زمرد چیده شده است.

5. چندین حوض و فواره در کاخ الحمرا وجود دارد

چندین حوض و فواره در کاخ الحمرا وجود دارد

کاخ الحمرا در اسپانیا به خاطر آب‌نماهایش، مانند فواره‌ها، استخرهای منعکس‌کننده، مخازن آب و آسکویا معروف است. همانطور که در محوطه کاخ قدم می‌زنید، صدایی که مطمئناً دائماً می‌شنوید این است که آب چکه می‌کند. یکی از ویژگی‌هایی که خودنمایی می‌کند فواره حیاط شیرها است. این چشمه نمادی از باغ های بهشتی اسلام را به نمایش می‌گذارد.

فواره کاخ نیز توسط دوازده شیر حک شده از سنگ مرمر احاطه شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های آبی جالب در این کاخ، استخر بازتابی در بارگاه Myrtles است. این استخر عملکرد مهمی در کاخ دارد. عملکرد آن خنک کردن کاخ و همچنین عمل به عنوان نماد قدرت بود. فواره‌ها و استخرهای کاخ آب خود را از acequia real تأمین می‌کردند. این شبکه آبی بر اساس کانال‌های آب روم باستان منحرف شده از رودخانه Darro بود.

6. کاخ دارای سیستم خنک‌کننده باستانی است

با ورود به یکی از محیط‌های کاخ الحمرا در اسپانیا، محیط Myrtles، استخر ماهی قرمز را خواهید دید. مورها این استخر را برای خنک کردن فضای داخلی کاخ ساختند که به عنوان نمادی از قدرت شناخته می‌شد. این استخر از همه استخرهای دیگر کاخ الحمرا متمایز است. استخر ماهی قرمز از سنگ مرمر ساخته شده و اطراف آن را باغی زیبا احاطه کرده است.

7. بیشتر تزئینات کاخ الحمرا از گچ ساخته شده است

بیشتر تزئینات کاخ الحمرا از گچ ساخته شده است

تزئینات در کاخ الحمرا در اسپانیا به آخرین دوره بزرگ هنر اندلس در گرانادا برمی گردد که از معماری معاصر بیزانس تأثیر می‌گیرد. هنرمندانی که روی این تزیینات کار می‌کردند از همان فرم‌ها و روندها در فرآیند ایجاد سبک جدیدی استفاده کردند. بیشتر تزیینات از گچ تراشیده تشکیل شده نه سنگ. آنها همچنین از موزاییک‌های کاشی به عنوان پوشش ستون‌ها و طاق‌ها استفاده می‌کردند.

8. سه نسل طول کشید تا کاخ الحمرا بازسازی شود

بسیاری از ویژگی‌های کاخ الحمرا در اسپانیا اورجینال و با کمی بازسازی هستند. برخی از بخش‌های کاخ در جریان جنگ ویران شد و برخی پس از رها شدن آن از بین رفت. زمین‌لرزه گرانادا نیز به بخشی از خسارات وارده به کاخ کمک کرده است. البته پس از تسلط دوباره اسپانیایی ها، آنها کاخ را بازسازی کردند و این کار توسط پادشاهان بعدی انجام شد. آخرین بازسازی‌های انجام شده در کاخ در اواخر قرن 19 بود.

9. الحمرا اتاقی دارد که در آن یک خانواده به قتل رسیده‌اند

تالار Abencerrajes یکی از برجسته‌ترین اتاق‌های کاخ الحمرا در اسپانیا است. نام آن برگرفته از داستانی است که ادعا می‌کند این اتاق صحنه قتل تمام خانواده Abencerrajes بوده است. ظاهراً سلطان متوجه شد که یکی از بستگانش نسبت به یکی از اعضا زن خانواده سلطنتی ابراز احساسات کرده است و او را مجبور کرده تا انتقام شنیع خود را در یکی از نفیس‌ترین کاشانه های قصر برنامه‌ریزی کند.

10. باغ های موجود در الحمرا در سال 1931 ایجاد شده است

باغ های موجود در الحمرا در سال 1931 ساخته شده است

جنرالیف در کاخ الحمرا در اسپانیا که به عنوان “باغ عارف” یا “باغ معمار” نیز شناخته می‌شود، یکی از چشمگیرترین سازه‌های خارج از مجموعه سلطنتی است. در اوایل قرن چهاردهم، سلسله ناصری این کاخ تابستانی را ساختند که از آن زمان تاکنون تحت بازسازی‌های متعددی قرار گرفته است.

ایجاد باغ‌های امروزی در سال 1931 شروع و در سال 1951 به پایان رسید. قبلاً پلی بر روی دره وجود داشت که زمانی ژنرالیف و الحمرا را به هم متصل می‌کرد، اما این پل اکنون از بین رفته است.

چرا کاخ الحمرا منحصر به فرد است؟

تا این بخش از مطلب حقایق جالب درباره کاخ الحمرا در اسپانیا را با هم مرور کردیم. اما در بیاید در ادامه ببینیم که چرا کاخ الحمرا یک کاخ منحصر به فرد است:

1. سبک معماری

کاخ الحمرا در اسپانیا از اهمیت فرهنگی و تاریخی عمیقی برخوردار است و به همین دلیل ویژگی‌های معماری منحصر به فردی دارد که مشخصات کلیدی معماری موری و اندلس را نشان می‌دهد. هنر و خلاقیت اسلامی در گچ کاری‌های ماهرانه، نقوش هندسی پیچیده و مضامین کاشی‌کاری جذاب در طراحی این کاخ به تصویر کشیده شده است. گنجاندن معماری الهام گرفته از مسیحیت مانند طاق‌ها و ستون‌ها نیز احساس عظمت و ظرافت را به کاخ می‌افزاید.

2. باغ های زیبا

باغ های زیبا

باغ جنرالیف یک پناهگاه آرام و خیره‌کننده در الحمرا است. اگر به دنبال آرامش دور از قلعه و شهر شلوغ هستید، این باغ بهترین مکان است. تراس‌ها، حیاط‌ها و پوشش گیاهی سرسبز باغ های جنرالیف هیجان‌انگیز است. بازدیدکنندگان اجازه دارند در طول مسیرها قدم بزنند، از زیبایی گل‌ها لذت ببرند و همچنین در کنار فواره‌ها استراحت کنند. این باغ ها به دلیل طراحی خلاقانه و ویژگی‌های آبی که فضایی آرام را فراهم می‌کند، مقصد مورد علاقه مردم محلی و بازدیدکنندگان است.

3. دارای ویژگی‌های دفاعی است

کاخ الحمرا در اسپانیا از تعدادی بخش دفاعی عالی تشکیل شده که گواه بر اهمیت تاریخی آن است. این کاخ با دیوارهای مستحکم، برج‌های فرماندهی و رودهای مستحکم محافظت می‌شود و به نحو مطلوبی بر روی یک تپه قرار گرفته است. در زمان نزاع و ناآرامی، کاخ و ساکنان آن توسط این ساختمان‌های دفاعی محافظت می‌شدند.

برج‌های دیده‌بانی کاخ مکان‌هایی را برای مشاهده و ارتباط ارائه می‌کردند، در حالی که دیوارهای محکم به عنوان یک دفاع قوی در برابر مهاجمان احتمالی به شمار می‌رفتند. دروازه‌هایی که به طرز استادانه‌ای در کاخ ساخته شده بودند، دسترسی به کاخ را کنترل می‌کردند و امنیت بیشتری را به آن اضافه می‌کردند، با درهای بزرگ و مکانیزم‌های ایمن مجهز بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید