آژانس کاریز

جنگل‌های آمازون

جنگل بارانی آمازون ، جنگل بارانی گرمسیری و بزرگ حوضه رود آمازون و انشعابات آن در شمال آمریکای جنوبی مساحتی6.000.000 کیلومتر مربع را شامل می‌شود.

این جنگل‌ها حدود 40 درصد از کل مساحت برزیل را شامل می‌شوند ، از شمال به کوه‌های کوهستانی گویان ، از غرب به کوه‌های آند ، از جنوب به فلات مرکزی برزیل و از شرق به اقیانوس اطلس محدود می‌شود.

جنگل‌های بارانی آمازون مدت‌هاست که به عنوان مخزن خدمات اکولوژیکی نه تنها برای قبایل و جوامع محلی ، بلکه برای بقیه جهان نیز شناخته می‌شود. همچنین این تنها جنگل بارانی است که از نظر اندازه و تنوع باقی مانده است.

اما با سوختن جنگل‌ها و گرم شدن کره زمین ، تأثیر جنگل زدایی آمازون همچنان روندهای زیست محیطی شکننده‌ای را که طی میلیون ها سال تصفیه شده‌اند به تدریج برطرف می‌کند.

آژانس کاریز

حوضه آمازون

آمازون بزرگترین حوضه رودخانه در جهان است و جنگل آن از اقیانوس اطلس در شرق تا خط درختان آند در غرب گسترش یافته است.

این جنگل از 320 کیلومتری در امتداد اقیانوس اطلس به کمربندی با پهنای 1900 کیلومتر در جائیکه جلگه‌ها با کوهپایه‌های آند روبرو می‌شوند ، گسترش می‌یابد.

گستردگی زیاد و تداوم بسیار زیاد این جنگل بارانی بازتاب بارندگی زیاد ، رطوبت زیاد و دمای یکنواخت بالا در منطقه است.

آمازون

پوشش‌های گیاهی و حیوانی آمازون

جنگل بارانی آمازون غنی ترین و متنوع ترین مخزن بیولوژیکی جهان است که شامل چندین میلیون گونه حشرات ، گیاهان ، پرندگان و سایر اشکال زندگی است ، که هنوز بسیاری از آن‌ها توسط علم ثبت نشده‌اند.

پوشش گیاهی مجلل طیف گسترده‌ای از درختان را از جمله بسیاری از گونه‌های قاچ ، لور ، نخل و اقاقیا ، و همچنین چوب گل محمدی ، مغز برزیل و درخت لاستیک را شامل می‌شود.

چوب بسیار عالی توسط چوب ماهون و سرو آمازونی تهیه شده است. حیوانات وحشی عمده شامل جگوار ، منت ، تاپیر ، گوزن قرمز ، کاپیبارا و بسیاری از انواع دیگر جوندگان و چندین نوع میمون است.

آژانس کاریز

اقتصاد در آمازون

در مزارع کوچک اطراف آمازون برنج، مانیوک و ذرت کشت می‌شوند. جوت، پنیر نخل و فلفل سیاه از دیگر محصولات تجاری این منطقه هستند. گاوداری‌ها و مراتع مخصوص به آن‌ها موجب پاکسازی اراضی جنگلی در حوزه‌ی آمازون شده‌اند. چراگاه‌ها و مزارع کشت کاکائو ، قهوه و سایر محصولات کشاورزی و تجاری از دیگر عوامل جنگل‌زداریی در این منطقه هستند.

از چوب درختان آمازون برای ساخت عطر، طعم‌دهنده‌ و مواد دارویی استفاده می‌کنند، اما درختان دیگری هم در این منطقه وجود دارند که کالاهای باارزش‌تری تولید می‌کنند. برای مثال، درخت کائوچو که به درخت لاستیکی هم معروف است یکی از دلایل اصلی بهره‌برداری از جنگل‌های آمازون به‌شمار می‌رود.

 

آژانس کاریز

 

چند حقیقت جالب از آمازون

رودخانه‌ی آمازون از ۹ کشور در آمریکای جنوبی ازجمله کلمبیا، ونزوئلا، اکوادور، بولیوی و برزیل عبور می‌کند.

در زیر رودخانه‌ی آمازون یک رود دیگر جریان دارد. نام این رود به افتخار محققی که آن را کشف کرد، حمزه گذاشته شده است. این رودخانه ۴ کیلومتر زیر زمین جریان دارد و تصور می‌شود عرض آن ۴ برابر عرض رودخانه‌ی آمازون باشد.

نابودی جنگل های آمازون از زمان ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو به اندازه ای شدت یافته است که این میزان طی یک سال گذشته (۲۰۲۰-۲۰۱۹) با افزایش ۹.۵ درصدی به بیشترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ رسیده است.

هیئت بین المللی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (IPCC) در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد در صورت روند جنگل زدایی در منطقه آمازون که قطعا به تغییرات آب و هوایی گسترده منجر خواهد شد، شاهد تغییر شکل «آمازونیا به ساوانا» خواهیم بود.

ساوانا نوعی از جنگل های خشک و درختان فاصله دار است که کاملا منتفاوت از جنگل های بارانی بوده و ظرفیت بسیار پایینی در جذب کربن دارند.

جنگل زدایی مهمترین تاثیر مخرب انسان در منطقه آمازون بوده که به طور حتم نه تنها برای آب و هوای این منطقه بلکه برای قاره آمریکا و فراتر از آن جهان تاثیر گذار خواهد بود.

 

آژانس کاریز



       

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید