مسجد جامع کوردوبا در اسپانیا

همه‌چیز درباره مسجد جامع کوردوبا در اسپانیا

مسجد جامع کوردوبا در اسپانیا کلیسای جامع کاتولیک اسقف‌نشین کوردوبا است که به عروج مریم مقدس اختصاص یافته و در منطقه اسپانیایی اندلس قرار دارد. مسجد کوردوبا نماد بسیاری از تغییرات مذهبی به شمار می‌رود که قرطبه در طول قرن‌ها متحمل شده است.

ساختمان‌های مسجد به اندازه تاریخ فوق‌العاده غنی که نشان می‌دهند پیچیده هستند. مورخان معتقدند که ابتدا معبدی برای خدای رومی، یانوس، در این مکان وجود داشته است. این معبد با حمله ویزیگوت هایی که قرطبه را در سال 572 تصرف کردند، به کلیسا تبدیل شد. هنگامی که مسلمانان در سال 711 اسپانیا را فتح کردند، کلیسا ابتدا به دو نیم تقسیم شد.

مسجد جامع کوردوبا سومین مسجد بزرگ جهان و الهام‌بخش ایده معماری تمام کلیساهایی است که پس از آن آمده‌اند. به عنوان بخشی فوق العاده از شهر کوردوبا، نمی‌توانید فرصت بازدید از این نمونه تماشایی از ترکیب فرهنگ‌های مسلمان و مسیحی در منطقه الاندلس را در تور اسپانیا از دست دهید. تا انتهای این مطلب با مجله گردشگری کاریز همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره این مسجد فوق العاده بدانید، به شما بگوییم.

تاریخچه مسجد جامع کوردوبا در اسپانیا

تاریخچه مسجد جامع کوردوبا در اسپانیا

مسجد جامع کوردوبا در اسپانیا در قرن هشتم توسط امیر عبدالرحمن اول بر روی بقایای یک کلیسای ویزیگوتیک مسیحی (بازیلیکای سان ویسنته مارتر) ساخته شد. امیر می‌خواست مسجد در علم، فرهنگ و هنر از بیزانس و بغداد پیشی بگیرد، جایی که پس از سرنگونی خانواده‌اش در دمشق مجبور به فرار شد. ابعاد مسجد به لطف الحاقات دیگر خلفا در قرون بعدی رو به افزایش بود.

در سال 1236، زمانی که فردیناند سوم از کاستیل کوردوبا را فتح کرد، مسجد دوباره به یک کلیسای مسیحی تبدیل شد. حاکمان مسیحی تصمیم گرفتند مسجد را حفظ کنند و به جای تخریب آن با افزودن فضاها و بناهای جدید به زیبایی آن افزودند.

در دوران رنسانس، شاه چارلز پنجم یک شبستان کلیسای جامع (Capilla Mayor) به مسجد اضافه کرد. با این حال، او بعداً پشیمان شد. در واقع، هنگام صحبت با کسانی که از او اجازه خواسته بودند، کلمات “Habéis tomado algo único y lo habéis convertido en algo mundano” را تلفظ کرد. این عبارت را می‌توان به چیزی شبیه این ترجمه کرد: «شما چیزی را ساخته‌اید که خود یا دیگران ممکن است در هر جایی بسازید، اما چیزی را که در جهان بی‌نظیر بود، ویران کرده‌اید».

محراب منحصر به فرد مسجد کوردوبا

نقطه تمرکز مسجد جامع کوردوبا در اسپانیا یک محراب صدفی شکل که در قرن دهم ساخته شده به شما می‌رود. محراب به طور سنتی رو به مکه است. با این حال، مسجد محراب به سمت جنوب است، درست مانند مسجد دمشق.

مجسمه‌سازان بیزانسی مکعب‌های طلا را وارد مسجد کردند و آن را برای ساخت اتاق کوچکی برای ارائه سخنان امام (نماینده مسلمانان) به کا بردند. محراب مسجد با مساجد قبلی متشکل از طاقچه‌های کوچک ساده کاملاً متفاوت بود.

طاق‌های حیرت‌انگیز مسجد جامع کوردوبا

طاق‌های حیرت‌انگیز مسجد جامع کوردوبا

طاق‌های راه راه متشکل از آجر و سنگ مسجد جامع کوردوبا در اسپانیا توسط 856 ستون گرانیتی و مرمری که از رومیان و ویرانه‌های ویزیگوتیک تشکیل شده، پشتیبانی می‌شود. پرتوهای خورشید شکل‌های شگفت‌انگیزی را در میان ستون‌ها و طاق‌ها ایجاد می‌کند. پس برای مدتی در این بخش از مسجد توقف کنید تا از نمایش رایگان و زیبایی که درست جلوی چشمان شما برگزار می‌شود، لذت ببرید.

باغ پرتقال و چشمه زیبا مسجد

مانند هر کلیسای جامع دیگری در جنوب اسپانیا، مسجد جامع کوردوبا نیز دارای حیاط درختان پرتقال است. این حیاط به عنوان ورودی اصلی مسجد عمل کرده و در طول تاریخ مسجد بارها تجدید شده است. چشمه‌ای که در زیر درختان قرار داشت برای تأمین آب طهارت مسلمانان استفاده می‌شد. امروزه پاسیو پذیرای درختان نخل، نارنج، زیتون و سرو نیز است. شما می‌توانید به صورت رایگان وارد حیاط شوید، زیرا بلیط‌های ورودی مسجد در این بخش فروخته می‌شود.

در حالی که در باغ هستید، سر خود را به سمت آسمان بچرخانید تا از شکوه و عظمت توره دل آلمینار قرن شانزدهمی به ارتفاع 93 متر لذت ببرید که در داخل آن می‌توانید مناره قدیمی را پیدا کنید. این برج زمانی 48 متر ارتفاع داشت و به طرز باورنکردنی شبیه گیرالدای سویلیان بود، امروزه عظمت این برج به 22 متر کاهش یافته است.

بازدید از مناره داخل برج ناقوس (تور هر نیم ساعت)

بازدید از مناره داخل برج ناقوس (تور هر نیم ساعت)

از 1 نوامبر تا 28/29 فوریه: 9:30 صبح تا 5:30 بعد از ظهر

از 1 مارس تا 31 اکتبر: 9:30 صبح تا 6:30 بعد از ظهر

قیمت بازدید از مناره: 2 یورو

چگونه می‌توانیم از مسجد جامع کوردوبا در اسپانیا بازدید کنیم؟

هزینه ورودی مسجد جامع کوردوبا در اسپانیا به ازای هر نفر 11 یورو است، کودکان بین 10 تا 14 سال 6 یورو و کودکان زیر ده سال رایگان هستند. می‌توانید بلیط‌ها را از دفتر رزرواسیون یا آنلاین خریداری کنید.

ساعات کار مسجد جامع کوردوبا در اسپانیا نیز به شرح زیر است:

از 1 مارس تا 31 اکتبر:

  • دوشنبه تا شنبه: 10 صبح تا 7 بعد از ظهر؛
  • یکشنبه‌ها و تعطیلات مذهبی: 8:30 الی 11:30 صبح و 15 الی 19.

از 1 نوامبر تا 28/29 فوریه:

  • دوشنبه تا شنبه: 10 صبح تا 6 بعد از ظهر؛
  • یکشنبه‌ها و تعطیلات مذهبی: 8:30 الی 11:30 و 15:00 الی 18:00.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید