اولین فانوس دریایی دنیا

یکی از عجایب هفت‌گانه جهان “فانوس اسکندریه” می‌باشد که به عنوان اولین فانوس دریایی دنیا می‌باشد که توجه بسیاری از جهانگردان را به خود جلب نموده است.

فانوس دریایی اسکندریه ، فاروس اسکندریه نیز نامیده می‌شود و یکی از عجایب هفتگانه جهان و مشهورترین فانوس دریایی در دوران باستان است.

این یک پیروزی فناوری بود و کهن الگوی همه فانوس‌های دریایی از آن زمان به بعد است. این فانوس توسط سوستراتوس اف کنیدوس ساخته شده است.

فانوس اسکندریه در اوایل سده سوم قبل از میلاد به دستور فرمانروای وقت مصر در جزیره فاروس و در شهر اسکندریه ساخته شد، ساخت فانوسی دریایی با ابعاد چشمگیر از برنامه‌های اسکندر بود که اَجَل نگذاشت او خود این طرح را اجرایی کند و 23 سال پس از مرگش این فانوس ساخته شد.

آژانس کاریز

هدف ساخت فانوس اسکندریه

فانوس دریایی در جزیره فاروس در بندر اسکندریه ایستاده بود و بیش از 120 متر ارتفاع داشته است. تنها سازه‌های ساخته شده توسط بشر در آن زمان اهرام جیزه بوده‌اند.

هدف از ساخت این سازه بی همتا، راهنمایی کشتی‌های تجاری به سمت بندرگاه اسکندریه مصر بود. افراد زیادی بر این عقیده هستند که علاوه بر راهنمای کشتی‌ها، فانوس اسکندریه کاربردهای دیگری داشته که مهمترین آن‌ها حفاظت از جزیره فاروس بوده، به گونه‌ای که مراقبان فانوس هنگام مشاهده کشتی‌های دشمن نور خورشید را به واسطه آینه‌ای محدب بر روی کشتی متمرکز می‌کردند و آن را آتش می‌زدند.

همچنین محققان در سال 2008 دریافتند که در آن دوره از فانوس اسکندریه به عنوان معیار اندازه گیری (عمودی) استفاده می‌شده که آن را می‌توان اولین واحد دقیق اندازه گیری بر روی کره زمین دانست.

برخی از توصیفات حاکی از آن است که مجسمه عظیمی بر فانوس دریایی غلبه کرده است که احتمالاً اسکندر بزرگ یا بطلمیوس اول سوتر را در قالب خدای خورشید هلیوس نشان می‌دهد.

 

آژانس کاریز

تخریب فانوس بزرگ اسکندریه

باید گفت درباره از بین رفتن این فانوس دو روایت وجود دارد و در اولی آمده است که در سال ۸۵۰ پس از میلاد، پادشاه قسطنطنیه که رقیب بندر اسکندریه محسوب می‌شد، نقشه‌ای برای خلاصی و نابودی این فانوس کشید.

او شایعاتی در بین مردم پخش کرد مبنی بر اینکه گنجینه‌ای ارزشمند زیر فانوس دفن شده است. وقتی خلیفه‌ی قاهره که در آن زمان کنترل اسکندریه را به دست داشت این شایعات را شنید دستور داد تا برای دسترسی به این گنج ارزشمند، برج به پایین کشیده شود.

پس از اینکه آینه و دو قسمت بالایی بنا تخریب شدند، خلیفه پی برد که فریب خورده است و گنجی در کار نیست. وی تصمیم گرفت فانوس را دوباره از نو بسازد، اما نتوانست؛ بنابراین آن را به مسجدی تبدیل کرد.

روایت دیگر درباره این فانوس  این است که این بنا برای مدت 1500 سال پابرجا بود و حتی در جریان یک سونامی در سال 365 پس از میلاد مقاومت کرد و آسیب کمی دید. پس از این جریان ، همین لرزه‌ها موجب ایجاد ترک‌هایی در سازه در اواخر قرن دهم شده بودندو نیاز داشت تا عملیات بازسازی برای کاهش ارتفاع بنا انجام شود.

سپس در سال 1303 پس از میلاد، یک زمین‌لرزه‌ی بزرگ در منطقه به وقوع پیوست و فانوس را برای همیشه از کار انداخت. طبق گزارش‌های یونانیان، تخریب نهایی بنا در سال 1375 میلادی به وقوع پیوست.

بقایای این سازه تا سال 1480 در محل باقی بودند تا اینکه در این سال از قطعات سنگی آن برای ساخت قلعه‌ای در جزیره استفاده شد که تا به امروز سرپا مانده است.

آژانس کاریز

از عجیب‌ترین سازه‌های جهان چه می‌دانید

مجسمه زئوس در المپیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

Note: Comments on the web site reflect the views of their authors, and not necessarily the views of the bookyourtravel internet portal. You are requested to refrain from insults, swearing and vulgar expression. We reserve the right to delete any comment without notice or explanations.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

تماس بگیرید