کلیسای جامع تولدو

حقایق جالب درباره کلیسای جامع تولدو اسپانیا

کلیسای جامع تولدو در اسپانیا واقع شده است. این کلیسا یک نمونه ایده آل از سبک معماری رایج اروپایی در قرن سیزدهم است و اغلب به عنوان غنی‌ترین کلیسای جامع تولدو شناخته می‌شود. به همین دلیل است که بهتر است در تور اسپانیا بازدید از این کلیسا زیبا را نیز از قلم نیندازید. کلیسای تولدو یکی از دو کلیسای جامع دیگر، بورگوس و لئون است که تحسین معماری عالی گوتیک در اسپانیا را برانگیخته است.

قبل از این که کلیسای تولدو ساخته شود، به عنوان یک مسجد کوچکتر وجود داشت. تولدو به مدت 370 سال عمدتاً توسط اعراب و اروپاییان مسلمان معروف به مورها اشغال شد. این شهر با اقتباس از طرح‌های شهری مذهبی به یک شهر اسلامی تبدیل و ساختارهایی مانند مسجد باب‌المردوم در آن ساخته شد.

این آلفونسو ششم، پادشاه کاستیل و لئون بود که تولدو را به طور مسالمت‌آمیز از رهبری یحیی دوم القادر پس گرفت و پس از آن مسیحیت بر لئون و تولدو تسلط یافت. سپس یک کلیسای جامع در مجاورت مسجد بزرگ تولدو ساخته شد. این دو ساختمان تا قرن سیزدهم با هم وجود داشتند و بعدها کلیسای جامع به شکل امروزی تغییر یافت. تا انتهای این مطلب با مجله گردشگری کاریز همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره کلیسای جامع تولدو بدانید به شما بگوییم.

1. ساخت کلیسای جامع اولیه باعث اعدام کارگران آن شد

ساخت کلیسای جامع اولیه باعث اعدام کارگران آن شد

وقتی آلفونسو ششم از تصرف اجباری مسجد بزرگ تولدو توسط همسرش و اسقف اعظم شهر مطلع گشت، خشمگین شد. آن دو در مورد تبعید دین اسلام قاطع بودند و یک محراب موقت برای اخراج قوانین اسلامی نصب کردند. آلفونسو علیه افرادی که در اقدامات اسلامی شرکت داشتند اقدام و دستور اعدام آنها را صادر کرد. ابو ولید، مذاکره‌کننده اسلامی، به پادشاه مراجعه کرد تا از کارگران درخواست رحمت کند و به خشونت در تولدو پایان دهد. غصب مسیحیان توسط مسلمانان پذیرفته و صلح برقرار شد. به افتخار تلاش ولید، ستونی در کلیسای اصلی مجسمه او را بر روی خود دارد.

2. طراحی مجدد کلیسای جامع تولدو توسط اسقف اعظم آن پیش بینی شده بود

در سال 1209، رودریگو ژیمنز به عنوان اسقف تولدو انتخاب شد. پس از اقامت در شهر، مصمم به توسعه و طراحی مجدد کلیسای جامع موجود شد. فضای کلیسای جامع تولدو کافی بود، اما سقف کم ارتفاع، ساختمان قدیمی و فضای داخلی پر سر و صدا بود که او را به تجدید نظر در ساختار کلیسا سوق داد.

علاوه بر این، رودریگو احساس کرد که وضعیت کلیسای جامع با ظاهر فیزیکی آن مطابقت ندارد. سایر بناهای مذهبی هم ردیف دارای ساختارهای باشکوه‌تری بودند. در آن زمان، معماری گوتیک طرح رایج بود و کلیسای جامع ویژگی‌های آن را پذیرفت.

3. سبک معماری کلیسای جامع تولدو از کلیسای سنت دنیس در پاریس الهام گرفته شده است

معماری گوتیک در فرانسه سرچشمه گرفت و کلیسای سنت دنیس اولین ساختمانی بود که عناصر آن را در اروپا به کار گرفت. محبوبیت آن افزایش یافت و در دهه 1400، کلیساهای جامع در بورگوس ویژگی‌های گوتیک را در ساخت خود به کار گرفتند.

اسقف اصلی تولدو در فرانسه تحصیل‌کرده بود و این سبک خاص را تحسین می‌کرد. نظرات پادشاه فردیناند سوم مورد حمایت بیشتری قرار گرفت و بازسازی کلیسای جامع تولدو در قرن سیزدهم آغاز شد.

 

4. مشخص نیست معمار کلیسای جامع در تولدو چه کسی است

معمار کلیسای جامع در تولدو

در تاریخ تولدو تصور می‌شد که پترو پتری معمار اصلی کلیسای جامع بوده است. او در باسیلیکا به خاک سپرده شد و روی سنگ قبرش او را به عنوان استاد معمار معرفی کردند. با این حال، این امر غیرممکن به نظر می‌رسید زیرا پتری در زمان شروع ساخت کلیسای جامع تولدو برای یک معمار بسیار جوان بود.

در دهه 1950 بود که منابع دیگری از شواهد مبنی بر این که استاد کلیسای جامع یک سنگ تراش فرانسوی است ظاهر شد. طبق منابع، اسقف Ximenez de Rada از استاد مارتین خواسته شد تا ساخت مری مقدس تولدو را بر عهده بگیرد.

5. ساخت کلیسا نزدیک به سه قرن طول کشید تا تکمیل شود

کار بر روی کلیسای جامع تولدو در سال 1222 زمانی که پادشاه فردیناند سوم فرمانروای کاستیل و تولدو بود آغاز شد. این بنا به صورت مرحله‌ای ساخته شد و در سال 1493 با کمک متخصصان فرانسوی تکمیل شد. ساخت سازه گوتیک یکی از مواردی بود که نیاز به کار ماهرانه و بودجه کافی داشت. این موارد نقش اساسی در طولانی شدن زمان برای تکمیل ساختمان ایفا کردند.

6. کلیسای جامع تولدو جنبه‌های طراحی قابل توجهی دارد

ترکیب یکپارچه از سبک و سقف‌های قوسی پیچیده چیزی است که طراحی کلیسای جامع تولدو را برجسته می‌کند. علاوه بر این، انعکاس پرتوهای خورشید از پنجره‌های رنگی، شبستان‌های آن را با مجموعه‌ای از رنگ‌ها روشن و خیره‌کننده می‌کند.

کلیسای جامع به ویژه از صنعتگران مسیحی برای اعمال نقوش و زیورآلات اسلیمی استفاده کرد. همچنین گفته می‌شود که طاق‌های چند لوبی که در گالری داخلی آن به کار رفته از مسجد بزرگ قرطبه سرچشمه گرفته است.

7. نمای داخلی و خارجی کلیسای جامع تولدو موضوع خاصی دارد

نمای بیرونی کلیسای جامع تولدو دارای نمادهای جالب با 6 آرشیوولت درست در پورتال مرکزی است. مجسمه‌سازان نمایشی از شخصیت‌های کتاب مقدس مانند مسیح منجی، رسولان، مریم مقدس و دیگر داستان‌های کتاب مقدس را به نمایش گذاشته‌اند.

بالای ورودی اصلی کلیسای جامع، مجسمه حضرت مریم قرار دارد که لباس‌های مذهبی را به سنت ایلدفونسو، اسقف شهری در قرن هفتم نشان می‌دهد. این موضوع خاص در نقاشی‌های داخلی سازه نیز دیده می‌شود.

8. قدیمی ترین ورودی کلیسای جامع نام‌های متعددی دارد

قدیمی ترین ورودی کلیسای جامع

کلیسای جامع تولدو در مجموع دارای 7 درگاه است که ورودی ساعت، قدیمی ترین آنهاست. این ورودی در ضلع شمالی واقع شده و دارای بیشترین تنوع نام است.

این دروازه به دلیل خیابان مجاور آن، ورودی چاپینریا نامیده می‌شود. همچنین به عنوان ورودی نمایشگاه نیز شناخته می‌شود زیرا به طور رسمی در جشن نمایشگاه خیابانی افتتاح شد. شمایل نگاری آن همچنین سه نام دیگر را به خود اختصاص داده است: پورودی ال اولاس، ورودی پادشاهان و ورودی پسر گمشده.

9. نمای اصلی آن دارای سه درگاه است

نمای اصلی کلیسای جامع تولدو دارای سه ورودی به نام‌های درگاه قضاوت آخر، درگاه بخشش و درگاه جهنم است. ورودی آخرین قضاوت قدیمی ترین ورودی در میان این سه دروازه است. نمادهای آن نمایشی از روز داوری است که در کتاب مکاشفه به تصویر کشیده شده است.

 

ورودی بخشش که در مرکز قرار دارد آخرین موردی بود که تکمیل شد. این ورودی قبلاً به عنوان نمایش فیزیکی بخشش گناه برای کسانی که توبه می‌کردند استفاده می‌شد. اکنون فقط در مناسبت‌های خاص مانند تقدیس اسقف اعظم جدید باز است.

برخلاف دو مورد دیگر، ورودی جهنم تنها از کنده کاری‌های گلدار به عنوان تزئین خود استفاده کرده و برای راهپیمایی یکشنبه نخل حفظ شده است.

10. کلیسای گنج در کلیسای جامع تولدو دارای برجسته‌ترین نمونه گلدوزی در اسپانیا است

در سال 1100، اولین شخصیت ویرجن دل ساگراریو وارد کلیسای جامع شد. او نماد نمادین کلیسای جامع شد. گلدوزی‌هایی که با سنگ‌های قیمتی، مروارید و طلا پوشانده شده‌اند، در نمازخانه گنج‌ها نگهداری می‌شوند.

جدای از آن، کلیسای کوچک گنجینه‌های کلیسای جامع مانند آثار، لباس و اشیاء مذهبی را در خود جای داده است. همچنین دارای دو کنده‌کاری روی چوب از مورد احترام‌ترین شخصیت دین مسیحیت، سنت فرانسیس آسیزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید