کاریز

تاریخچه شکلات

تاریخچه شکلات را می‌توان در مایاهای باستان و حتی پیش از آن در اولمک باستان در جنوب مکزیک جستجو کرد.

ممکن است کلمه شکلات تصاویری از آب نبات‌های شیرین و ترافل‌های دلچسب را در ذهن شما تداعی کند ، اما شکلات امروز شباهت زیادی به شکلات گذشته ندارد.

در طول تاریخ ، شکلات یک نوشیدنی مورد احترام اما تلخ بود ، و نه یک ماده شیرین و خوراکی ، بله نوشیدنی زیرا که از شکلات برای ساخت نوشیدنی‌ای که معنی اسمش آب تلخ بوده استفاده می‌شده است.

کاریز

چگونگی ساخته شدن شکلات

شکلات از میوه درختان گرمسیری کاکائو تهیه می‌شود که بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است. میوه‌ها غلاف نامیده می‌شوند و هر غلاف حاوی حدود 40 دانه کاکائو است.

دانه‌ها خشک شده و بو داده می‌شوند تا دانه‌های کاکائو ایجاد شود. دقیقاً مشخص نیست که چه زمانی کاکائو به صحنه آمد یا چه کسی آن را اختراع کرده است.

اما به گفته هایز لاویس ، متصدی هنرهای فرهنگی موزه ملی اسمیتسونیان هند ، گلدان‌ها و ظروف اولمک باستان از حدود سال 1500 پیش از میلاد با اثری از تئوبرومین ، یک ترکیب تحریک کننده موجود در شکلات و چای ، کشف شد.

دانه درخت کاکائو مزه بسیار تلخی دارد و حتما باید جوشانده شود تا طعمش تغییر یابد.

آزتک‌ها تحسین شکلات را به سطح دیگری رساندند ، اعتقاد داشتند که خدایانشان به آن‌ها درخت کاکائو را داده‌اند.

آن‌ها مانند مایاها از تهیه نوشیدنی‌های شکلاتی گرم و سرد و ادویه‌دار کافئین دار در ظروف تزئین شده لذت می‌بردند ، اما از دانه کاکائو به عنوان ارز برای خرید مواد غذایی و کالاهای دیگر نیز استفاده می‌کردند.

در فرهنگ آزتک ، دانه‌های کاکائو با ارزش‌تر از طلا قلمداد می‌شدند. شکلات آزتک بیشتر یک اسراف در طبقه بالا بود ، اگرچه طبقات پایین گاهی در عروسی‌ها یا جشن‌های دیگر از آن لذت می‌بردند

 

 

کاریز

 

پیدایش شکلات در آمریکا و اروپا

کاکائو بومی آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و مکزیک است و حداقل به مدت 3 هزار سال در این منطقه کشت می‌شده‌است.
مدارک باستان‌شناسی حاکی از کشت و استفاده خوراکی از این ماده در هندوراس در حدود ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است.

در طول جنگ انقلابی ، شکلات به عنوان جیره غذایی در اختیار ارتش قرار می‌گرفت و گاهی به عنوان پول به سربازان داده می‌شد.

شکلات در طول جنگ جهانی دوم نیز به عنوان جیره غذایی به سربازان ارائه می‌شد.

کاریز-تور

گزارش‌های متناقضی درباره زمان ورود شکلات به اروپا وجود دارد ، اگرچه توافق شده است که ابتدا وارد اسپانیا شود اما برای اولین بار فاتحان اسپانیایی دانه های کاکائو را از آمریکا به اروپا بردند.

یک داستان می‌گوید کریستوفر کلمب پس از رهگیری یک کشتی تجاری در سفر به آمریکا ، دانه‌های کاکائو را کشف کرد و دانه‌ها را در سال 1502 با خود به اسپانیا آورد.

در داستان دیگر آمده است که هرتان کورتس ، فاتح اسپانیایی ، توسط آزتک‌های دادگاه مونتزوما به شکلات معرفی شد.

داستان سوم ادعا می‌کند که خزانه دارانی که در سال 1544 مایاهای گواتمالایی را به فیلیپ دوم اسپانیا تقدیم کردند ، دانه‌های کاکائو را نیز به عنوان هدیه به همراه آوردند.

مهم نیست که شکلات به اسپانیا چگونه برسد ، در اواخر سال 1500 میلادی این امر مورد علاقه بسیار زیاد دادگاه اسپانیا بود و اسپانیا از سال 1585 واردات شکلات را آغاز کرد.

همانطور که سایر کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و فرانسه از مناطقی از آمریکای مرکزی بازدید کردند ، آن‌ها نیز یاد گرفتند کاکائو و شکلات را به کشورهای چشم انداز خود برگرداند.

به زودی ، شیدایی شکلات به سراسر اروپا گسترش یافت. با تقاضای زیاد برای شکلات ، مزارع شکلات به وجود آمد ، که توسط هزاران نفر روی آن کار می‌شد.

مزاج اروپایی با دستورالعمل سنتی نوشیدنی شکلاتی آزتک راضی نبودند. آن‌ها انواع مختلف شکلات داغ خود را با شکر نیشکر ، دارچین و سایر ادویه ها و طعم دهنده‌های رایج تهیه کردند.

خانه‌های شکلاتی شیک برای ثروتمندان در سراسر لندن ، آمستردام و دیگر شهرهای اروپا به وجود آمد.

کاریز


دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید