کلیسای نوتردام شارتر در فرانسه

حقایق جالب درباره کلیسای نوتردام شارتر در فرانسه

کلیسای نوتردام شارتر در فرانسه، یک کلیسای جامع کاتولیک به شمار می‌رود که در شهر قرون وسطایی شارتر در حدود 80 کیلومتری جنوب غربی پاریس واقع شده است. نه‌تنها کلیسای جامع شارتر یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ معماری به حساب می‌آید، بلکه تقریباً در طراحی و جزئیات اصلی خود کاملاً منحصر به فرد است؛ به همین دلیل است که بازدید از این کلیسا را در تور فرانسه نباید از دست بدهید.

کلیسای جامع شارتر که بخشی از ساخت آن تحت هدایت اسقف فولبر شارتر در سال 1145 شروع و سپس در یک دوره 26 ساله پس از آتش‌سوزی سال 1194 بازسازی شد، نقطه اوج هنر گوتیک فرانسوی است. از دور به نظر می‌رسد که کلیسا در هوا و بر فراز مزارع مواج گندم معلق است،و تنها زمانی که بازدیدکننده نزدیکتر می‌شود، زیبایی های کلیسا به نمایش گذاشته می‌شود. تا انتهای این مطلب با مجله گردشگری کاریز همراه باشید تا حقایق جالب درباره کلیسای نوتردام شارتر در فرانسه را به شما بگوییم.

1. کلیسای شارتر در جنوب غربی پاریس واقع شده است

کلیسای شارتر در جنوب غربی پاریس واقع شده است

کلیسای نوتردام شارتر در فرانسه در شهری به همین نام و تنها در 80 کیلومتری جنوب غربی شهر پاریس واقع شده است. شارتر یک شهر نسبتاً کوچک با جمعیتی در حدود 40000 نفر است، اما تاریخچه آن به دوران رومیان باز می‌گردد. شارتر یکی از شهرهای اصلی یک قبیله سلتی به نام “Carnutes” در دوره گالو رومی بوده است. در آن زمان، این شهر به عنوان “Autricum” نامیده می‌شد، نامی که اشاره به رودخانه “Autura” دارد. کلیسای جامع با اختلاف برجسته‌ترین جاذبه در این شهر به شمار می‌رود.

2. این کلیسا را مظهر هنر گوتیک فرانسوی می‌دانند

کلیسای نوتردام شارتر در فرانسه که از آن به عنوان “کلیسای جامع بانوی ما شارتر” نیز یاد می‌شود، از سال 1862 در فرانسه به عنوان “تاریخ بنای یادبود” شناخته شده است. این ملیسا در سال 1979 به دلیل ارزش فرهنگی بالایی که دارد در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و از آن به عنوان یک شاهکار و نقطه اوج هنر گوتیک فرانسوی یاد می‌شود.

3. کلیساهای متعددی از قرن چهارم در این مکان ساخته شده است

کلیساهای متعددی از قرن چهارم در این مکان ساخته شده است

تخمین زده می‌شود که از قرن چهارم حداقل 5 کلیسای جامع این مکان را اشغال کرده اند. کلیسای اصلی در مقابل دیوار مستحکم گالو-رومی شهر اوتریکوم ساخته شد اما در سال 743 ویران شد. دزدان دریایی دانمارکی در سال 858 کلیسای دوم را به آتش کشیدند و کلیسای سوم دوباره در اوایل قرن یازدهم در اثر آتش‌سوزی ویران شد.

4. ساخت کلیسای جامع فعلی در قرن 12 آغاز شد

کلیسای چهارم که همان کلیسای فعلی به شمار می‌رود، در نیمه قرن دوازدهم به سبک معماری رومانسک ساخته شد و برخی از بخش‌های این سازه در کلیسایی که امروز می‌بینیم گنجانده شد. اگر آتش‌سوزی در 10 ژوئیه سال 1194 نبود، کلیسای نوتردام شارتر در فرانسه به احتمال زیاد برای همیشه یک کلیسای رومی باقی می‌ماند! اگرچه آتش‌سوزی بیشتر قسمت‌های کلیسا را ویران کرد، برج جنوبی و درگاه سلطنتی در قسمت غربی کلیسا با کلیسای جدید گوتیک ادغام شدند.

5. بیشتر کلیسای نوتردام شارتر در فرانسه در عرض 26 سال ساخته شد

یکی از جالب ترین حقایق در مورد کلیسای نوتردام شارتر در فرانسه این است که کلیسای جدید در عرض 25 سال تکمیل شد. ساخت و ساز مدت کوتاهی پس از آتش‌سوزی بیشتر بخش‌های ساختمان رومی در سال 1194 آغاز شد و کلیسا در سال 1220 تکمیل شد. با توجه به اندازه سازه، این یک دستاورد فوق العاده بود. در ادامه برخی از مهم‌ترین آمار کلیسا آورده شده است:

  • طول: 130 متر؛
  • عرض: 32 متر؛
  • شبستان: ارتفاع 37 متر، عرض 16.4 متر؛
  • مساحت طبقه: 10875 متر مربع؛
  • ارتفاع برج جنوبی: 105 متر؛
  • ارتفاع برج شمالی: 113 متر.

6. گلدسته شمالی کلیسا در اوایل قرن 16 ساخته شد

یکی از جالب‌ترین حقایق درباره کلیسای نوتردام شارتر در فرانسه این است که می‌توانیم به وضوح سبک‌های مختلف معماری را که در هر دو برج کلیسا منعکس شده، ببینیم. برج جنوبی رومی بین سال‌های 1144 تا 1150 ساخته شد که شکل فوق‌العاده‌ای دارد. اما برج شمالی بسیار دیرتر بین سال‌های 1507 و 1513 و به سبک گوتیک که دارای تزئینات استادانه و تکیه گاه‌های جذاب است تکمیل شد. جزئیات مناره شمالی کلیسای جامع شارتر

7. کلیسای شارترمحل تاجگذاری پادشاه فرانسه در سال 1594 بود

در پایان قرن شانزدهم، ریمز و پاریس در طول جنگ‌های مذهبی فرانسه توسط اتحادیه کاتولیک اشغال شدند. کلیسای جامع از زمان اولین پادشاه فرانک کلوویس در قرن ششم، محل تاجگذاری سلطنتی بود. اهمیت کلیسای نوتردام شارتر در فرانسه در 27 فوریه 1594 مورد تأکید قرار گرفت، زیرا در آن روز محل تاجگذاری هنری چهارم پادشاه فرانسه شد.

8. کلیسا در جریان انقلاب فرانسه تقریباً با مواد منفجره ویران شد

کلیسا در جریان انقلاب فرانسه تقریباً با مواد منفجره ویران شد

در طول انقلاب فرانسه، بسیاری از کلیساها به طور کامل یا جزئی ویران شدند. نمونه بارز آن کلیسایی بود که در اطراف تور سنت ژاک در پاریس تخریب شد. گروهی از انقلابیون تلاش کردند تا بخش‌هایی از کلیسای نوتردام شارتر در فرانسه را نیز تخریب کنند، اما در نهایت توسط مردم شارتر که کلیسا را یک بنای تاریخی بسیار مهم می‌دانستند، متوقف شدند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید