اربیل-عراق-کاریز

جاذبه‌های اربیل عراق

اربیل از مدت‌ها قبل یک مرکز تجاری مهم بوده و از جاده‌های جنوبی به عراق عربی و خارج از کشور به ترکیه ، ایران و سوریه می‌رسد.

جاده معروف همیلتون که تحت سلطه انگلیس در سال  1928 توسط آرچیبالد ام. همیلتون احداث شد از اربیل از طریق کوه‌ها و دره‌های شمال شرقی به مرز ایران می‌رسد.

در مقاله قبلی کاریز به طور کامل این شهر که جزء امن‌ترین شهرهای عراق و جهان است را معرفی نمودیم در مقاله امروز شما را با جاذبه‌های شهر اربیل آشنا می‌کنیم تا در تور اربیل بتوانید از آن‌ها دیدن نمائید.

اربیل-عراق-کاریز

ارگ اربیل     Citadel of Erbil

ردپای زیبایی‌های کلاسیک را می‌توان در ارگ اربیل ملاحظه کرد.

ساختمان‌های ارگ در ارتفاع ۲۵ تا ۳۵ متری از مناطق اطراف خود و بر روی تپه‌ای بیضی شکل به نام ماهور با مساحت ۱۰۲ هزار متر مربع قرار گرفته‌اند.

از مهم‌ترین جاذبه‌های این ارگ می‌توان به یک مسجد باستانی، یک حمام عمومی، مغازه‌ی سوغات و عتیقه‌فروشی، موزه‌ی منسوجات کردی و چشم‌اندازهای باشکوهی از شهر اشاره کرد.

ارگ اربیل ، که با نام محلی  قلات (کردی: قەڵای ھەولێر Qelay Hewlêr) شناخته می‌شود یک تپه اشغال شده در مرکز تاریخی شهر اربیل در منطقه کردستان عراق است.

این ارگ از 21 ژوئن 2014 در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

اولین شواهد برای اشغال تپه ارگ مربوط به هزاره 5 قبل از میلاد و احتمالاً پیش از آن و حتی به دوره نوسنگی نیز می‌رسد.

این ارگ برای اولین بار در منابع تاریخی در الواح ابلا در حدود 2300 سال قبل از میلاد مسیح ظاهر می‌شود و از اهمیت ویژه‌ای در دوره نئوشور برخوردار است.

در دوره ساسانیان و خلافت عباسی ، اربیل مرکز مهمی برای مسیحیت بود. پس از تصرف ارگ توسط مغولان در سال 1258 ، از اهمیت اربیل کاسته شد.

در طول قرن 20 ، ساختار شهری به طور قابل توجهی اصلاح شد ، در نتیجه تعدادی از خانه‌ها و ساختمان های عمومی تخریب شدند.

سرانجام در سال 2007 ، کمیسیون عالی احیای ارگ اربیل (HCECR) برای نظارت بر مرمت ارگ تشکیل شد.

اربیل-عراق-کاریز

پارک سامی عبدالرحمن  Sami Abdulrahman Park

اکنون پارک بزرگ سامی عبدالرحمن ، بزرگترین منطقه سبز در اربیل ، در محل یکی از بازداشتگاه‌های بدنام صدام حسین در سال 2006 ساخته شده است.

این پارک 200 هکتاری شامل یک دریاچه ، باغ گل رز ، پیست دویدن ، دیوار کوهنوردی ، رستوران و همچنین یادبود شهدای شهر است.

این مکان همچنین محل نمایشگاه بین المللی اربیل ، کتابخانه عمومی زیتون و چندین زمین بازی کودکان است.

این پارک در خیابان 60 متری قسمت غربی اربیل ، روبروی پارلمان اقلیم کردستان واقع شده است. ورودی دیگر پارک دقیقاً روبروی هتل دیوان قرار دارد.

پارک سامی عبدالرحمن مانند تمام پارک‌های کردستان عراق به صورت رایگان قابل دسترسی است.

اربیل-عراق-کاریز

 پارک شنادر  Shanadar Park

پارک شنادر در جنوب ارگ ​​اربیل ، پشت مسجد الصواف قرار دارد. این بنا با طراحی مدرن ساخته شده است و شامل چندین منطقه بازی برای کودکان است.

یک سالن برای نمایشگاه‌های هنری محلی ساخته شده به شکل غار مشهور شنادار در مرکز پارک واقع شده است. پارک شنادار از خیابان‌های شلوغ و ازدحام جمعیت یک گرایش سبز ارائه می‌دهد.

در پارک آرام روی نیمکت‌های سایه دار استراحت کنید و آرام شوید و یا برای صرف یک نوشیدنی و وعده غذایی تازه به یکی از رستوران‌ها و کافه‌های پارک بروید.

از باغ‌های نگهداری شده شامل انواع گونه‌های گیاهی و دریاچه کوچک تمیز در وسط آن لذت ببرید.

به گالری هنری در محل بروید ، جایی که می‌توانید با هنرمندان محلی آشنا شوید و کارهای آن‌ها را تحسین کنید.

اربیل-عراق-کاریز

 موزه تمدن اربیل   Erbil Civilization Museum

موزه تمدن اربیل در مرکز شهر روبروی تالار شهر واقع شده است و به سه بخش تاریخی تقسیم شده است.

اشیا عتیقه با توجه به دوره‌هایی که از دوره‌های باستان تا سنین بالا آغاز می‌شود ، به نمایش گذاشته می‌شوند قدمت برخی از اشیا به 5.000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

این موزه الگوها و شیوه‌های زندگی در کردستان و عراق را منعکس می‌کند.

یک کتابخانه غنی در مجاورت موزه قرار دارد. این کتابخانه از معتبرترین و تاریخی‌ترین کتابخانه‌های شهر به حساب می‌آید.

اربیل-عراق-کاریز

 مسجد جلیل خیاط   Jalil Khayat Mosque

مسجد جلیل خیاط که از لحاظ سبک شبیه مسجد محمد علی در قاهره و مسجد کبود در استانبول است ، پس از سال‌ها ساخت در 19 ژانویه 2007 در اربیل افتتاح شد.

جلیل خیاط ، یکی از معروف‌ترین و ثروتمندترین افراد در اربیل ، این مسجد را ساخته است. پسران وی پس از درگذشت خیاط در سال 2005 با افتخار این پروژه را به دست گرفتند.

حاجی دارا ، یکی از فرزندان خیاط ، ابراز خوشحالی کرد که می‌توانند این “پروژه خیریه” را به سرانجام برسانند و شاهد اولین مولود در مسجد جدید خود باشند.

این مسجد در زمینی به مساحت 15000 متر مربع در مرکز اربیل ساخته شده است. این مسجد دارای سالن بزرگ 1200 متر مربعی و با 45 متر ارتفاع است که حدود 1500 تا 2000 نفر را در خود جای می‌دهد.

در کنار آن ، سالن کوچکتری برای نماز در روزهای عادی ساخته شده است. برای نماز جمعه یا در طول مراسم خاص مذهبی ، سالن بزرگ پذیرای مردان است و سالن کوچکتر برای زنان باز می‌شود.

این مسجد دارای تزئینات خارجی و داخلی است. دیوارها از آجر ساخته شده‌اند. سقف فوقانی از چندین گنبد تشکیل شده است که در بالای آن گنبد بزرگتری قرار دارد.

دو مناره حدود 65 متری در کنار مسجد برافراشته شده است و از هر گوشه‌ای از اربیل قابل مشاهده است.

اربیل-عراق-کاریز

آبشار گلی علی بک  Gali Ali Bag

Gali Ali Bag ، که به عنوان بلندترین آبشار در خاورمیانه شناخته می‌شود ، با فاصله سه ساعت رانندگی با گرد و غبار اما با منظر کوهستانی زیبا و چشمگیر از اربیل قرار دارد ، و یک استراحتگاه کوهستانی است که در تقاطع دو رشته کوه  زنجیره کورک در شمال و زنجیره برادوست در غرب ، و دو رودخانه ، راواندوز سیداکان و خلیفان جای گرفته است.

مناظر خیره‌کننده اطراف آبشارها مدت‌هاست که محبوبیت این منطقه را به عنوان یک مکان برای پیک نیک تضمین کرده است و امروز این تفریحگاه در کنار آب و کافه‌های تراس و غذاخوری‌های آن با استقبال گرم و ازیادی رو به رو هستند.

در طول ماه‌های طولانی تابستان ، گردشگران از سراسر عراق را می‌توان در این آبشارهای محبوب یافت.

اربیل-عراق-کاریز

معرفی اربیل عراق – امن‌ترین شهر در کشور عراق

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید