حقایق جالب درباره کلیسا سکره‌ کور دو مونمارتر فرانسه

حقایق جالب درباره کلیسا سکره‌ کور دو مونمارتر فرانسه

کلیسا سکره‌ کور دو مونمارتر، یکی از بناهای برجسته پاریس به شمار می‌رود و بر فراز شهر زیبای نور قرار دارد. کلیسا دو مونمارتر 85 متر طول، 35 متر عرض و 83 متر ارتفاع دارد. گنبد آن 55 متر ارتفاع و 16 متر قطر دارد و منظره‌ای از پاریس تا 200 متر را به نمایش می‌گذارد که تا زمان ساخت برج ایفل، مرتفع‌ترین گنبد پاریس به شمار می‌رفت؛ بنابراین بدیهی است که نباید بازدید از آن را در تور فرانسه از دست دهید.

این کلیسا سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. بسیاری از گردشگران به کلیسا مونمارتر می‌آیند تا خود را وقف خدا کنند و البته زیبایی های معماری آن را تحسین و همچنین از مناظر خیره‌کننده پاریس دیدن کنند. تا انتهای این مطلب با مجله گردشگری کاریز همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره کلیسا سکره‌ کور دو مونمارتر بدانید به شما بگوییم.

1. کلیسا سکره‌ کور دو مونمارتر دومین کلیسای پربازدید پاریس است

کلیسا سکره‌ کور دو مونمارتر دومین کلیسای پربازدید پاریس است

کلیسا سکره‌ کور دو مونمارتر علیرغم این که جوان‌ترین کلیسای پاریس است، به عنوان دومین کلیسای پربازدید در شهر شهرت پیدا کرده است. این کلیسا سالانه پذیرای حدود 10 میلیون بازدید کننده است که تنها پس از کلیسای جامع معروف نوتردام (قبل از بسته شدن آن به دلیل آتش‌سوزی) در رتبه دوم قرار می‌گیرد. دلایل متعددی وجود دارد که کلیسا دو مونمارتر تا این حد محبوب است، از جمله: موقعیت استراتژیک، معماری شگفت‌انگیز و منظره تماشایی اطراف آن.

2. موقعیت مکانی کلیسا قبلاً مکانی برای بت‌پرستی بود

اگرچه طرح معماری کلیسا سکره‌ کور دو مونمارتر در سال 1870 ارائه شد، مکانی که در آن قرار دارد مدت‌ها مکانی برای بت‌پرستی بوده است. گفته می‌شد که ارتفاع زیاد این تپه باعث می‌شد مؤمنان احساس نزدیکی به بهشت کنند.مدتها قبل از این که مسیحیت حتی راه خود را به اروپا برساند، تپه مونمارته مکانی مقدس برای مشرکان بود. سپس پس از حمله رومی ها به پاریس، معابد را به دو خدای عطارد و مریخ اختصاص دادند. تنها پس از پذیرش مسیحیت توسط امپراتوری روم بود که این تپه به خانه کلیساهای مختلف تبدیل شد.

3. نام کلیسا به احترام سنت دنیس انتخاب شد

نام کلیسا به احترام سنت دنیس انتخاب شد

نام مونمارتر در لغت به معنای “کوه شهدا” است. این نام برای احترام به شهید سنت دنیس، که اتفاقاً اولین اسقف و حامی مقدس پاریس نیز بود، نامگذاری شد. طبق افسانه، سنت دنیس و همراهانش، روستیکه و الوتر در آنجا توسط رومیان سر بریده شدند. اما پس از اعدام، سنت دنیس به سادگی سر بریده خود را برداشت و در حالی که خطبه‌ای در مورد توبه ارائه می‌کرد، از دنیا رفت. با این حال، خود سنت دنیس روی تپه دفن نشده؛ در عوض، او را در مکانی دفن کردند که جسدش از راه رفتن بازماند و مرده به زمین افتاد. امروزه، زیارتگاه کوچکی به نام St. Denys-la-Chapelle ساخته شده که بعداً به کلیسای سنت دنیس گسترش یافت.

4. مکان این کلیسا، دومین نقطه مرتفع شهر است

آیا می‌دانستید که مکان کلیسا سکره‌ کور دو مونمارتر دومین نقطه مرتفع پاریس است؟ این کلیسا که در ارتفاع 213 متری از سطح دریا قرار دارد، پس از برج نمادین ایفل که 300 متر ارتفاع دارد، دومین کلیسا است. به همین دلیل بسیاری از مردم نه‌تنها برای تحسین معماری آن بلکه برای تماشای منظره تماشایی از آن به این کلیسا می‌آیند. حتی در پایین این کلیسا می‌توانید نقطه دید عالی داشته باشید. با این حال، اگر برای آن انرژی دارید، در بالا رفتن از گنبد کلیسا و دیدن بهترین مناظر پاریس تردید نکنید.

5. بودجه ساخت آن توسط کلیسای سرتاسر فرانسه تأمین شد

بودجه ساخت آن توسط کلیسای سرتاسر فرانسه تأمین شد

هزینه ساخت کلیسا سکره‌ کور دو مونمارتر توسط پاریسی ها، کمک‌های مالی خصوصی و کلیساهای مختلف در سراسر فرانسه تأمین شد. هزینه ساخت و ساز این کلیسا کمتر از 7 میلیون فرانک بوده است. اما نکته قابل توجه این است که دلیل طولانی شدن ساخت کلیسا این بود که زمان زیادی برای جمع‌آوری کمک مالی صرف شد؛ اما به نشانه قدردانی، نام افراد سخاوتمندی که بودجه ساخت آن را تأمین کردند، روی دیوارهای کلیسا با حکاکی جاودانه شده است.

6. ساخت و ساز کلیسا نزدیک به 39 سال طول کشید

کلیسا سکره‌ کور دو مونمارتر قطعاً در یک شب ساخته نشده است. ساخت و ساز کلیسا سکره‌ کور دو مونمارتر در سال 1875 آغاز شد و در سال 1914 به پایان رسید. متأسفانه، به دلیل جنگ جهانی اول، کلیسا مونمارتر بلافاصله پس از اتمام ساخت آن قابل تقدیس نشد. این کلیسا پس از پایان جنگ در سال 1919 تقدیس شد.

7. هفت معمار در ساخت کلیسا کمک کردند

هفت معمار در ساخت کلیسا کمک کردند

با توجه به این واقعیت که ساخت کلیسا سکره‌ کور دو مونمارتر 39 سال به طول انجامید، جای تعجب نیست که به کمک بیش از یک معمار نیاز داشته باشد. معمار اصلی این پروژه پل آبادی بود که در بین 77 معمار دیگر برنده مناقصه شد. متأسفانه، عبادی در سال 1884 درگذشت، مدتها قبل از این که ساخت کلیسا تکمیل شود. بنابراین، 6 معمار دیگر به مرور زمان وارد عمل شدند تا کار خارق العاده او را به پایان برسانند.

8. کلیسا دو مونمارتر دارای سبک معماری رومی-بیزانسی است

کلیسا سکره‌ کور دو مونمارتر دارای سبک معماری منحصر به فرد سبک رومی-بیزانسی است که در میان کلیساهای دیگر از دوره خود منحصر به فرد است. این امر به دلیل شیفتگی پل آبادی به زیبایی‌شناسی رومی-بیزانسی بود. نتیجه یک طراحی باشکوه اما نه بیش از حد منحط بود که هنوز هم بازدیدکنندگان را تا به امروز شگفت‌زده می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید