المپیا

مجسمه زئوس در المپیا

مجسمه زئوس در المپیا توسط مجسمه سازی به نام فیدیاس ساخته شده است. برای تکمیل مجسمه 12 سال از 430 تا 422 قبل از میلاد زمان صرف شده است.

زئوس پادشاه خدایان یونان محسوب می‌شد و این مجسمه باشکوه برای بزرگداشت وی ایجاد شده است. این مجسمه در معبد المپیا قرار گرفت ، زیارتگاهی برای زئوس که هر چهار سال بازی‌های المپیک در آن برگزار می‌شد.

این مجسمه در آتش سوزی در قرن پنجم هجری تخریب شد و باید گفت که  تندیس زئوس در المپیا یکی از شگفت انگیز ترین عجایب هفتگانه قدیمی محسوب می‌شود.

آژانس کاریز

بازی‌های المپیک

در دوران باستان ، یکی از مهم‌ترین فستیوال‌هایی که هر چهار سال یک بار به منظور گرامی‌داشت زئوس پادشاه خدایان برگزار می‌شده است بازی‌های المپیک بوده است.

درست مانند بازی‌های المپیک امروزی، قهرمانان و ورزشکاران از گوشه و کنار دنیا و از سرزمین‌های دور از جمله آسیای صغیر، سوریه، مصر و سیسیل برای برگزاری این رقابت‌ها به المپیا سفر می‌کردند.

بازی‌های المپیک اولین بار در سال ۷۷۶ پیش از میلاد شروع شد. این بازی‌ها در نزدیکی زیارتگاه زئوس که در سواحل غربی یونان و در منطقه‌ای به نام پلوپونز (Peloponnesus) قرار داشت، برگزار می‌شد.

المپیک در سال 392 خورشیدی توسط امپراتور تئودوسیوس اول رم لغو شد. او همچنین احساس کرد که این بازی‌ها یک آیین بت پرستانه است.

آژانس کاریز

حقایق جالب درباره مجسمه زئوس در المپیا

بازی‌های المپیک هر چهار سال یکبار به احترام زئوس برگزار می‌شد. زئوس را “پدر خدایان و انسان‌ها” می‌دانستند. او پادشاه همه خدایان دیگر بود.

مجسمه زئوس در المپیا حدود 42 فوت قد داشت. این مجسمه از یک قاب چوبی ساخته شده و با صفحات عاج و طلا پوشانده شده است.

فیدیاس مجسمه ساز قبلاً مجسمه‌ای مشابه الهه آتنا ساخته بود. مجسمه آتنا برای پارتنون در آتن ساخته شده است. فیدیاس کارگاهی را در غرب معبد در المپیا ایجاد کرد که در آن بیشتر کارهای ساخت مجسمه زئوس را انجام می‌داد.

اندازه مجسمه زئوس به قدری بزرگ بود که اگر زئوس بلند می‌شد ، سر خود را از سقف معبد فرو می‌برد.

مجسمه زئوس در المپیا در آتش سوزی در قرن پنجم میلادی تخریب شد و هیچ نسخه‌ای از آن یافت نشد.

تمام جزئیات مجسمه امروز از تصاویر روی سکه‌ها و توصیفات یونان باستان گرفته شده است.

قاب مجسمه از چوب ساخته شده بود. مجسمه احتیاج به مراقبت ویژه داشت زیرا المپیا مکانی بسیار مرطوب بود و رطوبت می‌توانست به مجسمه آسیب برساند. روغن زیتون به طور منظم به مجسمه زده می شد تا از خراب شدن چوب جلوگیری کند.

دیو کریستوموس که بازدید کننده از مجسمه زئوس در سال 97 بعد از میلاد بود ، این مجسمه را از طلا ، آبنوس ، عاج و سنگ‌های قیمتی توصیف کرد. وی همچنین گفت که تصاویری از حیوانات (مانند نیمه شیر / نیمه مرد ابوالهول) و خدایان یونانی در صندلی حک شده است.

در دست راست زئوس چهره‌ای از الهه پیروزی نایک قرار داشت. در دست چپ خود عصایی داشت که بالای آن عقاب قرار داشت

این مجسمه در اثر زلزله در سال 170 قبل از میلاد آسیب دید اما تعمیر شد. هنگامی که امپراتور کنستانتین در اوایل قرن چهارم میلادی به مسیحیت گروید ، دستور داد که از هر مکان مقدس بت پرستانه ، از جمله مجسمه زئوس در المپیا ، طلا گرفته شود.

یک تئوری بیان می‌کند که یک مجموعه دار هنری یونانی به نام Lausus مجسمه را به قسطنطنیه منتقل کرده است و بخشی از مجموعه خصوصی او شد.

در سال 475 هجری قمری آتش سوزی قسطنطنیه را فرا گرفت و مجسمه منهدم شد. نظریه دیگری بیان می‌کند که مجسمه در سال 425 پس از سوختن هنوز در مکان اصلی خود در معبد المپیک بود.

باستان شناسان کارگاه فیدیاس را در دهه 1950 کشف کردند. آن‌ها در حین کاوش خود ابزاری را یافتند که وی برای خلق مجسمه زئوس در المپیا استفاده کرد.

آژانس کاریز


از عجیب‌ترین سازه‌های جهان چه می‌دانید

لوکس‌ترین هتل‌های آسیا

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید