حقایق جالب درباره اسپانیا که نمی‌دانستید

حقایق جالب درباره اسپانیا که نمی‌دانستید

حقایق جالب درباره اسپانیا از آن دسته مواردی است که دانستن آن در تور اسپانیا می‌تواند سفر را برای شما لذت‌بخش تر کند. اسپانیا با شهرهای قدیمی و سواحل مدیترانه‌ای خود دارای تاریخ فرهنگی غنی است. در ابتدا فنیقی‌های باستان در این کشور سکنی گزیده بودند، اما امروزه اسپانیا خانه جمعیتی بیش از 47 میلیون نفر است. اگر جزایر قناری و قلمروهای آن در امتداد خط ساحلی شمال آفریقا را در نظر بگیرید، کشوری عظیم با تقریباً 506000 کیلومترمربع است. برای آشنایی شما با این کشور که زمانی محل زندگی شاه فردیناند و ملکه ایزابلا بود، طیف متنوعی از حقایق جالب درباره اسپانیا را گردآوری کرده ایم تا به شما کمک کند میراث باورنکردنی آن را بشناسید. تا انتهای این مطلب با مجله گردشگری کاریز همراه باشید.

1. غنی در جاذبه‌های میراث جهانی یونسکو

غنی در جاذبه‌های میراث جهانی یونسکو

یکی از حقایق جالب درباره اسپانیا دارا بودن جاذبه‌های بسیاری است که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند. درواقع اسپانیا خانه 48 مکان خیره‌کننده میراث جهانی یونسکو است که بازدیدکنندگان را از سراسر جهان جذب می‌کند. معروف‌ترین جاذبه اسپانیا، واقع در گراناداست که یکی از خیره‌کننده‌ترین مکان‌های میراث جهانی یونسکو در این کشور به شمار می‌رود. الحمرا یک مجموعه قلعه عظیم است که در قرن سیزدهم توسط حاکمان موری اندلس ساخته شده و برخی از زیباترین مناظر شهر اطراف را ارائه می‌دهد.

2. اسپانیا میزبان بزرگترین مبارزه غذایی جهان است

La Tomatina جشنواره‌ای است که هر ساله در شهر بونوئل اسپانیا در آخرین چهارشنبه ماه اوت برگزار می‌شود. این جشنواره پرتاب گوجه فرنگی است که در آن مردم به مدت یک ساعت گوجه فرنگی رسیده را به طرف یکدیگر پرتاب می‌کنند. این جشنواره سالانه هزاران نفر از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند و خیابان‌های بونوئل در طول این رویداد به دریایی از آب و تفاله گوجه فرنگی تبدیل می‌شود.

منشأ La Tomatina نامشخص است، اما اعتقاد بر این است که در اواسط قرن بیستم به عنوان یک دعوا بر سر غذا در بین دوستان شروع شده است. این جشنواره در دهه 1950 ممنوع شد، اما از آن زمان به یک رویداد محبوب تبدیل شده که به طور رسمی توسط شورای شهر بونوئل تأیید شده است.

3. اسپانیایی دومین زبان مادری جهان است

اسپانیایی دومین زبان مادری جهان است

یکی دیگر از حقایق جالب درباره اسپانیا این است که زبان اسپانیایی دومین زبان مادری رایج در جهان است. زبان اسپانیایی از لاتین مبتذل که توسط سربازان امپراتوری روم و مهاجران مستعمره شبه‌جزیره ایبری در سال 218 قبل از میلاد صحبت می‌شد، به وجود آمد. با گذشت زمان، اسپانیایی به گویش‌های منطقه‌ای متمایز تبدیل شد، مانند کاستیلی، اندلسی، کاتالانی در کاتالونیا، باسکی در کشور باسک و گالیسی.

زبان اسپانیایی استاندارد که به نام کاستیلی نیز شناخته می‌شود، زبان رسمی اسپانیا است و به طور گسترده در سراسر آمریکای لاتین استفاده می‌شود. اسپانیایی نیز زبان رسمی در گینه استوایی و فیلیپین است. زبان اسپانیایی دارای سنت ادبی غنی است و نویسندگان مشهوری مانند میگل د سروانتس، فدریکو گارسیا لورکا و گابریل گارسیا مارکز در آن حضور دارند. اسپانیایی زبان‌های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

4. اولین رمان مدرن، دن کیشوت را در کارنامه دارد

آیا می‌دانستید که اولین رمان مدرنی که تاکنون نوشته شده، رمان دن کیشوت اثر نویسنده اسپانیایی میگل د سروانتس است؟ دن کیشوت برای اولین بار در سال 1605 منتشر شد، نقطه عطف مهمی در ادبیات غرب است و بر سایر نویسندگان بزرگ در سراسر جهان از جمله الکساندر دوما و مارک تواین تأثیر می‌گذارد.

این رمان در مکان‌های مختلف در سراسر اسپانیا، از جمله منطقه لامانچا که دون کیشوت اهل آن است، می‌گذرد. بسیاری از عناصر فرهنگ اسپانیایی مانند موسیقی فلامنکو، گاوبازی و غذا و نوشیدنی سنتی اسپانیایی را در خود جای داده است. دن کیشوت تأثیر قابل توجهی بر فرهنگ اسپانیا داشته و به نماد مهم میراث ادبی این کشور تبدیل شده است.

5. اسپانیا زادگاه رقص فلامنکو است

اسپانیا زادگاه رقص فلامنکو است

یکی دیگر از حقایق جالب درباره اسپانیا این است که این کشور زادگاه رقص فلامنکو است. اسپانیا دارای میراث هنری غنی است. یکی از مشهورترین هنرهای آن رقص فلامنکو است که به اواخر دهه 1700 باز می‌گردد. سنت فلامنکو در میان جوامع فقیر و به حاشیه رانده اندلس، به ویژه در شهرهای سویا، خرز د لا فرونترا، و کادیز توسعه یافت. فلامنکو در ابتدا در محیط‌های صمیمی مانند جمع‌های خانوادگی و کافه‌ها و میخانه‌ها اجرا می‌شد که با گیتار، آواز و کف زدن ریتمیک همراه بود.

امروزه فلامنکو به عنوان بخش مهمی از فرهنگ اسپانیا شناخته و در سراسر جهان اجرا و مطالعه می‌شود. در سال 2010، یونسکو فلامنکو را به عنوان بخشی از میراث فرهنگی ناملموس بشریت اعلام کرد و اهمیت آن را به عنوان یک هنر و نقش آن در هویت فرهنگی اندلس و اسپانیا به عنوان یک کل به رسمیت شناخت.

6. سرود ملی اسپانیا هیچ کلمه‌ای ندارد

از دیگر حقایق جالب درباره اسپانیا باید به این مورد اشاره کرد که سرود ملی آنها که مارکا رئال نام دارد، هیچ کلمه‌ای ندارد. این امر به معنای واقعی کلمه یک آهنگ راهپیمایی است. این موسیقی از قرن 18 مورد استفاده قرار گرفت و در سال 1931 به عنوان سرود ملی اسپانیا اعلام شد، اگرچه تا سال 1997 به طور رسمی به رسمیت شناخته نشد.

بنابراین اگر به یک رویداد ورزشی می‌روید و انتظار دارید مردم اسپانیایی را در حال آواز خواندن ببینید، ناامید خواهید شد. اسپانیا تنها یکی از 4 کشور جهان است که در سرود ملی خود اشعاری ندارد.

7. اسپانیا خانه قدیمی ترین رستوران جهان است

اسپانیا خانه قدیمی ترین رستوران جهان را داراست

یکی دیگر از حقایق جالب درباره اسپانیا این است که قدیمی ترین رستوران جهان که هنوز فعالیت می‌کند (Sobrino de Botín) در این کشور قرار دارد. این رستوران در سال 1725 تاسیس و به عنوان قدیمی ترین رستوران توسط رکوردهای جهانی گینس ثبت شد. این رستوران به خاطر غذاهای سنتی اسپانیایی‌اش، از جمله خوک‌های شیرخوار کباب و بره و همچنین غذاهای دریایی معروف است.

بوتین دارای تاریخچه طولانی و باستانی است، که در طول سال‌ها توسط بسیاری از چهره‌های مشهور، از جمله ارنست همینگوی، که در رمان خود “خورشید نیز طلوع می‌کند” از این رستوران نام برده، بازدید شده است. طبق افسانه‌ها، هنرمند فرانسیسکو دی گویا زمانی که هنرمندی مبارز بود در بوتین به عنوان پیشخدمت کار می‌کرد.

این رستوران در یک ساختمان تاریخی در قلب شهر قدیمی مادرید واقع شده و بسیاری از ویژگی‌های اصلی خود را حفظ کرده است (از جمله اجاق قرن هفدهمی که هنوز هم برای پختن گوشت کباب معروف استفاده می‌شود و انبار آن که قدمت آن به سال 1590 برمی گردد).

8. جنگ داخلی اسپانیا

جنگ داخلی اسپانیا از سال 1936 تا 1939 در اسپانیا روی داد. این جنگ بین جمهوری اسپانیا، که توسط گروه‌های چپ‌گرا حمایت می‌شد و ناسیونالیست‌ها، ائتلافی از گروه‌های محافظه‌کار و فاشیست به رهبری ژنرال فرانسیسکو فرانکو درگرفت. درگیری با قیام نظامی علیه دولت در ژوئیه 1936 آغاز شد و به سرعت به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شد.

جنگ با پیروزی ملی گرایان در سال 1939 به پایان رسید و فرانکو تا زمان مرگش در سال 1975 به عنوان رئیس دولت اسپانیا در قدرت ماند. این امر منجر به تغییرات سیاسی و اجتماعی قابل توجهی در اسپانیا شد و به عنوان مقدمه‌ای برای جنگ جهانی دوم عمل کرد.

9. اسپانیا خانواده سلطنتی دارد

 

یکی از حقایق جالب درباره اسپانیا این است که آنها در واقع یک پادشاهی هستند. خانواده سلطنتی اسپانیا، سلطنت حاکم فعلی اسپانیا است. پادشاه کنونی پادشاه فیلیپ ششم است که در ژوئن 2014 و پس از کناره‌گیری پدرش، پادشاه خوان کارلوس اول، به سلطنت رسید. خانواده سلطنتی اسپانیا تاریخچه طولانی و پیچیده‌ای دارد که به دوره قرون وسطی باز می‌گردد.

10. اسپانیا دارای جزایر زیادی است

اسپانیا دارای جزایر زیادی است. در واقع اسپانیا یکی از کشورهای اروپایی است که بیشترین تعداد جزیره را دارد. بیش از 60 جزیره مسکونی در اسپانیا وجود دارد و تعداد کل جزایر با احتساب جزایر خالی از سکنه، بیش از 1000 نفر تخمین زده می‌شود.

معروف‌ترین جزایر اسپانیا جزایر بالئاریک هستند که در دریای مدیترانه واقع شده اند که شامل مایورکا، منورکا، ایبیزا و فورمنترا است. اسپانیا همچنین دارای جزایر قناری است که در سواحل شمال غربی قاره آفریقا واقع شده است که شامل تنریف، گران کاناریا، لانزاروته و فوئرتونتورا و غیره است.

جزایر دیگری نیز وجود دارند که به اسپانیا تعلق دارند، مانند جزایر چافاریناس، جزیره آلبوران، جزایر کلمبرتس و جزایر دلتای ابرو و …. هر کدام از این جزایر زیبایی و جذابیت منحصر به فرد خود را دارند که آنها را به مقاصد گردشگری محبوب تبدیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید