کاریز

روز ملی کشور فرانسه – روز باستیل

روز ملی فرانسه یا «روز باستیل» (Bastille Day) در چهاردهم جولای که مصادف با بیست و سوم تیر ماه است هر سال برگزار می‌شود و یکی از مهمترین مراسم‌های ملی کشور فرانسه می‌باشد. به این روز فرانسوی‌ها له فیته نشنال (La Fete Nationale) نیز می‌گویند.

در این مقاله کاریز سعی داریم شما را با پیشینه و مراسمات این روز ملی در فرانسه آشنا کنیم تا بتوانید در تور فرانسه کاریز شاهد آن باشید.

درصبح این روز با به صدا در آمدن زنگ کلیساها یا شلیک رسمی تفنگ‌ها یک رژه‌ی نظامی بزرگ در پاریس برپا می‌شود که نیروهای واحدهای مختلف از دانشجویان دانشکده افسری تا نیروی دریایی و لژیون خارجی فرانسه در این رژه شرکت می‌کنند، هواپیماهای نظامی نیز در حین رژه بر بالای مسیر پرواز می‌کند.

همچنین رئیس جمهور فرانسه رژه را افتتاح می‌کند و در کنار صف سربازان و هزاران نفر از مردم حاضر خواهد بود و همه شرکت‌کنندگان در این رژه، مشعل به دست می‌گیرند و شعار زنده باد فرانسه سر می‌دهند.

قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین رژه نظامی منظم  در این روز در خیابان شانزه لیزه، از سمت طاق پیروزی به میدان کنکورد انجام می‌شود.

در ادامه این روز ناهار روز ملی صرف می‌شود و سپس مردم به بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلف می‌پردازند. در انتهای روز، مراسم با پایکوبی و آتش‌بازی به اتمام می‌رسد.

روز باستیل، یکی از روزهای تعطیلی رسمی در کشور فرانسه است. مدارس، نهادهای دولتی و بانک‌ها در این روز تعطیل هستند، ولی رستوران‌ها و بارها برای پذیرایی از عموم تا ساعات پایانی روز باز هستند.

 

 

کاریز

 

تاریخچه روز ملی فرانسه

باستیل نام زندان و قلعه‌ای قرون وسطایی در پاریس است. زندانیان سیاسی غالباً مانند شهروندانی که توسط مقامات برای محاکمه بازداشت می‌شدند ، در آنجا نگهداری می‌شدند.

برخی از زندانیان به دستور مستقیم شاه نگهداری می‌شدند ، و از این رو درخواست تجدیدنظری نبود. اگرچه در اواخر قرن هجدهم از آن استفاده کمی می‌شد و قرار بود که تخریب شود ، باستیل نماد حکومت خشن سلطنت بوربن بود.

در طی ناآرامی‌های سال 1789 ، در 14 ژوئیه ، جمعیتی برای خواستار اسلحه و مهمات ذخیره شده در آنجا به باستیل نزدیک شدند ، و هنگامی که نیروهای محافظ سازه مقاومت کردند ، مهاجمان زندان را تصرف کردند و هفت زندانی را که در آنجا بودند ، آزاد کردند.

تصرف باستیل آغاز انقلاب فرانسه را نشان می‌داد و بدین ترتیب به نمادی از پایان رژیم اقتصادی تبدیل شد. این حرکت سرآغازی مهم برای انقلاب فرانسه بود و فتح این زندان قدرت مطلق لوئی شانزدهم را دچار تزلزل کرد.

در ۱۴ جولای ۱۷۹۰ «فستیوال فدراسیون» (Festival of the Federation) برگزار شد که راهی برای جشن گرفتن استقرار سلطنت مشروطه در فرانسه بود. سپس در ۱۴ جولای ۱۸۷۹، این جشن‌ها شکل رسمی‌تری به خود گرفتند که شامل یک مراسم نظامی در «لونشام» (Longchamp) و برپایی جشن و سرور در سراسر کشور می‌شد.

در سال ۱۸۸۰، سیاستمداری به نام «بانژمان راسپَیل» (Benjamin Raspail) پیشنهاد کرد تا ۱۴ جولای را به عنوان تعطیلات رسمی فرانسه در نظر بگیرند. این قانون را در همان سال تصویب کردند و روز باستیل برای اولین بار در سال ۱۸۸۰ تعطیل عمومی شد.

کاریز

برگزاری جشن‌های روز ملی فرانسه در دوران کرونا

مراسم روز ملی فرانسه در تاریخ ۱۴ ژوئیه 2020 با شیوع بیماری کووید-۱۹ همراه بوده است که همین امر باعث شد تا این مراسم با سال‌های گذشته تفاوت داشته باشد.

از جمله مراسمات در نظر گرفته در دوران کرونایی برای این جشن ملی این بوده است که از کسانی که در مبارزه با ویروس کرونا نقش داشتند، به صورت ویژه تقدیر به عمل آید. رانندگان آمبولانس، پزشکان، پرستاران، پستچی‌ها همه در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفته بودند.

همچنین محدودیت‌هایی هم برای شهروندان عادی در نظر گرفته شده بود که از تجمع آنها جلوگیری می‌کرد و آن‌ها نتوانستند از کسانی که در مبارزه با ویروس کرونا نقش پررنگی داشتند تقدیر کنند و به آنها ادای احترام نمایند.

 

کاریز

 

برگزاری جشن‌های روز ملی فرانسه در کشورهای دیگر

روز باستیل نه تنها در فرانسه بلکه در کشورهایی که قبلا مستعمره فرانسه نیز بوده‌اند جشن گرفته می‌شود.

علاوه بر این روز باستیل در همه جوامع فرانسوی در سراسر جهان جشن گرفته ‌می‌شود که از جمله آن‌ها ایالات متحده آمریکا در «میلواکی» (Milwaukee)، «مینیاپولیس» (Minneapolis)، نیویورک، فیلادلفیا، سان‌فرانسیسکو و سیاتل نیز گرفته تا فستیوال‌هایی از فرهنگ فرانسوی در «فرانسهوک» (Franschhoek)  آفریقای جنوبی و مجارستان هستند.

 

 

کاریز

روز ملی کشور نروژ

روز ملی کشور بلژیک

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید