معرفی شهر ترابزون – ترکیه

ترابزون شهری دنج در ساحل دریای سیاه و در شمال شرقی ترکیه واقع شده است که از دیرباز به دلیل قرارداشتن در مسیر جاده ابریشم اهمیت تجاری بالایی داشته است.

علاوه بر این، ساحل تمیز، جنگل‌های انبوه، تنوع فرهنگی، آرامش شهری و بناهای به جامانده از دوره‌های مختلف تاریخی باعث شده تا ترابزون سهم قابل توجهی از صنعت گردشگری ترکیه را به خود اختصاص دهد.

همچنین یکی از دلایل شهرت این شهر بودن باشگاه ورزشی به نام “ترابزون سپور” ست که ادر ترکیه و جهان بسیار معروف می‌باشد.

مساحت این شهر ترکیه حدود 188 کیلومترمربع بوده و مطابق با آمار سرشماری سال 2012 جمعیت ترابزون حدود 760.000 نفر بوده است.

ورود اقوام مختلف با زبان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون به شهر ترابزون باعث شد تا فرهنگ و زبان مردم این شهر تحت تاثیر کشورهای دیگر قرار گیرد، به‌گونه‌ای که گویش و لباس‌های مردم ترابزون با شهرهای دیگر ترکیه بسیار متفاوت است.

درباره نام شهر نیز برخی معتقدند که از کلمه یونانی “Trapezous” گرفته شده است به معنای مکانی که دارای همه چیز است.

 

 

آژانس کاریز

 

آب و هوای شهر ترابزون

با توجه به موقعیت شهر ترابزون که در حاشیه دریای سیاه قرار گرفته دارای آب و هوایی نیمه گرمسیری و مرطوب می‌باشد.

ترابزون در منطقه‌ای مرطوب و نیمه گرمسیری با بارش‌های فراوان قرار دارد و آب و هوای آن بسیار مطبوع و بی‌نظیر می‌باشد.

بهار و تابستان و اوایل پاییز بهترین زمان سفر به ترابزون است. اواخر پاییز و زمستان بارندگی‌های شدید در ترابزون صورت می‌گیرد و بیشتر روزهای زمستان این شهر پوشیده از برف می‌شود.

 

 

آژانس کاریز

 

حمل و نقل در شهر ترابزون

در شهر ترابزون می‌توان از دو وسیله دُلموش و تاکسی برای رفت و آمدهای داخل شهری استفاده کنید. دُلموش تاکسی‌هایی است که در خطوط مشخصی حرکت می‌کنند و کرایه آن‌ها ثابت می‌باشد.

کرایه‌ی این تاکسی‌ها از اتوبوس بیشتر ، اما از تاکسی‌های معمولی کمتر بوده و ظرفیتشان حداکثر 8 نفر است. این تاکسی‌ها را می‌توان از روی علامت دلموش که بر روی سقفشان نصب شده شناخت.

دلموش به معنی «پر شده» است به معنای این که که این تاکسی‌ها تا پر نشوند حرکت نمی‌کنند.

 

 

آژانس کاریز

 

تاریخچه شهر ترابزون

در زمان تقسیم شدن امپراتوری روم در اواخر قرن چهارم به دو بخش ترابزون تحت حاکمیت امپراتوری روم شرقی باقی ماند و بعداً به عنوان امپراتوری بیزانس نامیده شد.

هنگامی که روابط و جنگ بین بیزانس و اعراب آغاز شد ، اعراب مردم را تحت عنوان حاکمیت روم به عنوان روم و مناطقی تحت حاکمیت روم به نام دیار روم یا مملکت اول رم (سرزمین رام) نامیدند.

نمای ترابزون بیزانس اهمیت ویژه‌ای به ترابزون از نظر موقعیت نظامی بخشید و در زمان سلطنت امپراتور جاستینیان در قرن ششم ، دیوارهای شهر کاملاً تعمیر و بزرگ شدند.

جاده‌ای از ترابزون به ایران باز شد و کلبه‌های دفاعی به صورت خم ساخته شده و تلاش شده است تا مسیحیت برقرار شود تا قبیله کان ، ساکنان کنار جاده مطیع باشند.

پس از درگیری بر سر تاج و تخت در بیزانس در قرن دوازدهم ، خانواده کاممنوس از بین رفت ، الکسیس کاممنوس جوان به گرجستان فرار کرد و پادشاهی خود را در سال 1204 در گرجستان اعلام کرد و به کمک گرجی‌های مسیحی به ترابزون آمد.

او ارگ را از والی بیزانس گرفت و ترابزون را به پایتخت پادشاهی خود تبدیل کرد و ایالت ترابزون پدیدار شد و از آنجایی که پادشاه یک مسیحی آناتولی بود ، این ایالت نیز به عنوان ایالت روم ترابزون خوانده می‌شد.

 

 

آژانس کاریز

 

جاذبه‌های گردشگری در شهر ترابزون

دریاچه اوزون گول

دریاچه‌ای با منظره‌ای بسیار زیبا که مکان‌های دیدنی محصور کننده را دارا می‌باشد. طبیعت بکر این منطقه با جنگل‌های پر از درخت تشکیل شده است که بین آن‌ها مساجد متعددی در جنگل‌های و مناره‌های مساجد از بین درختان بیرون زده شده‌اند و جلوه‌ی وصف ناپذیری را به وجود آورده است.

 

 

آژانس کاریز

 

صومعه‌های پریسترا و وازلون

صومعه پریسترا در سال 752 میلادی روی یک صخره 250 متری ساخته شده و صومعه وازلون در سال 270 میلادی به یاد یکی از شخصیت‌های مذهبی انجیل (John the Baptist) بنا گشته است.

هر دو صومعه از جاذبه‌های مهم تاریخی ترابزون ترکیه به حساب می‌آیند اما علاوه بر آن طبیعت اطراف آن‌ها نیز جذاب و دیدنی است.

 

 

آژانس کاریز

 

بزتپه

این پارک در ارتفاعات شهر ترابزون قرار گرفته و بام شهر به حساب می‌آید. یکی از دلایل محبوبیت پارک را می‌توان بخاطر این دانست که می‌شود دور یک میز نشست و قهوه ترک سفارش داد و از آنجا به ساحل بی‌کران دریای سیاه و جنب و جوش شهر ترابزون خیره شد.

همچنین ماشای غروب آفتاب از آن بلندی لذتی وصف نشدنی دارد.

 

آژانس کاریز

 

 

معرفی شهر بالون‌ها در ترکیه

بهترین هتل‌های کاپادوکیا

مسجد ایاصوفیه استانبول

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید